Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nödvändiga braatthasaker...
InläggPostat: tis jan 23, 2007 7:53 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Ja, jag tyckte det var lämpligast att skriva i detta forum, eftersom det här inlägget rör många saker.

Ja, jag har inte så mycket pengar för tillfället, men jag behöver en massa saker. :? Det kan tyckas ganksa så problematiskt... n_n

Tolkiensaker som behövs

*Nyöversättningen (absolut megajättesuperduperazenormtskitstort nödläge...)
*Letters from Tolkien
*Pictures by Tolkien
*Húrins barn
*Lite mer Tolkienmusik
*alla böckerna på engelska (i varje fall triologin)
*limited edition
*hörböcker? (inte jättenödvändigt, bara kul saker)
*och allt annat jag kan komma över...

ojdå, joppsan, det här blir lite pengar... Men nu vill jag veta fler saker som ni tycker att jag skulle behöva ^^ Förutom dem jag räknade upp och dem jag redan har.

Det här har jag:

*triologin om härskarringen (Åke Ohlmarks verision)
*Silmarillion
*De förlorade sagornas bok 1
*De förlorade sagornas bok 2
*Bilbo
*Sagor från midgård
*Triologin om härskarringen extendid verision
*Bioverisionerna av alla
*Soundtrack till filmerna
*Ring

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Senast redigerad av Osthyveln tis jan 23, 2007 5:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 9:06 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Bo Hanssons - Sagan om Ringen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 5:35 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Ojjdå! Nu blev det visst lite fel här, jag menar att jag har Åke Ohlamarks översättning, och Bo Hanssons har jag med...
(tror jag)

(jag ändrar)

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Senast redigerad av Osthyveln fre jan 26, 2007 7:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 24, 2007 9:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Så du har alltså musiken av Bo Hansson?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 24, 2007 6:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Ojsan, det låter som om du är lika hagalen som jag vad gäller Tolkien-böcker. Jag har också en ovana att köpa fler böcker än vad jag har råd med, och antingen äger eller vill äga i princip alla böcker du räknar upp. Filmer och hörböcker är jag inte lika ivrig att införskaffa, även fastän hörböckerna lockar.

Pictures misstänker jag blir väldans svår att få tag på. Lycka till!

Några förslag till tillägg på listan:

J.R.R. Tolkien - a biography av Humphrey Carpenter
Tales from a Periluos Realm av J.R.R. Tolkien

Fler kan säkert tillkomma!

_________________
Bild


Senast redigerad av Líndaletaro fre jan 26, 2007 10:56 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 25, 2007 8:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det finns ju en bok på Adlibris med Tolkiens bilder. Det var någon som länkade till den under Prylar-Tråden, tror jag. Beställde den direkt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 26, 2007 7:40 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
haha okej, men böckerna är ju nästan oemotståndliga, man måste ju ha dem som finns, fast, det är väl många fler än vad som fanns på min lilla lista... dessutom, inte för jag vet vad jag skulle ha någon hörbok till, jag föredrar att läsa men det är bara det att jag tyckte det skulle vara kul att införskaffa någon sådan. Men som sagt var, böckerna är ju viktigast för mig ^^

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 30, 2007 4:57 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 09, 2004 11:54 pm
Inlägg: 27
Ort: Scania
Har själv lite samlardille så jag vet hur man lider av att vilja HA, men böckerna du önskar dig är inte svåra att få tag på, ditt största problem är nog mest om pengarna fattas :wink:

Pictures by Tolkien hittar man nästan ständigt på eBay (just nu 7 stycken till salu)

Happy hunting.... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 31, 2007 11:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Har fått hem J.R.R. Tolkien Artist and Illustrator nu. Väntar med spänning på när jag ska få tid att bläddra i den.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 31, 2007 5:04 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 09, 2004 11:54 pm
Inlägg: 27
Ort: Scania
Jag avundas er som fortfarande har alla dessa fina böcker kvar att upptäcka.... :wink:

Älva skrev:
Har fått hem J.R.R. Tolkien Artist and Illustrator nu. Väntar med spänning på när jag ska få tid att bläddra i den.


