Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 1:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 10:10 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
http://uk.eonline.com/uberblog/b206995_hobbit_gets_its_bilbomdashand_many.html?utm_source=eonline&utm_medium=rssfeeds&utm_campaign=imdb_tv-movies

På IMDb stod detta idag. Det blev som många sa från början i trådarna här i forumet. Martin Freeman blir nog ett väldigt bra val de andra som nämns som dvärgar och dylikt har jag ingen bra koll på.
Hoppas detta betyder att filmen är på gång och att det inte blir fler turer kring produktionen.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 2:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jaaaaaaaa! Som Jackson säger: Han är född att spela Bilbo! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 4:05 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Fint att de valde rätt. Återstår att se hur väl de kan förhålla sig till originalhistorien den här gången.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 4:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Eldalie skrev:
Fint att de valde rätt. Återstår att se hur väl de kan förhålla sig till originalhistorien den här gången.


Ja du, jag väntar med spänning... Hur som helst har jag gillat Jacksons visuella porträtteringar (om man utesluter de felaktiga avstånden), storslagna vyer och sånt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 6:12 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det känns som man tog det säkra före det osäkra och valde favoriten Freeman. Själv hade jag gärna sett ett mer spännande val, men det blir nog bra ändå hoppas jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 6:59 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Ja du, jag väntar med spänning... Hur som helst har jag gillat Jacksons visuella porträtteringar (om man utesluter de felaktiga avstånden), storslagna vyer och sånt.
Bortsett från missar i manus och en hel del svaga rollprestationer är hans filmer rätt ok.:wink: Just miljöerna är min främsta behållning av att se dem.

Tenderfoot skrev:
Det känns som man tog det säkra före det osäkra och valde favoriten Freeman. Själv hade jag gärna sett ett mer spännande val, men det blir nog bra ändå hoppas jag.
Om de valt en "passande" okänd skådis, är jag beredd att hålla med dig, men ett sådant vågstycke förstår jag att de inte väljer. Bland etablerade skådespelare tycker jag inte de kunde gjort ett bättre val.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre okt 22, 2010 11:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Personligen tyckte jag Ian Holm passade rätt bra. Men jag är nog en av dem som "lider" av att ha sett filmerna före jag tog boken på allvar. Hade jag läst böckerna mer ingående innan jag såg filmerna kanske jag inte skulle ha känt så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör okt 23, 2010 10:16 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag har alltså lyckats få min vilja igenom med två olika Bilbo! Det var min högsta önskan att Ian Holm, en av mina favoritskådespelare, skulle spela Bilbo och nu fick alltså även Martin Freeman rollen. Jag är nöjd och glad! :mrgreen:

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör okt 23, 2010 4:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det skulle vara kul om de fick med Ian i en liten återblick i början av filmen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön okt 24, 2010 10:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Tenderfoot skrev:
Det skulle vara kul om de fick med Ian i en liten återblick i början av filmen.

Återblick? Av framtiden... Skulle det inte bli lite konstigt? :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön okt 24, 2010 4:14 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag tror du vet hur återblickar i filmer brukar fungera.

Man kan t.ex. ha en prolog där Bilbo (som Ian) skriver på sin bok om sina äventyr. Det fungerade ju bra i Fellowship (förlängda versionen).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön okt 24, 2010 8:13 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
han menar alltså att hela filmen är en återblick, och prologen s.a.s visar hjälten på gamla dagar. Jag är rätt säker på att man inte kan använda återblick på det sättet som det gjordes här men det framkom ju ganska klart vad som egentligen menas. (Det kanske finns mer filmtekniska ord att använda i samanbandet)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön okt 24, 2010 11:41 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Vi kan väl kalla det inramning då. Det skulle skapa kontinuitet mellan trilogin och The Hobbit. Man behöver ju inte göra någon större sak av det, bara visa att Bilbo den gamle och Bilbo den unge är en och samma person i någon elegant övergång. Och sen börjar det...

Fast jag gissar att början kommer att vara ganska precis som i boken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: mån okt 25, 2010 12:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Tenderfoot skrev:
Fast jag gissar att början kommer att vara ganska precis som i boken.

Nej, det tror inte jag. Hobbiten börjar ju ganska lågmält och finstämt, men P. Jackson är ju inte direkt känd för sina lågmälda och finstämda börjor. Precis som Ringentrilogin, så har ju Hobbiten en bakgrundshistoria som ska avhandlas. Det blir lika segt att låta Gandalf och dvärgarna berätta historien, som det skulle varit att låta Gandalf dra Ringens historia i ringen-filmen, vilket han gör i boken (för den som inte visste det :D ).
Istället tror jag på en inledning med typ arbetande dvärgar i Berget nära Dal, och så plötsligt slår en vild drake ner och dödar alla.
"Nej inte alla... Några tappra dvärgar lyckades faktiskt fly undan Smaugs våld. Och åren gick. History became legend. Legend became myth. Och... voila! En vacker dag i Hobbinge..."

Om jag får säga vad jag tror.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: mån okt 25, 2010 8:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Tenderfoot skrev:
Man kan t.ex. ha en prolog där Bilbo (som Ian) skriver på sin bok om sina äventyr. Det fungerade ju bra i Fellowship (förlängda versionen).


virre skrev:
han menar alltså att hela filmen är en återblick, och prologen s.a.s visar hjälten på gamla dagar. Jag är rätt säker på att man inte kan använda återblick på det sättet som det gjordes här men det framkom ju ganska klart vad som egentligen menas. (Det kanske finns mer filmtekniska ord att använda i samanbandet)


Tenderfoot skrev:
Vi kan väl kalla det inramning då. Det skulle skapa kontinuitet mellan trilogin och The Hobbit. Man behöver ju inte göra någon större sak av det, bara visa att Bilbo den gamle och Bilbo den unge är en och samma person i någon elegant övergång.


Ok, jag förstår. Jag förstår. :D Silly me. Inte utan att jag ser fram emot att återigen ha en anledning att diskutera de mest obetydliga små detaljer med engagemang och inlevelse, och på fullt allvar uttrycka saker som "I verkligheten var det ju så att Bilbo..."

Here we go again... :)

Måste erkänna att jag inte läst böckerna på flera år... :oops:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010