Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 3:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 23, 2007 7:31 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Du får ha förtröstan till Erú Illuvatar. Det finns säkerligen ett syfte även med det.
Det är kanske de ständiga cyklerna med uppgång, ödeläggelse/kraftig nedgång och återuppståndelse som är mycket Ea´s charm.
Se, världens skapelse och utveckling. Morgoths uppror och med nedgång som följd. Hans underkuvande. Ny uppgång, hans flykt och mörkret som drabbade världen. Alvernas flykt och Beleriands blomstrande, människornas utveckling osv. Morgoth får övertaget och med det ödeläggelse. Morgoth fördrivs, världen blomstrar på nytt med alvrikena och Numenor. Numenors fall och världens nedgång. Rikena i exilens uppgång och blomstran. Saurons återkomst med krig och ödeläggelse. Sauron fördrivs i sista alliansen, återhämtning-nedgång. Sauron fördrivs slutgiltigt. Ny uppgång.
En väldigt snabb sammanfattning men det finns alltid hopp i förtvivlan :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 24, 2007 6:57 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Påminner om en värld som jag känner. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 24, 2007 7:37 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Jag har läst att J.R.R Tolkien inte drog några paralleller mellan den riktiga världen och Midgård. Men han tycks ha infört sin något dystra syn på världen in i Midgård i alla fall.

I fjärde åldern blommar det förvisso upp en del människo-samhällen, men alverna drar västerut eller tynar bort, det som gjort Midgård till en härlig fantasy värld försvinner ju längre tiden löper. Men det var säkert hans mening.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 24, 2007 10:11 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nej, men så funkar det ju i vår värld också. Folkslag kommer och går och civilisationer går under och sjukdomar slår ut stora delar av befolkningen.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 03, 2007 8:51 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons feb 14, 2007 5:48 pm
Inlägg: 12
Nothing last forever, så är det bara och visst skulle det verka konstigt om det inte var så i Midgård också. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 04, 2007 6:34 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Jag ser en klar skillnad på liven i Midgård och jämförelsevis i verkligheten. I Midgård så tynar alver bort, människoantalet minskas drastiskt i nordvästra Midgård, från 3:ålderns 1000 tal fram till ringens krig, det är en konstant folkminskning på 2000 år. De fria folken främjar sig mer från varandra. Människorna får allt mindre livslängd.

I denna värld så har jag aldrig hört talas om en sådan folkminskning under en sådan lång tid, inte heller att livslängden skulle minska, utan i dessa två fall är det snarare tvärtom, i verkligheten. Likaså att folken främjar sig mer från varandra, det är också en paradox jämfört med verkligheten.

Civilisationer kommer och går ja, absolut, men när en civilisation går under så brukar det uppstå en ny ledande civilisation inte allt för lång tid efter, men det händer ej i Tolkiens Midgård, därför känns det som om "plantan sakta vissnar".

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 04, 2007 7:04 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Åtminstone i den delen av världen. Vi vet ju inget om hur mäktiga civilisationer de hade längre söderöver.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 04, 2007 7:09 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Älva skrev:
Åtminstone i den delen av världen. Vi vet ju inget om hur mäktiga civilisationer de hade längre söderöver.


Nej, vi har ju bara vaga kunskaper om södra och östra Midgård.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 4:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Fanns det inte en liten koloni med f.d fiender till Númenor(s.k "Black Numenoreans") i Minhiriath vid tiden för ringens krig? Dvärgar har ju aldrig riktigt brytt sig vilka dem sålt saker till, bara dem får ett bra pris, så är det inte troligt att dvärgarna från Ered Luin sålde vapen och redskap till dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 8:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Det verkar inte troligt. Så vitt jag vet fördrevs de svarta numenoranska kolonisatörerna inom Arnor och Gondor till Umbar och söderut före sista alliansen.
Ättlingar till de svarta numenoranerna fanns knappt kvar var vid ringens krig. Efter sista alliansens hade de blandats upp och absorberats av andra folk. Även om det fanns en del som hävdade påbrå från dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 8:32 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis maj 15, 2007 5:29 pm
Inlägg: 30
Tänk ifall det händer samma sak som med Aragorn... att en utbygdsjägare som är ättling till dom Svarta numenorerna istället. DET skulle vara grejer det! :P

_________________
Agarwaen Ambath! Dilia! Dammsugarpåsar, Livsviktiga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 9:11 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
ordagnir skrev:
Det verkar inte troligt. Så vitt jag vet fördrevs de svarta numenoranska kolonisatörerna inom Arnor och Gondor till Umbar och söderut före sista alliansen.
Ättlingar till de svarta numenoranerna fanns knappt kvar var vid ringens krig. Efter sista alliansens hade de blandats upp och absorberats av andra folk. Även om det fanns en del som hävdade påbrå från dem.


Men jag har läst på många olika ställen att det faktiskt fanns en koloni överlevande från Angmar som bodde vid något vatten drag i Minhiriath. Och med tanke på att Eriador och Arnor låg öde vid Ringens krig är det ju inte så troligt att någon skulle kunna driva dem därifrån heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 10:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Va? har jag missat helt tydligen, var står det?
Kungens män/svarta numenroaner höll AFAIK nästan uteslutande till söderöver.
Folket i Angmar var väl f.ö inte numenoraner?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 7:34 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
ordagnir skrev:
Va? har jag missat helt tydligen, var står det?
Kungens män/svarta numenroaner höll AFAIK nästan uteslutande till söderöver.
Folket i Angmar var väl f.ö inte numenoraner?


Jag tror att jag läste det i sagor från midgård, ska kolla upp men jag är inte saker.

Människorna i Angmar var främst nordmän från Forochel och Svarta Numenorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 8:34 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Borde inte alverna ha haft några överlevande småstäder i Eriador? Känns ju orimligt att alla alver i hela Eriador bodde i Lindon eller Vattnadal.

På tal om Lindon, kan det inte vara så att Ered Luins dvärgar handlade med alverna i Harlindon och Mithlond?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010