Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien och OED
InläggPostat: sön jan 22, 2006 8:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det här är kanske inte en purfärsk nyhet men det har inte uppmärksammats på TA:s nyhetssida, vad jag vet.

Tolkien arbetade tidigt i sin karriär något år åt OED. Det har skrivits en del här och där om det. Peter Gilliver, redaktör på OED, lär vara den som grävt djupast. Han skrev en artikel om detta i början av nittiotalet; jag har inte läst artikeln men vad som verkar vara något av ett utdrag finns här. Och nu i vår kommer en bok om Tolkien och OED med Gilliver som en av bidragsgivarna.

OED är annars en fascinerande historia i sig. Simon Winchester har nyligen berättat denna historia i The Meaning of Everything (2003). Och ja, Tolkien får en sida heller så. :) Winchesters bok är sådär, tycker jag. Men Gilliver, som även var en av Winchesters främsta källor, lär vara i färd med att själv nedteckna denna historia.

Som kuriosa kan ju även nämnas att en av Ohlmarks mentorer, lundaprofessorn Emil Olson, var den som under en period "skrev" den svenska motsvarigheten, SAOB.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 8:50 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Intressant! Tolkiens bidrag till OED är ett ämne som brukar komma upp då och då. De stora grabbarna brukar ju dra paralleller mellan hans syn på språkdetaljer såsom den uttrycks i hans ordboksartiklar och hans skönlitterära verk. :)

Detta måste bli en nyhetsnotis. Om det inte rör sig om mycket tidkänsliga ämnen dröjer det dock ibland någon eller några veckor innan nyhetssidan uppdateras.

Kul också att telegrambyrån används!

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 10:30 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 16, 2003 9:31 pm
Inlägg: 65
Intressanta länkar - tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 19, 2006 12:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
The Ring of Words: Tolkien and the Oxford English Dictionary finns redan nu i butikerna.

Titeln är lite vilseledande och passar väl mest in på den inledande artikeln om Tolkiens arbete för OED. Men de "ordstudier" som utgör ungefär två tredjedelar av boken är hursomhelst mycket intressanta! :D Det handlar om ett hundratal miniartiklar om ord som "amidmost", "elf", "eucatastrophe", "Faërie", "gross", "legendarium", "precious", "Quickbeam", "sub-creation", "Tolkienian", "unlight" och naturligtvis "hobbit". Det här var till exempel nytt för mig:

Citera:
Dr Benedikz [isländsk elev till Tolkien] has kindly allowed us to reproduce his recollection of the occasion in 1952 when he approached Tolkien, after a lecture, about how he might translate the word hobbit in the famous opening sentence: 'He was charm itself, and […] discussed with me what should be the Icelandic equivalent. He was quite firm on this. "The definition of the word is in that sentence, and the philologically accurate word is holbúi 'hole-dweller' and no one should ever use any back-formation or re-formation from hobbit." ' This makes a striking contrast with the view he expressed only a few years later in relation to the Dutch translation

Dessa ordstudier är verkligen en utmärkt idé, men det vi serveras känns mest som en aptitretare. Så när kommer The Oxford Tolkienian Dictionary?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och OED
InläggPostat: lör dec 10, 2016 10:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ohlmarxisten skrev:
Men Gilliver, som även var en av Winchesters främsta källor, lär vara i färd med att själv nedteckna denna historia.

Nu är den nedtecknad: The Making of the Oxford English Dictionary. Boken är betydligt mer omfattande än Winchesters. Uppskattningsvis är omfattningen närmare fyra gånger Winchesters. Tolkien nämns några gånger men får totalt mindre utrymme än hos Winchester. Tolkien får dock ett alldeles särskilt omnämnande i förordet. Gilliver berättar att han i slutet av nittiotalet förstod att det fanns en historia som inte hade berättats. Och en orsak var att han hade "already begun to explore some of the Dictionary's archives in relation to my interest in the work done by J. R. R. Tolkien".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och OED
InläggPostat: lör dec 31, 2016 12:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det här är den plats Gilliver ger Tolkien i historien:

Gilliver (s. 338) skrev:
There was also a new face: early in 1919 Bradley's staff was augmented by a former student of Craigie's, J. R. R. Tolkien, also fresh back from active service. His expertise in Old and Middle English suited him well for preparatory work on some of the Germanic words in W, as proposed by Craigie in 1916, and he was also soon drafting entries alongside Bradley's other assistants.

Gilliver hänvisar visserligen till The Ring of Words i en fotnot, men det är nog inte avsett som en ursäkt för att inte skriva mer om Tolkien. Sedan nämns Tolkien på ett antal ställen till, men dessa omnämnanden rör inte det direkta arbete han utförde. De är av liknande typ som det första omnämnandet av Craigie i citatet ovan.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010