Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tor dec 09, 2010 7:59 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nej, det är ju inte särskilt mycket Orlandos fel. Legolas var, som du skriver, tämligen misshandlad av manusförfattarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tor dec 09, 2010 8:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Den stegrande kamelen skrev:
Och Tenderfoots länk ifrågasätter ju om konceptet med att första filmen täcker in The Hobbit och andra blir en "brygga" till filmtrilogin överhuvudtaget gäller längre.


Nej det gäller inte längre, det övergavs enligt Peter Jackson på ett ganska tidigt stadium under manusskrivandet och har inte varit aktuellt sedan dess. Det blir en Hobbit i två delar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tor dec 09, 2010 10:48 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Då känns det som att alla dramatiska höjdpunkter i historien (dvs innehållet i The Hobbit) kommer att hamna i den andra filmen ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre dec 10, 2010 8:31 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
De ska väl på något vis inkorporera Vita rådet (och kanske Dol Guldur), där kan de ju skapa en ytterligare "höjdpunkt".

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre dec 10, 2010 9:50 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
av de andra skådespelarna så är jag lite osäker på McCoy, inte för han är dålig, tvärtom jag tycker han är en av de mest underskattade Doktorerna, men det är där problemet är. Jag har väldigt svårt att inte börja leta efter en TARDIS när jag hör hans röst (desutom är det rätt många som levde vid hans Doktor eftersom den var så pass sen)

Fast samtidigt passar han nog väldigt bra i den rollen han har fått. (Till skillnad från Persbrandt som jag aldrig sett kunna av någon form av agerande. Styltigheten i hans närvaro är så jävligt, men vet jag kan ju bli positivt överraskad där med)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör dec 11, 2010 11:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Túrin Turambar skrev:
Då känns det som att alla dramatiska höjdpunkter i historien (dvs innehållet i The Hobbit) kommer att hamna i den andra filmen ...

Nu förstod jag inte hur du menar. Tenederfoot hade precis skrivit att det blir en The Hobbit i två delar. (Hade du kanske inte hunnit läsa Tenderfoots inlägg?) Det innebär att hälften av The Hobbit kommer med i första filmen, ju! :roll:

Och inte menar du väl att du tycker att andra hälften av The Hobbit har fler dramatiska höjdpunkter än den första. Jo visst, vi har draken och femhäraslaget där, i all ära. Men i första delen har du hela äventyret i Dimmiga bergen, Gollum och den mirakulösa räddningen från ulvar och vättar. I boken varnar Beorn för att sällskapet kan vara förföljt av vättar väster om Mörkveden. Sin vana trogen lär P. Jackson göra om det så att de verkligen inte bara är utan även blir jagade av ulvar och vättar från Beorn.

Och det skulle inte förvåna mig (då jag har läst filmdramaturgi och lite sånt) om de klyver Hobbiten just när Gandalf överger dem och de ska bege sig in i Mörkveden.. Att Gandalf försvinner är ju onekligen en bra cliffhanger. :P
Fram till dess har det varit en sorts saga; korta äventyr från kapitel till kapitel som de krånglar sig ur, och där Gandalf har varit deras ledare. Hädanefter blir det mer som ett sammanhållet äventyr - jag tänker då att de efter äventyren i Mörkveden inleder den konflikt med skogsalverna som de sedan bär med sig in i alla återstående faror och äventyr. Och från och med Mörkveden är det Bilbo som är deras ledare, även om Thorin inte skulle ha delat den uppfattningen.

Och efter äventyret med alverna kommer de s.a.s. fram till den slutgiltiga uppgörelsen: Sjöstad, sjöfolket, uppfyllandet av gamla legender, sista färden till berget, letandet efter den hemliga gången osv osv.
Vore kul att höra om någon av er andra har andra teorier om var historien bör delas för två bra sammanhängande filmer.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: mån dec 13, 2010 12:43 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag förstod vad det betydde och jag tycker nog att det mest dramatiska kommer i andra halvan, speciellt det mest storslagna, vilket jag tror att Peter Jackson kommer att öka än mer i storlek. Det kommer i så fall att göra filmerna väldigt olika, i linje med vad du beskriver.

Den första blir mycket mer episodisk och skojig, medan den andra blir episk och liknar LotR-filmerna mer.

