Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 12:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2009 6:55 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tänker mig att Mithlond är någorlunda väl befäst. Dels av naturligt skydd från bergen, men också av resta murar. Alla tre fristäderna Mithlond, Forlond och Harlond tror jag hör till de säkraste (även om jag håller Rivendell och Lórien högst i 3e åldern). Med hjälp av skeppen kunde alverna i Lindon snabbt ta sig till någon av de andra städerna också, så att de i slutänden kunde befästa en av dem och göra den riktigt stark (samt ha möjligheten till motattacker från havet).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 08, 2009 11:20 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Cirdan borde rimligen försett dem med murar och befästningsverk vis som han var och väl medveten om nyttan av sådana efter tiden i Falas.
Jag tror dock att Lórien bör vara det säkraste av alvrikena.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2009 3:17 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Eldalie skrev:
Jag tänker mig att Mithlond är någorlunda väl befäst. Dels av naturligt skydd från bergen, men också av resta murar. Alla tre fristäderna Mithlond, Forlond och Harlond tror jag hör till de säkraste (även om jag håller Rivendell och Lórien högst i 3e åldern). Med hjälp av skeppen kunde alverna i Lindon snabbt ta sig till någon av de andra städerna också, så att de i slutänden kunde befästa en av dem och göra den riktigt stark (samt ha möjligheten till motattacker från havet).


Nu var det en tid sedan jag läste LotR så kan du påminna mig om vad Lórien är/var? Jag känner det bara som Irmos plats i Valinor.

Orophin: Jag känner inte till några passager i böckerna som behandlar Grå Hamnarnas övergripande uppbyggnad. Men precis som ordagnir skriver borde ju Cirdan ha gjort något slags försvar med tanke på hur länge han levt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2009 7:07 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eluréd skrev:
Eldalie skrev:
Jag tänker mig att Mithlond är någorlunda väl befäst. Dels av naturligt skydd från bergen, men också av resta murar. Alla tre fristäderna Mithlond, Forlond och Harlond tror jag hör till de säkraste (även om jag håller Rivendell och Lórien högst i 3e åldern). Med hjälp av skeppen kunde alverna i Lindon snabbt ta sig till någon av de andra städerna också, så att de i slutänden kunde befästa en av dem och göra den riktigt stark (samt ha möjligheten till motattacker från havet).


Nu var det en tid sedan jag läste LotR så kan du påminna mig om vad Lórien är/var? Jag känner det bara som Irmos plats i Valinor.

Orophin: Jag känner inte till några passager i böckerna som behandlar Grå Hamnarnas övergripande uppbyggnad. Men precis som ordagnir skriver borde ju Cirdan ha gjort något slags försvar med tanke på hur länge han levt.



Jag har även fått för mig att Círdan aldrig riktigt behövt befästa Grå Hamnarna sårskilt väl, kanske delvis under 'Angmars korståg' men inte hade WK planer på att försöka störta Grå Hamnarna?
Under slutet av 3e åldern hade nog Sauron planer på att först bränna ner Lothlorien, sedan jämna Imladris med marken. Sedan ge sig an GH.

Det känns som det borde vara den ordningen pga avståndet till mordor.
Och då bör väl Círdan fått reda på om dessa två fallit och därmed gett sig av till Valinor / Tol Erräsa? (stavning) ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2009 8:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Jag har även fått för mig att Círdan aldrig riktigt behövt befästa Grå Hamnarna sårskilt väl, kanske delvis under 'Angmars korståg' men inte hade WK planer på att försöka störta Grå Hamnarna?
Under slutet av 3e åldern hade nog Sauron planer på att först bränna ner Lothlorien, sedan jämna Imladris med marken. Sedan ge sig an GH.