Du blir nog inte besviken, Tolkien's bästa bilder har kunnat ses ganska ofta och finns också med i den här boken plus en massa som aldrig publicerats förr i varierande färdigställandegrad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 04, 2007 11:50 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Jo, visst är det pengarna som är problemet för mig. De där böckerna jag vill ha finns i vanliga bokhandlar, förutom en del, men dem kan man beställa på internet. Men nu när julen är slut ska jag väll lyckas spara ihop lite pengar jag har nämligen två stora familjer som jag måste köpa julklappar till... n_n

Hrm.. skulle varit lite lättar om jag fått liiite mer i månadspeng, men man för nöja sig med det man har...

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 05, 2007 8:52 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 23, 2006 12:41 pm
Inlägg: 47
Ort: Hagnesta Hill
Osthyveln skrev:
inte för jag vet vad jag skulle ha någon hörbok till, jag föredrar att läsa men det är bara det att jag tyckte det skulle vara kul att införskaffa någon sådan.


När det gäller ljudböcker skulle man kunna, om man vill, låna dem på biblioteket, och sedan kopiera ljudfilerna från skivorna till datorn. Så har man dem där. Vet ej, men det borde väl vara lagligt, så att man kan lyssna på dem i sin mp3. Billigt och bra. :wink: Så gjorde jag i allafall. :D

_________________
"The leaves are falling down,
down in silence to the ground"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 05, 2007 10:22 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
loysan skrev:
När det gäller ljudböcker skulle man kunna, om man vill, låna dem på biblioteket, och sedan kopiera ljudfilerna från skivorna till datorn. Så har man dem där. Vet ej, men det borde väl vara lagligt, så att man kan lyssna på dem i sin mp3. Billigt och bra. :wink: Så gjorde jag i allafall. :D


Nej...

Upphovsrättslagen

Citera:
§1Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

.....

4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.
Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket.

.......

11 a § Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse.
Framställning av exemplar enligt första stycket är tillåten bara om det enda syftet med framställningen är att möjliggöra
1. överföring i ett nät mellan tredje parter via en mellanhand, eller
2. laglig användning, dvs. användning som sker med tillstånd från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare, eller annan användning som inte är otillåten enligt denna lag.
Första och andra styckena ger inte rätt att framställa exemplar av litterära verk i form av datorprogram eller sammanställningar. Lag (2005:359).

.......



De bör vara de aktuella texterna. Du för då enligt lagen endast kopiera det till datorn om du har personen som äger upphovsrättens tillstånd, i fall med ljudböcker, misstänker jag att de gäller både den som framställt cd-skivan *och* författren (eller den som äger upphovsrätten till den)

Inte för att de är högprioriterat, nej det är mycket värre att dela med sig.

Men det är olagligt.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 06, 2007 11:38 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 23, 2006 12:41 pm
Inlägg: 47
Ort: Hagnesta Hill
Citera:
De bör vara de aktuella texterna. Du för då enligt lagen endast kopiera det till datorn om du har personen som äger upphovsrättens tillstånd, i fall med ljudböcker, misstänker jag att de gäller både den som framställt cd-skivan *och* författren (eller den som äger upphovsrätten till den)

Inte för att de är högprioriterat, nej det är mycket värre att dela med sig.

Men det är olagligt.


Okej, tack så mycket då vet jag. Men de är ju ingen som märker eller vet om att man gör så, även fast det är olagligt.

_________________
"The leaves are falling down,
down in silence to the ground"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 07, 2007 12:31 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
loysan skrev:
Okej, tack så mycket då vet jag. Men de är ju ingen som märker eller vet om att man gör så, även fast det är olagligt.


Nej, nej... jag tycker bara det är bra att folk vet sånt där. Så de vet att något som inte *borde* vara olagligt är det. Så de vet att de utför civilt motstånd när de gör sånt (=

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010