Jo, Mörkveden känns väl som en möjlig klyvning. Frågan är bara hur mycket materail som inte ingår i boken The Hobbit som kommer att inkluderas och hur mängden av det i de båda filmerna kan förskjuta mitten av historien.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: mån dec 13, 2010 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Men tror du inte att PJ inser det du befarar, och krämar på med återblickar på Smaugs övertagande av berget och eventuellt andra storslagna slag ur det förgångna, samt eventuellt återblickar även på Hobbitarnas krig mot han Golfinbul :wink: , och varför inte en trollarmé som dundrar fram bland länderna nära Riftedal istället för bara tre troll?Svärden kommer ju från kriget vid Gondolin. Varför inte visa bilder även på det?
För att inte tala om jättarna bland Dimmiga bergen...

Om Tolkien råkar skriva "olika folkslag" så lyckas nog PJ använda det till ett stort slag mellan olika folk. Jag tror nog att han hittar sätt att slå på stora trumman. Striden mellan dvärgar, ulvar, vättar och örnar kan nog bli oerhört storslagen, för att inte tala om slagen mellan vättar och människor i skogarna nära Dimmiga bergen som det bara refereras till i boken. PJ vet hur man gör. Lita på det. :D

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tis dec 14, 2010 11:02 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Men tror du inte att PJ inser det du befarar, och krämar på med återblickar på Smaugs övertagande av berget och eventuellt andra storslagna slag ur det förgångna, samt eventuellt återblickar även på Hobbitarnas krig mot han Golfinbul :wink: , och varför inte en trollarmé som dundrar fram bland länderna nära Riftedal istället för bara tre troll?Svärden kommer ju från kriget vid Gondolin. Varför inte visa bilder även på det?
För att inte tala om jättarna bland Dimmiga bergen...

Om Tolkien råkar skriva "olika folkslag" så lyckas nog PJ använda det till ett stort slag mellan olika folk. Jag tror nog att han hittar sätt att slå på stora trumman. Striden mellan dvärgar, ulvar, vättar och örnar kan nog bli oerhört storslagen, för att inte tala om slagen mellan vättar och människor i skogarna nära Dimmiga bergen som det bara refereras till i boken. PJ vet hur man gör. Lita på det. :D
Du har nog helt rätt här Randalin: Tillsammans med övriga manusförfattare och sin egen regi misslyckas Jackson nog återigen med att porträttera Tolkiens värld och saftar istället på med så mycket CGI-action som möjligt, och jag tror inte han kommer att lyckas särskilt väl med ras- och personporträtten den här gången heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön dec 26, 2010 8:44 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
Spock (Leonard Nimoy) ryktas få rösten till Smaug... ja varför inte? Läste att han spelat in en sång om Bilbo på 60-talet för övrigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön dec 26, 2010 4:43 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
OT, jag vet, men vi får oss åtminstone ett röstprov (om än ganska dåligt) om jag länkar till videon. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=mPh12Q7cpeE


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: mån dec 27, 2010 1:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Túrin Turambar skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=mPh12Q7cpeE

Underbart härligt hemsk 60-talsrockvideo. Det är så fantastiskt att det gick att göra sådant och få sända det i teve. Actioneffekterna med kläder som kastas upp bakom en klippa när sången refererar till vättestriderna är så sött så jag dör. Och de glada rumpnissebrudarna som jönsar runt... Och själva melondin är så fruktansvärt dålig, med inovativa experimentella okonventionella akordbyten som mest får det att låta som om de sjunger fel... Man kan inte annat än längta tillbaka till när världen var lite oskuldsfullare och snällare, åtminstone inom showbiz. Mr Spock blir en utmärkt Smaug, bara han inte sjunger... :wink:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 12, 2011 11:30 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Kanske inte oväntat, men bra att få det bekräftat i alla fall. Kände inte till att Elijah Wood skulle tillbaka också. Undrar vilken roll han kommer att få?

http://www.wenn.com/all-news/mckellen-back-as-gandalf-in-rings-sequels/

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 12, 2011 11:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Blir kul med Persbrandt som Beorn. Kan knappt bärga mig till att få se Gunvald Larsson massakrera vättar i Femhärarslaget (visserligen i björnform men) :mrgreen:.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 12, 2011 11:39 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Äntligen lite goda nyheter: Christopher Lee återkommer som Saruman http://www.movieweb.com/news/the-hobbit ... as-saruman. Lee, McKellen och Freeman är de enda jag tycker passar för sina roller hittills. Blanchet är ok också och bra för kontinuiteten, bara de låter bli att göra ytterligare en dålig animerad sekvens med henne, som de gjorde i LotR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010