Det känns som det borde vara den ordningen pga avståndet till mordor.
Och då bör väl Círdan fått reda på om dessa två fallit och därmed gett sig av till Valinor / Tol Erräsa? (stavning)

poängen med en befästning är ju att den finns när den behövs.
Det man kan bygga resonemang på för befästningar som jag kommer på är:
Att omgivningen var otrygg vet vi, med troll, vargar etc som kunde dra fram över landet.
Vad WK hade för planer vet vi ju inte egentligen mer än att målet var att krossa Dunedain i norr. Det är troligt att alvfästena blivit nästa mål.
Under Saurons och alvernas krig var ju så gott som hela Eriador under Saurons kontroll. Det gör troligt att GH var så pass väl befästa att en invasion av Lindon skulle riskera att bli väl kostsam.
Cirdans hamnar i Falas hade rejäla murar det gör troligt att hans nya hamnar var likartade.


Senast redigerad av ordagnir mån feb 09, 2009 8:34 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2009 8:28 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Eluréd skrev:
Nu var det en tid sedan jag läste LotR så kan du påminna mig om vad Lórien är/var? Jag känner det bara som Irmos plats i Valinor.


Lórien var Galadriel och Celeborns skogsrike alldeles nedan Dimmiga bergen norr om Rohan. Även kallat Lothlorien.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2009 8:41 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Jag tror jag också måste lägga min röst på Lothlórien.

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2009 1:57 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
ordagnir skrev:
Eluréd skrev:
Nu var det en tid sedan jag läste LotR så kan du påminna mig om vad Lórien är/var? Jag känner det bara som Irmos plats i Valinor.


Lórien var Galadriel och Celeborns skogsrike alldeles nedan Dimmiga bergen norr om Rohan. Även kallat Lothlorien.


Tack, det hade jag helt glömt.

Dock är Lothloríen mycket närmre Mordor än till exempel Riftedal är. Jag kan inte se hur Ll skulle vara lättare att försvara än Riftedal.
Riftedal får min röst i scenariot där fienden vet var man är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2009 4:16 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Dock är Lothloríen mycket närmre Mordor än till exempel Riftedal är. Jag kan inte se hur Ll skulle vara lättare att försvara än Riftedal.
Riftedal får min röst i scenariot där fienden vet var man är.


Kraften i Lórien var dock så stor (Galadriel) att det bara kunde besegras om Sauron själv kom dit.
Riftedal var väl känt av Sauron, det belägrades under Saurons och alvernas krig under SA. Det kunde lätt nås med trupper från Angmar/Gundabad och dimmiga bergen.
Lórien hade även större befolkning = med mer trupper och var en nation med utposter och en stad. Riftedal var mer ett befäst hus.
Så jag tycker nog ganska mycket talar till Lóriens fördel dem emellan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2009 4:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Dessutom så pratade ju Gandalf om att Sauron ursprungligen tänkt angripa just Lothlorien och Vattnadal, istället för att genast bege sig till Mordor och bygga upp sin makt där.

I samma veva sa han att Vattnadal låg mycket illa till uppe i norr och att det inte var mkt som hindrade Sauron från att angripa det. Nån motsvarande kommentar fälldes inte om Lothlorien, som precis som Ordagnir påpekar, hade krävt att Sauron själv färdades dit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 12:46 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Min röst går nog till Grå hamnarna, om fienden kommer är det bara att se till att vara på en båt så att man kan fly ut till havs.

Nu blev man visst dvärg!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 5:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Inte om dem har kapare från Umbar med sig ;)

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 5:41 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Då får man väll slåss till havs, man slipper iallafall Orcher och andra "land-otyg".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 7:18 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Frågan är isf hur fördelningen av sjöstridskrafter såg ut. Tolkien fokuserar väldigt lite på detta. Jag har svårt att tro att Círdan satt på en stridsflotta i hamnarna, vilket då skulle innebära att kaparna antagligen skulle ha övertaget. Men rent strategiskt skulle i princip hela Midgård ha behövt falla innan en sådan kombinerad land-sjö-attack skulle kunna iscensättas.

Saurons landarmé skulle ha behövt ha kommit förbi både Gondor och Rohan. Dessutom skulle ha ha behövt behärska kusten upp till Harlindon eller åtminstone norra Minhiriath för att kaparna skulle ha säkrade kustbaser att anfalla från.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 7:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Blir väl lite jobbigt senare om fienden besitter landbacken bara :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010