Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 1:39 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 26, 2004 6:56 pm
Inlägg: 22
länken 2 inlägg innan funkar inte........


Mordor är bra beskrivet i filmerna.
men ja tycker den där hemsidan inte var bra

för små kartor om massa skit.
varför inte göra en enda stor?

_________________
No man can kill me


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 7:51 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
Incánus skrev:
Satans varmt fast ändå isande kallt.


Hur då? :) Menar du dag/natt eller?

Kanske som en jobbig feber då man svettas men ändå har frossan.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 1:57 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis jan 20, 2004 9:12 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Théoden Ändny skrev:
Kanske som en jobbig feber då man svettas men ändå har frossan.


Japp, en liknande känsla.

_________________
Again


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 11, 2005 9:51 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 10, 2005 8:42 am
Inlägg: 51
Mordor är bland dom trevligaste platserna på hela Midgård tycker inte ni det i alla fall du Withc_King of Angmar


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 2:31 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Citera:
Uch. Tack vare att jag läste boken innan jag såg filmen slapp jag att PJs förminskade bild skapade min Mordorsyn. Jag menar; den var ju hemsk. Berget var bara tre mil ifrån och det rymdes bara 10 000 orker i hela mordor. Sedan kunde man se Barad-Dûr från Morannon, trots att borgen inte är i linje från de mörka portarna. Inte ens enbart-film-kollare kan käfta emot det. Jag menar; man ser ju den andra porten (isenport va?) i nån filmkarta, plus att man tom där märker att Barad-Dûr är långt ifrån linjen.


Detta är ytterligare än dimension av Jacksons simplifieringar (den dåliga motsvarigheten till förenklingar) nämligen den spatiala. Lika illa är det med Minas Tirith - Pellenor - Osgilath. Enligt Jacksom ligger Osgiliath typ max 500 m från Minas Tirith. En liten ruinhög som man dessutom stormar med en skvadron på 120 man. Jösses. Detta är ännu ett skäl i högen till varför jag mer eller mindre avskyr Jacksons filmer.

Citera:
Ännu ett skäl till att samla ihop pengar...


Låter intresant. Får man mer detaljerat veta vad det rör sig om? :)

Älva skrev:
Citera:
Pj´s bild av Mordor liknar tyvärr min. Jag har riktigt svårt att föreställa mig Mordors riktiga storlek.


Tänk såhär: Bortom Skuggornas berg ligger Mordorslandet högre än Ithilien. Därefter vidtar en ny berskedja som är lägre. Den heter Morgai. Därifrån blickar du ut över Gorgoroths högland som ligger ännu högre än dalen mellen Ephel Duath och Morgai. Först nu kan du se Domedagsberget i fjärran. (I och för sig kan du se Domedagsberget fläckvis redan uppifrån passet vi Cirith Ungol, men det beror bara på att det ligger så högt.) Lovar, det hjälper. :)

EDIT: Ledsen, dubbelpost. Admin får gärna ta bort detta första medelande.


Senast redigerad av Spjutyxa fre jan 14, 2005 2:52 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 2:39 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Citera:
Uch. Tack vare att jag läste boken innan jag såg filmen slapp jag att PJs förminskade bild skapade min Mordorsyn. Jag menar; den var ju hemsk. Berget var bara tre mil ifrån och det rymdes bara 10 000 orker i hela mordor. Sedan kunde man se Barad-Dûr från Morannon, trots att borgen inte är i linje från de mörka portarna. Inte ens enbart-film-kollare kan käfta emot det. Jag menar; man ser ju den andra porten (isenport va?) i nån filmkarta, plus att man tom där märker att Barad-Dûr är långt ifrån linjen.


Detta är ytterligare än dimension av Jacksons simplifieringar (den dåliga motsvarigheten till förenklingar) nämligen den spatiala. Lika illa är det med Minas Tirith - Pellenor - Osgiliath. Enligt Jacksom ligger Osgiliath typ max 500 m från Minas Tirith. En liten ruinhög som man dessutom stormar med en skvadron på 120 man. Jösses. Detta är ännu ett skäl i högen till varför jag mer eller mindre avskyr Jacksons filmer.

Citera:
Ännu ett skäl till att samla ihop pengar...


Låter intressant. Skulle man mer detaljerat kunna få veta vad du har i sinnet? :)

Älva skrev:
Citera:
Pj´s bild av Mordor liknar tyvärr min. Jag har riktigt svårt att föreställa mig Mordors riktiga storlek.


Tänk så här: Bortom Skuggornas berg ligger Mordorslandet högre än Ithilien. Därefter vidtar en ny berskedja som är lägre än Ephel Duath. Den heter Morgai (finns inte med på kartorna i boken). Därifrån blickar du ut över Gorgoroths högland som ligger ännu högre än dalen mellen Ephel Duath och Morgai. Först nu kan du se Domedagsberget i fjärran. (I och för sig kan du se Domedagsberget fläckvis redan uppifrån passet vi Cirith Ungol, men det beror bara på att det ligger så högt.) Lovar, det hjälper. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 8:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Som en liten liten topp? Såg Trysilfjellet från Sälentoppen en gång när jag jobbade där en säsong och det var riktigt klart väder. Den var låångt borta.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 27, 2005 8:33 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön apr 24, 2005 9:21 pm
Inlägg: 16
OK, ingen har postat i denna tråd på länge, men eftersom jag bor i närheten av Göteborg måste jag fråga om det stämmer att Tolkienister i Göteborg kallar Mölnlycke för Mordor?
Finns det i så fall Midgårdska motsvarigheter till andra platser i Göteborg med omnejd?

_________________
"I am hungry. What is the time?"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 7:03 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Själv har jag flyttat från Mordor till Esgaroth vilket är ett stort lyft. :mrgreen:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 11:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Meneldor skrev:
OK, ingen har postat i denna tråd på länge, men eftersom jag bor i närheten av Göteborg måste jag fråga om det stämmer att Tolkienister i Göteborg kallar Mölnlycke för Mordor?
Finns det i så fall Midgårdska motsvarigheter till andra platser i Göteborg med omnejd?

Om någon pratar om Mordor här i Göteborg så brukar det vanligen vara Stockholm som åsyftas. :) Jag har i och för sig bara hört det i fotbollskretsar, där det hör till god ton att ge öknamn åt andra lag och deras städer. Tolkienkretsar umgås jag inte i.

Jag är för övrigt uppvuxen i Mölnlycke, men den aktiva vulkanen och det gigantiska mörka tornet måste jag ha missat... :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 22, 2007 11:21 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:51 pm
Inlägg: 13
Ort: Thangorodrim
ondsans land, mörkt, fullt med onda ting, såsom orcher, troll, balroger osv, ett mörkt land helt enkelt, med mkt berg och långa dimmiga öppna slätter...och så kan jagf tänka mig att de bor annat liv där också, sånt halv-utrotat liv som ingen vet nåt om...

_________________
Knowest thou my name, or need'st to be told
what hope he has who is haled to Angband-
the bale most bitter, the Balrogs' torment?'


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010