Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Minas Morguls torn
InläggPostat: sön apr 30, 2017 9:35 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Liksom i fallet med balrog-vingarna är Tolkien lite oklar om den översta våningen i Minas Morguls torn. Han skriver
Citera:
…but the topmost course of the tower revolved slowly, first one way and then another, a huge ghostly head leering into the night.
Detta kan ju tolkas som att tornet försetts (av Häxmästarens ingenjörer, får man förmoda) med ett snurrande, monstruöst jättehuvud på toppen. Ohlmarks verkar ha uppfattat det så, han översätter med
Citera:
...ett jättestort vålnadshuvud som plirade lömskt ut i natten.
När jag läste avsnittet som barn såg jag framför mig ett väldigt ork-huvud med fackelförsedda fönster som ögon... Nu tänker jag mig snarare att Tolkien avsåg det som en liknelse, och att tornets översta våning visserligen hade en snurrmekanism, men att "a huge ghostly head leering into the night" inte var tänkt att ta bokstavligt utan mer som en känsla man fick av att se den där långsamt snurrande tornvåningen uppe i skyn.

Fast helt säker är jag inte, kanske hade Häxmästaren ett sådant skruvat estetiskt sinne att han ville ha ett läskigt huvud på toppen av tornet. Vad tror ni?

Hur som helst så hoppas jag att Gondors arkitekter bevarade det när Minas Morgul så småningom blev beboeligt igen. Vilken cool restaurangvåning det hade blivit!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: mån maj 01, 2017 8:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag tolkar det spontant som en liknelse, en bild som precis som du skriver är tänkt att ge en viss känsla snarare än et bokstavligt huvud. Jag kan inte komma på några konkreta exempel just nu, men jag har en känsla av att det finns fler beskrivningar i samma anda. Jag tycker nog inte inte heller att det är en särskilt långsökt jämförelse att göra, att toppen på ett torn ser ut som ett jättelikt huvud. Men att Ohlmarks nödvändigtvis skulle ha tolkat det bokstavligt håller jag inte med om, även om hans formulering kanske ger ett lite mer bokstavligt intryck än Tolkiens så tycker jag nog att även det kan tolkas som en liknelse. Fast vem vet, Ohlmarks är ju trots allt Ohlmarks... :P
Anderson skriver för övrigt:
Citera:
... ett spöklikt jättehuvud som blängde ut i natten.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: mån maj 01, 2017 8:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tror att det är Ohlmarks lilla adverb-tillägg "lömskt" som ger mig intrycket att han menar ett huvud bokstavligen. Eller kanske att han gör huvudet till ett "vålnadshuvud" istället för att använda ett adjektiv som Tolkien och Andersson. Ett spöklikt huvud är ju en helt annan sak än ett spökhuvud, om ni förstår vad jag menar. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: mån maj 01, 2017 8:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Pellegrino skrev:
Jag tror att det är Ohlmarks lilla adverb-tillägg "lömskt" som ger mig intrycket att han menar ett huvud bokstavligen.

Han har helt enkelt slagit upp leer i sin ordbok.

Pellegrino skrev:
Eller kanske att han gör huvudet till ett "vålnadshuvud" istället för att använda ett adjektiv som Tolkien och Andersson.

Tolkien har två adjektiv. Ohlmarks gör det ena till förled i substantivet, Andersson det andra. Det har nog mest att göra med skillnader mellan svenskan och engelskan. Det blir här helt enkelt klumpigare på svenska än på engelska med två adjektiv.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: ons sep 06, 2017 10:16 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag skrev:
Hur som helst så hoppas jag att Gondors arkitekter bevarade det när Minas Morgul så småningom blev beboeligt igen. Vilken cool restaurangvåning det hade blivit!

Här lät jag mig luras av Åke Ohlmarks: han skriver i "Rikshovmästaren och kungen":
Ohlmarks skrev:
Ty, sade han [Aragorn]. Minas Ithil i Morguls dal torde vara i grund förstört, och om det också en gång i världen kan återuppbyggas och renas igen, kan ingen bo där än på många långa år.l

Detta har jag alltid tolkat som att Minas Morgul fick stå kvar tills det "vädrats ut" från all kvardröjande ondska och kunde befolkas igen. Men nu när jag läste passagen på originalspråket såg jag att det tydligen inte alls var så:
Tolkien skrev:
'For,' said he, 'Minas Ithil in Morgul Vale shall be utterly destroyed, and though it may in time to come be made clean, no man may dwell there for many long years.'

Det verkar alltså som att Aragorn avsåg att riva stället helt och hållet, vilket också Erik Andersson anser i sin översättning:
Andersson skrev:
Ty Minas Ithil i Morguldalen skall jämnas med marken, sade han[...]

Det gör mig lite sorgsen: Kung Elessar som Midgårds Hjalmar Mehr är inte den bild jag hade av honom. Minas Ithil var ju tydligen minst lika vacker som Minas Anor och borde ha restaurerats, inte rivits. Å andra sidan kanske Häxmästaren hade byggt om och förstört så mycket att det inte fanns något värt att bevara. Hur som helst så är Tolkien enligt min uppfattning lite oklar; han skriver att stället ska bli "utterly destroyed", men att man ändå ska kunna "dwell there" om många år (är det Morguldalen i sig han syftar på?). Så på sätt och vis är Ohlmarks tolkning mer logisk, kan man tycka.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: tor sep 07, 2017 3:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Tolkien skulle kunna syfta på staden. Typ så här:

    Carthage shall be utterly destroyed, and though it may in time to come be made clean, no man may dwell there for many long years.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: tor sep 07, 2017 10:36 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jo, det var så jag tänkte först, men om Carthage ska jämnas med marken är det väl självklart att ingen kommer att bo där på många långa år. Aldrig någonsin faktiskt, eftersom staden är borta!

Däremot kanske Tolkien tänkte sig att Minas Morgul skulle rivas av gondorianerna, men att själva Morgul-dalen skulle kunna bli beboelig så småningom. Eller att Minas Ithil skulle återuppbyggas efter utrensningen. Petitesser förvisso, men som sagt, jag tycker det är lite oklart.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minas Morguls torn
InläggPostat: fre sep 08, 2017 6:23 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Pellegrino skrev:
Jo, det var så jag tänkte först, men om Carthage ska jämnas med marken är det väl självklart att ingen kommer att bo där på många långa år.

Det går alldeles utmärkt att bosätta sig där mer eller mindre direkt. Först slår man upp ett par tält. Snart är det ett helt tältläger. Och så vidare. Poängen är att det inte är möjligt i fallet Minas Ithil. Innan man kan börja tälta måste staden även renas, och det kommer att ta många år.

Pellegrino skrev:
Aldrig någonsin faktiskt, eftersom staden är borta!

Staden är ändå inte borta på samma vis som tornet. Läser man Tolkiens "it" som att det syftar på tornet blir det märkligt. Det är rimligen verkligen borta.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010