Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tharbad
InläggPostat: sön feb 13, 2011 5:50 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Kom härom dagen att börja fundera lite kring Tharbad. Vem byggde egentligen staden från början? Numenor? Hade någonsin Eregion alverna något med Tharbad att göra? Och framförallt under tredje åldern tillhörde staden då Cardolan eller Gondor?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Senast redigerad av Turgonin sön feb 13, 2011 7:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: sön feb 13, 2011 5:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Númenoranerna började bygga där ja, men de riktigt stora arbetena gjordes av Gondor och Arnor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: sön feb 13, 2011 5:57 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Ja, hitta just uppgifter på (Encyclopedia of Arda) att den Numenoritiske kungen Aldarion troligen grundade staden. Han ska också ha träffat Galadriel där (kanske bodde hon ännu i Eregion då?)

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: sön feb 13, 2011 6:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tror det står ganska mycket om Tharbad i Sagor från Midgård (som jag inte har till hands just nu). Ja, Aldarion ska ha träffat Galadriel där, liksom han träffade Círdan i Mithlond tillsammans med sin morbror Vëantur långt tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: sön feb 13, 2011 6:45 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Egalmoth skrev:
Jag tror det står ganska mycket om Tharbad i Sagor från Midgård (som jag inte har till hands just nu). Ja, Aldarion ska ha träffat Galadriel där, liksom han träffade Círdan i Mithlond tillsammans med sin morbror Vëantur långt tidigare.



Ja det har jag också för mig att det gör. Har tyvärr temporärt flyttat ifrån alla mina Tolkienrelaterade böcker. Tharbad är dock sällan i händelsernas centrum så informationen om staden är nog ganska ringa.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: tis feb 22, 2011 11:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det går nog att pussla ihop en del information om Tharbad om man verkligen vill- ser att du startat flera trådar som tar upp bristen på info. Men det var Tolkiens stil uppenbarligen, att lämna mycket åt fantasin (tycker liksom du att han kunde beskrivit vissa saker mer).

Trist att Númenoranernas framfart med kalhuggning skulle förstöra de där områdena så fullständigt. I övrigt så föreställer jag mig Tharbad som en väldigt vacker och välbefäst hamnstad med långa kajer under sin storhetstid. Men efter Hyarmendacils tid så började förfallet och några hundra år senare var Tharbad mycket glest befolkat.


Senast redigerad av Egalmoth ons feb 23, 2011 11:11 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 11:07 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Egalmoth skrev:
Det går nog att pussla ihop en del information om Tharbad om man verkligen vill- ser att du startat flera trådar som tar upp bristen på info. Men det var Tolkiens stil uppenbarligen, att lämna mycket åt fantasin (tycker liksom du att han kunde beskrivit vissa saker mer).

Trist att Númenoranernas framfart med kalhuggning skulle förstöra de där områdena så fullständigt. I övrigt så föreställer jag mig Tharbad som en väldigt vacker och välbefäst hamnstad med långa kajer under sin storhetstid. Men efter Hyarmendacils tid så började förfallet och några hundra år sedan var Tharbad mycket glest befolkat.


Ja, det går att pussla ihop en del information. Vilket jag också gjort. Dock så har jag inte tillgång till något tolkienistiskt material för tillfället. Vad jag däremot söker vilket jag inte kan få på egen hand är ju andras syn och tolkningar t e x den egen intressanta där du beskriver att du tänker dig långa kajer något jag själv aldrig gjort i min ganska ofullständiga bild av staden.

Hursomhelst så vill jag delvis påpeka bristen på information gällande vissa områden eller företeelser ( t e x Tharbad) som jag är nyfiken på i hopp om att någon annan (t e x du) ska kunna ge någon annorlunda tolkning eller nytt perspektiv i frågan. Jag uppmuntrar också spekulation vilket kan vara spännande.

Vad som är intressant i fallet Tharbad är frågan varför Gondor inte vinnlade sig mer att kontrollera staden då den kunnat dom större inflytande för de politiska skeendena i norr. Speciellt då området med undantag för dunlänningarna inte var särskilt hotat efter Angmars fall. Man hade ju dessutom ryggen skyddad genom Rohan.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 12:51 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Turgonin skrev:
Vad som är intressant i fallet Tharbad är frågan varför Gondor inte vinnlade sig mer att kontrollera staden då den kunnat dom större inflytande för de politiska skeendena i norr. Speciellt då området med undantag för dunlänningarna inte var särskilt hotat efter Angmars fall. Man hade ju dessutom ryggen skyddad genom Rohan.
Jag har för mig att jag har läst, men är mycket osäker på var, att Tharbads klimat med tiden blev dåligt och att närliggande träskmarker medförde en plåga av mygg och dylikt. Eftersom jag inte minns källan är uppgiften högst osäker. Den kan komma från rollspelet MERP (I.C.E.), vilka gjorde en modul på 80-talet. Författarna till modulerna var pålästa, men för spelets skull hittades uppgifter på. Deras karta över Tharbad ser ut så här: http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CEUQ9QEwBQ
Intressant att se hur de tänkte sig en ö mitt i Gwatlo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 1:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Intressant läsning men jag undrar vad de har för källa till påståendena under successor states.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 1:16 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Citera:
The area around Tharbad was flat and marshy; the road approached the river from either side along miles of causeway.[43]

43^ Tolkien, J.R.R. (1980). "History of Galadriel and Celeborn". In Christopher Tolkien. Unfinished Tales. George Allen and Unwin. ISBN 0-395-29917-9.

