Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 7:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tor sep 23, 2010 9:45 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag undrar hur det blir nu när flera av skådespelarna som har nyckelroller är tio år äldre.... De var ju inga ungdomar redan när LotR spelades in.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 12:10 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Älva skrev:
Jag undrar hur det blir nu när flera av skådespelarna som har nyckelroller är tio år äldre.... De var ju inga ungdomar redan när LotR spelades in.



Nej det är sant. Lär krävas en lite mera smink :wink: . Som tur är har inte Ian Mckellen några större hälsobesvär vad jag vet. Av karaktärerna från sagan om ringen som förekommer är det väl egentligen bara Bilbo som bör se yngre ut. Elrond, Gandalf och Gollum bör väl alla ha varit ganska oförändrade utseendemässigt mellan tidpunkterna då de båda berättelserna utspelar sig. Det underlättar att det inte är fler karaktärer som förekommer i båda böckerna och som åldras till utseeendet.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 3:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Turgonin skrev:
Av karaktärerna från sagan om ringen som förekommer är det väl egentligen bara Bilbo som bör se yngre ut. Elrond, Gandalf och Gollum bör väl alla ha varit ganska oförändrade utseendemässigt mellan tidpunkterna då de båda berättelserna utspelar sig.

Bilbo bör väl inte se yngre ut heller?

Ur första kapitlet, En efterlängtad fest, i Ringarnas herre:
"Tiden gick, men den tycktes inte ha någon större inverkan på herr Secker. Vid nittio års ålder var han ungefär likadan som vid femtio. När han fyllde nittionio började man kalla honom väl bibehållen, men oförändrad hade varit mer korrekt."

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 4:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Bilbo bör väl inte se yngre ut heller?
Nä, inte om de lyckas få honom att se ut som han gör i inledningen. Problemet är nog istället att få en yngre (för jag tar för givet att den de väljer att porträttera Bilbo kommer att vara yngre än Ian Holm var när filmerna spelades in) skådespelare att se ut som 50. Filmerna har redan förstört bilden av 50-åriga hobbitar, då Elijah-Frodo ser betydligt yngre ut än Ian-Bilbo i inledningen. Nu fick iofs Frodo ringen tidigare än Bilbo, men han använde sig inte av den förrän under dess sista år, så han borde ha sett äldre ut än han gör i filmerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 4:59 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Randalin skrev:
Turgonin skrev:
Av karaktärerna från sagan om ringen som förekommer är det väl egentligen bara Bilbo som bör se yngre ut. Elrond, Gandalf och Gollum bör väl alla ha varit ganska oförändrade utseendemässigt mellan tidpunkterna då de båda berättelserna utspelar sig.

Bilbo bör väl inte se yngre ut heller?

Ur första kapitlet, En efterlängtad fest, i Ringarnas herre:
"Tiden gick, men den tycktes inte ha någon större inverkan på herr Secker. Vid nittio års ålder var han ungefär likadan som vid femtio. När han fyllde nittionio började man kalla honom väl bibehållen, men oförändrad hade varit mer korrekt."


Nej det har du förstås helt rätt i :).

Håller F.Ö med Eldalie att det är viktigt att vi inte får någon ny 25-årig som skådespelare. Han är medelålders karaktär och bör därför se ut som en sådan.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 5:57 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Kom just att tänka på att jag skulle tycka engelsmannen David Bamber vara en perfekt Bilbo. Har bland annat gjort en fin insats som Marcus T Cicero i tv- serien Rome. Han är dessutom i 55- års åldern.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 7:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Frodo fick ringen när han var 33 år. Jag har för mig att det är redan då som han slutar åldras/förändras. Någon som är kunnig inom ring-magi?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 8:15 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Frodo fick ringen när han var 33 år. Jag har för mig att det är redan då som han slutar åldras/förändras. Någon som är kunnig inom ring-magi?
Det stämmer säkert att hans åldrande går långsammare därefter, men jag föreställer mig att då han inte använde den kom han inte att påverkas lika mycket. Han bar den säkerligen inte på sig de 17 åren mellan han fick den och tills dess han lämnade Hobbiton. Bilbo å andra sidan använde den ju flitigt under sitt äventyr till Erebor (och inte minst där när han smyger hos Smaug och dessutom blir avsvimmad med ringen på under femhärarsslaget). Han använde den ju även efter det att han kom hem, även om det säkert inte hände så ofta. Bilbos närhet till ringen och användandet av den tror jag medförde att han, liksom Smeagol, stod i rak förbindelse med dess makt, vilket Frodo inte bör ha gjort.

