Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om Sauron vunnit...
InläggPostat: lör jan 10, 2004 9:55 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Är det någon som funderat på hur det skulle blivit i Midgård om Sauron vunnit? Saruman säger ju att mänskligheten skulle utrotas, men skulle Sauron låtit orcherna ta människornas plats? Vad äter orcher? För att få orchbröd hade de väl varit tvungna att bli bönder... :? Eller skulle de låtit människorna vara kvar som slavar?
(Orcherna kanske fortplantar sig så snabbt att de kan äta varandra för att överleva.... :wink: )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 11:35 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Jag tror inte Sauron skulle ha utrotat människorna! Han skulle nog haft kvar de som slavar. Hellre ville han nog ha människor som lider, än inga människor alls.

_________________
Imagine all the people, sharing all the world
You may say Im a dreamer...
But Im not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 6:36 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Beror på hur många som hade överlevt.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 6:48 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
När Saurons språkrör pratar med Gandalf erbjuder han ju Gondor att leva som valnigt utan vapen. Han säger inget om slaveri utan bara att de ska lyda under Sauron!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 9:33 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Citera:
När Saurons språkrör pratar med Gandalf erbjuder han ju Gondor att leva som valnigt utan vapen. Han säger inget om slaveri utan bara att de ska lyda under Sauron!


Förvisso, men varken det illaluktande språkröret, eller Sauron själv, går att lita på! Om språkrörets villkor hade varit att alla människor skulle bli slavar under Sauron, hade det inte funnits en enda chans att Västerns befälhavare skulle gått med på det. De ord som språkröret säger till Gandalf, var utan tvekan bara lögner!

_________________
Imagine all the people, sharing all the world
You may say Im a dreamer...
But Im not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 10:12 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Det är faktiskt en fråga som jag har tänkt på. Vad som skulle hända om Sauron vunnit.
Han skulle säkerligen lagt hela Midgård under sig! Men om han sen väljer att ha orcherna eller människorna som sina slavar vet jag inte. Jag skulle gissat att han valde orcherna, men även att människorna skulle få vara kvar i livet (vilket liv man nu har, kuvad under Sauron!?). När han var tillräckligt stark skulle han låte Valarna i Väster se hur grym han är mot människorna han plågar! Han skulle vilja visa Valarna att han är oslagbar!
Jag kan tänka att han hade det som mål. Att inte Valarna skulle kunna göra något åt hans illldåd.
(Vilket de säkerligen skulle kunna, dock med en del svårighet, skulle det vara värt det?)

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 4:57 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Deppigt att fundera på sådant här, han besegrades ju.
Se livet från den ljusa sidan. :D

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:10 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Citera:
Se livet från den ljusa sidan.

Förvisso, men det kan nog vara bra att komma ihåg hur det kan bli om man inte bekämpar maktgalna härskare...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:20 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Har ni då tänkt på hur världen fått de former den har idag? Tolkein anser att vi nu är inne i sjunde eller åttonde åldern har jag för mig och lever alltså isamma värld! Det betyder att någon måste fått Midgård att ändra form och som det skulle jag gissa på var Valar som fört krig i Midgård och världens former har ändrat sig som tidigare!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:09 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Wargen jag menade att man först skulle "ta bort" alla maktgalna idioter och sedan se livet från den ljusa sidan. Varför fundera på saker som inte har kommit att inträffa? :D

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2004 3:33 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Mattias skrev:
Har ni då tänkt på hur världen fått de former den har idag? Tolkein anser att vi nu är inne i sjunde eller åttonde åldern har jag för mig och lever alltså isamma värld! Det betyder att någon måste fått Midgård att ändra form och som det skulle jag gissa på var Valar som fört krig i Midgård och världens former har ändrat sig som tidigare!


Min teori är att någon annan ond, mäktig varelse efterträdde Sauron och att denna varelse har skapat sin utopiska värld, vilken är världen vi lever i idag, kanske genom ett krig mellan denne och valar. Jag menar, om man tänker på att många av Saurons och Sarumans intentioner mer eller mindre har gått i uppfyllelse t.ex. skogarna skövlas, jättelika maskiner byggs vilka spyr ut ohygglig rök, människorna är misstänksamma mot varandra och dessutom nämns det någonstans i Bilbo att orcherna hade att göra med att de stora, farliga vapnen som dödar flera människor på en gång uppfanns (okej, Bilbo hör inte riktigt ihop med de övriga verken som utspelar sig i Midgård, men ändå).

Kort sagt, mörkret vann tillslut. Länge leve Sauron! Länge leve Melkor!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2004 10:00 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Än är det inte över!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2004 12:30 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Citera:
Varför fundera på saker som inte har kommit att inträffa?

Jag lever nog väldigt mycket i nuet, men fantiserar ändå hela tiden om saker som har inträffat och som kan komma att inträffa....
Undrar om mänskligheten någonsin blir av med maktgalna personer, det sitter ju i våra gener...äta eller ätas....så tyvärr lutar jag lite pessimistiskt åt Morningstars teori...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2004 2:24 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tolkien började ju på en fortsättning en bit in på fjärde åldern när ondskan återkom till Midgård. Han skrev bara tio sidor vad jag vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2004 5:02 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Citera:
Quote:
Varför fundera på saker som inte har kommit att inträffa?

Jag lever nog väldigt mycket i nuet, men fantiserar ändå hela tiden om saker som har inträffat och som kan komma att inträffa....
Undrar om mänskligheten någonsin blir av med maktgalna personer, det sitter ju i våra gener...äta eller ätas....så tyvärr lutar jag lite pessimistiskt åt Morningstars teori...


Tråkigt för dig Wargen.
Jag menade heller inte att man skall sluta fundera på vad som kommer hända i framtiden. Det är högst aktuellt att tänka på det och att arbeta för den framtid som man vill se inträffar.
En sak bara som jag tänkte på och det är att människan i alla fall inte följer naturens lagar (här menar jag att vi i och med det samhälle vi lever i förtrycker våra drifter). kanske är det så att de maktgalan personerna är de mest naturliga och sanna människor som finns.

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010