Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The Battle of Five Hours Extended Edition
InläggPostat: fre feb 05, 2016 12:08 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre feb 05, 2016 12:01 am
Inlägg: 2
Ort: Middle-earth Beleriand
Tycker faktiskt att extended Edition är mycket bättre än bio versionen vad tycker ni ?
Fast lika bra som Sagan om ringen trilogin blir det dock inte.
Tycker det var för mycket CGI som syntes i de sista två , ettan var för mig den bästa.
Hade velat haft det mer likt sagan om ringen hållet.
Tror det har göra med att Del toro skulle vara regissören och inte Peter.
Tror även att han inte hade tid att göra the hobbit som han ville ha det.

_________________
"The amount of beard a man can have depends on the depth of the mans soul. Trosfuktare"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Battle of Five Hours Extended Edition
InläggPostat: lör feb 06, 2016 3:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen till forumet, HurinThalion! :)

HurinThalion skrev:
Tycker faktiskt att extended Edition är mycket bättre än bio versionen vad tycker ni ?

Nej, tyvärr tycker jag faktiskt inte det. Detta är den första av de sex jacksonska Tolkien-filmerna där EE faktiskt snarare gör filmen sämre än bättre, enligt mig. Som andra i tråden sagt så var det bara Thorins begravning och Dains kröning som tillförde något. Resten av tilläggen var bara mer av det värsta ur filmen, av sånt som gjorde den så dålig till att börja med. Töntig kalkonaction, plågsam comic relief och bedrövligt dåligt genomtänkta och skrivna avsteg från bokens intrig. Jag skall inte säga att jag är besviken, för det här var väl mer eller mindre vad jag hade väntat mig utifrån vad Jackson har sagt i diverse intervjuer, men uselt var det i alla fall.

HurinThalion skrev:
Fast lika bra som Sagan om ringen trilogin blir det dock inte.
Tycker det var för mycket CGI som syntes i de sista två , ettan var för mig den bästa.
Hade velat haft det mer likt sagan om ringen hållet.
Tror det har göra med att Del toro skulle vara regissören och inte Peter.
Tror även att han inte hade tid att göra the hobbit som han ville ha det.

Håller med dig. De tre ringfilmerna var mycket bättre, även om de också hade sina fel och brister. Men dels hade de ett mer genomtänkt manus som bättre följde boken, och dels var faktiskt effekterna bättre. Det är något som verkligen förvånar mig – Jackson skall väl föreställa bra på just sånt! Hur kommer det sig då att effekterna är så mycket plastigare och sämre utförda än för tio år sedan? Jag menar, även bortsett från att utvecklingen har gått åt att ha mer och mer CGI snarare än handgjorda modeller och liknande. Men den CGI som ändå fanns i ringfilmerna var ju faktiskt bättre utförd än i hobbitfilmerna!

Och ja, mycket av det som är dåligt bottnar nog i att Jackson från början inte hade lust att göra de här filmerna, att det skulle ha varit del Toro. Utan att ha en aning om hur del Toro hade tänkt göra det så föreställer jag mig att hans Hobbit hade blivit mycket bättre. Ett mer genomtänkt manus med mer hjärta och mindre trams, om inte annat.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Battle of Five Hours Extended Edition
InläggPostat: lör feb 06, 2016 5:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Det hade onekligen varit spännande att se vad del Toro hade åstadkommit. Han har ju i och för sig tramsat till sig rätt ordentligt sedan han slog igenom: det är svårt att förstå att både Pans Labyrint och Pacific Rim är gjorda av honom (fast jag gillar Pacific Rim som ren underhållning). Men jag skulle vilja säga att barnsagor med vuxeninslag är hans specialitet, så The Hobbit hade nog passat honom perfekt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Battle of Five Hours Extended Edition
InläggPostat: sön jul 17, 2016 4:45 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Beställde just Extended Trilogy på blu-ray från CDON för 399 kr. Har väntat på att priset skulle falla så därför har jag inte sett dem ännu... Och lite förväntansfull är jag trots allt som skrivits i trådarna här på forumet! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Battle of Five Hours Extended Edition
InläggPostat: ons jul 20, 2016 3:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lycka till, Tenderfoot! Hoppas du gillar den bättre än jag gjorde. :mrgreen:

Däremot ser jag fram emot att så småningom se The Hobbit Fan Edit, som väl har diskuterats förut här på forumet. Någon hjälte har klippt ihop de tre filmerna till en, där det mesta av Jacksons störande utvikningar tagits bort och historien mer eller mindre följer boken. Jag har bara bläddrat lite hastigt i den, men det ser riktigt bra ut, tycker jag! Det är väl knappast möjligt att fullständigt bota Jacksons haveri, men bra mycket bättre bör det kunna bli. Och även den svenska textningen tycks vara proffsigt utförd. Kan bli riktigt angenäma dryga fyra timmar! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010