Den stora frågan här tycker jag är hur själva ägandet av ringen spelade in, och i hur hög grad dess makt vilade över ägaren även när denna befann sig långt ifrån den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 10:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Randalin skrev:
Frodo fick ringen när han var 33 år. Jag har för mig att det är redan då som han slutar åldras/förändras. Någon som är kunnig inom ring-magi?
Det stämmer säkert att hans åldrande går långsammare därefter, men jag föreställer mig att då han inte använde den kom han inte att påverkas lika mycket. Han bar den säkerligen inte på sig de 17 åren mellan han fick den och tills dess han lämnade Hobbiton. Bilbo å andra sidan använde den ju flitigt under sitt äventyr till Erebor (och inte minst där när han smyger hos Smaug och dessutom blir avsvimmad med ringen på under femhärarsslaget). Han använde den ju även efter det att han kom hem, även om det säkert inte hände så ofta. Bilbos närhet till ringen och användandet av den tror jag medförde att han, liksom Smeagol, stod i rak förbindelse med dess makt, vilket Frodo inte bör ha gjort.

Det låter ju rimligt, och det skulle innebära att såväl Bilbo som Frodo väsentligen borde sett ut ungefär som femtioåriga hober i LotR, Frodo möjligen något yngre, det vill säga som sisådär 35-åriga människor. Men nu såg ju Frodo ut som tio och Bilbo som elftiett, i filmen. Bäst är nog att försöka blunda för det och nu välja en skådespelare som är sisådär 35.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 10:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Men nu såg ju Frodo ut som tio och Bilbo som elftiett, i filmen.

:lol: :lol: :lol:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör sep 25, 2010 10:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Turgonin skrev:
Kom just att tänka på att jag skulle tycka engelsmannen David Bamber vara en perfekt Bilbo. Har bland annat gjort en fin insats som Marcus T Cicero i tv- serien Rome. Han är dessutom i 55- års åldern.

Jag var inne och googlade på David Bamber, och - jodå! - han var inte så tokig. Inte helt olik Ian Holm, heller. Nu kan jag inte minnas att jag har sett honom annat än i trejlrar för Hitler-filmen, och där är han ju rätt ilsk. Kan han bara spela bortkommen och försagd så passar han kanske riktigt bra som Bilbo. Men, med hänvisning till Ohlmarxisten, så är han för gammal. Femtioåriga hobbitar ser betydligt yngre ut än David Bamber.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tis sep 28, 2010 8:16 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nu ska ju ev. Aragorn vara med och han är ju betydligt yngre än Aragorn av senare år.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tis sep 28, 2010 10:23 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Älva skrev:
Nu ska ju ev. Aragorn vara med och han är ju betydligt yngre än Aragorn av senare år.
Fast Viggo har väl inte varit tillfrågad om rollen? Det vore i så fall en fadäs. De måste ju hitta en yngre förmåga nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tis sep 28, 2010 3:05 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
"gilla"

Just vad jag menade... 8)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons okt 06, 2010 4:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Randalin skrev:
Turgonin skrev:
Kom just att tänka på att jag skulle tycka engelsmannen David Bamber vara en perfekt Bilbo. Har bland annat gjort en fin insats som Marcus T Cicero i tv- serien Rome. Han är dessutom i 55- års åldern.

Jag var inne och googlade på David Bamber, och - jodå! - han var inte så tokig. Inte helt olik Ian Holm, heller. Nu kan jag inte minnas att jag har sett honom annat än i trejlrar för Hitler-filmen, och där är han ju rätt ilsk. Kan han bara spela bortkommen och försagd så passar han kanske riktigt bra som Bilbo. Men, med hänvisning till Ohlmarxisten, så är han för gammal. Femtioåriga hobbitar ser betydligt yngre ut än David Bamber.


Jag har bara sett honom i Rome, där han var riktigt bra. Så det skulle nog inte vara ett dåligt val.

----------

För övrigt tycker jag att det ska bli intressant att se hur de kommer göra med alla dvärgar. Om de kommer vara ett gäng clowner som springer runt och slår sig eller dylikt.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010