//wikipedia

En ganska präktig karta som också påvisar träskmarkerna vid staden http://operatorchan.org/wallz/src/wallz ... 0drawn.jpg

Man får väl anta att det är en kombination av dålig terräng och, vilket jag skulle spekulera var viktigare, staden minskade betydelse när handeln minskade.
Sedan Arnor fallit blev väl den nord-sydliga vägen klart mindre trafikerad? Således försvinner ju mycket av en stor stads livssnöre och mening.
Om inte annat borde den blivit oviktig för Gondor ur en ekonomisk synvinkel..

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 2:00 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Eldalie skrev:
Turgonin skrev:
Vad som är intressant i fallet Tharbad är frågan varför Gondor inte vinnlade sig mer att kontrollera staden då den kunnat dom större inflytande för de politiska skeendena i norr. Speciellt då området med undantag för dunlänningarna inte var särskilt hotat efter Angmars fall. Man hade ju dessutom ryggen skyddad genom Rohan.
Jag har för mig att jag har läst, men är mycket osäker på var, att Tharbads klimat med tiden blev dåligt och att närliggande träskmarker medförde en plåga av mygg och dylikt. Eftersom jag inte minns källan är uppgiften högst osäker. Den kan komma från rollspelet MERP (I.C.E.), vilka gjorde en modul på 80-talet. Författarna till modulerna var pålästa, men för spelets skull hittades uppgifter på. Deras karta över Tharbad ser ut så här: http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CEUQ9QEwBQ
Intressant att se hur de tänkte sig en ö mitt i Gwatlo.


Nu när du säger det så tror jag faktiskt att också stött på den uppgiften någonstans. Jag har aldrig varit i kontakt med något rollspel så skulle jag tro att den uppgiften faktiskt härrör ifrån Tolkien. Men jag reserverar mig ifrån att jag kan ha blandat i hop det då jag också har för mig att staden drabbades speciellt hårt av en typ av pest vid någon tidpunkt. Det kan tänkas stå mer om detta i Sagor från Midgård (som jag inte har tillgång till för tillfället).

Ngugi skrev:
Citera:
The area around Tharbad was flat and marshy; the road approached the river from either side along miles of causeway.[43]

43^ Tolkien, J.R.R. (1980). "History of Galadriel and Celeborn". In Christopher Tolkien. Unfinished Tales. George Allen and Unwin. ISBN 0-395-29917-9.

//wikipedia

En ganska präktig karta som också påvisar träskmarkerna vid staden http://operatorchan.org/wallz/src/wallz ... 0drawn.jpg

Man får väl anta att det är en kombination av dålig terräng och, vilket jag skulle spekulera var viktigare, staden minskade betydelse när handeln minskade.
Sedan Arnor fallit blev väl den nord-sydliga vägen klart mindre trafikerad? Således försvinner ju mycket av en stor stads livssnöre och mening.
Om inte annat borde den blivit oviktig för Gondor ur en ekonomisk synvinkel..


Ja det har du förmodligen helt rätt i. Efter att Arnor fallit och alverna fjärmat sig mera så skulle (västra) nordens produktion av ha minskat väldig kraftig. Så skulle Tharbad ha haft någon funktion för Gondor under tredje åldern så skulle det snarare varit ur en säkerhetspolitisk aspekt. T e x som en utpost mot norr för att hålla sig uppdaterad om vad som hände i de norra länderna. Att göra det för att kontrollera norra landsvägen bör däremot inte ha varit orsak nog då handelsutbytet förmodligen var ringa. Hursomhelst verkar man inte bedömt det som säkerhetspolitiskt nödvändigt heller då man inte gjorde så. Det var dessutom helt i linje med Gondors politiska intressen då man efter Arnors fall inte brydde sig särskilt mycket om vad som hände i norr och väster förrän Aragorn kom till makten.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 2:04 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Turgonin skrev:
Det var dessutom helt i linje med Gondors politiska intressen då man efter Arnors fall inte brydde sig särskilt mycket om vad som hände i norr och väster förrän Aragorn kom till makten.
Bortsett från den begynnande handeln med sydfjärdingstobak som några i södern trots allt uppmuntrade. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: ons feb 23, 2011 10:17 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Eldalie skrev:
Bortsett från den begynnande handeln med sydfjärdingstobak som några i södern trots allt uppmuntrade. :wink:

Hedonism är en av handels hörnpelare skulle jag tro haha

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tharbad
InläggPostat: sön feb 27, 2011 12:31 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Eldalie skrev:
Turgonin skrev:
Det var dessutom helt i linje med Gondors politiska intressen då man efter Arnors fall inte brydde sig särskilt mycket om vad som hände i norr och väster förrän Aragorn kom till makten.
Bortsett från den begynnande handeln med sydfjärdingstobak som några i södern trots allt uppmuntrade. :wink:


Ha ha ja piptobaken verkar ju helt klart varit en av de ledande handelsvarorna mellan nord och syd i slutet av tredje åldern. Kanske var Saruman något så ovanligt som både marknadens största aktör och konsument?!

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010