Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alverna i "Hobbiten"
InläggPostat: lör jul 17, 2010 6:52 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 10:03 pm
Inlägg: 21
Ort: Jönköping
Jag har funderat på en sak. I "Hobbiten" har alverna inte riktigt samma attityd som i triologin (kanske är det för att i "Hobbiten" så ser vi dem mycket ur dvärgarnas perspektiv). Dessutom har PJ gjort dem till lite för stela poeter i filmerna. Hur tror ni det kommer att bli i filmatiseringen av "Hobbiten"? Kommer de ändra attityd på alverna till "stela poeter", eller kommer de ha samma lekfulla attityd som i boken?

Jag tänkte att det skulle vara svårt att ändra, eftersom just retligheten och lättsinnigheten framgår så tydligt i boken.

_________________
Det här är min signatur!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 17, 2010 7:03 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Beror nog väldigt mycket på vem som gör filmen. Men alverna kommer nog inte framställas som lika "onåbara" utan mer lättsinniga, kanske även lika elaka?
Läste som liten en "serie-bok" om bilbo, långt innan jag läste den riktiga boken eller trilogin. Därför har jag undermedvetet haft just dessa bilder i huvudet under min läsning undfer senare år. Så förhoppningan jag har är att karaktärerna till utseendet är lika dessa. Hoppas det går att läsa, lite dragen och ska ut o göra söder nu,!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 17, 2010 9:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Inga problem Sammie! Du skrev nyktert som en nötkärna :)

JA hoppas verkligen att de gör alverna mer skojfriska och gladlynta i Hobbiten än vad de var i trilogin! De har lite felaktigt fått nån slags sorglighets-stämpel över sig som är rejält överdriven. Hur många leende alver kan man se i filmerna? Går säkert att räkna på en hand. Så hoppas vem-det-nu-än-blir som regisserar filmen har med det i tankarna när manus skrivs. Ser speciellt fram emot att förhoppningsvis få se en massa fulla festande alver i Mörkmården.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2010 8:10 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, det beror antagligen mycket på vem som till slut gör filmen, men jag är rädd för att hela stycket med alverna kommer att bli förändrat. Jag skulle tro att Peter Jackson inte vill ändra tillräckligt mycket på sina 'glorifierade' alver från LotR. I så fall kommer det krävas mer än en alvfylla för att Bilbo och dvärgarna ska fly. Tänk på dryckestävlingen mellan Gimli och Legolas i förlängda versionen, det kommer att krävas riktigt mycket alkohol för att golva alverna om de har samma ölsinne som Legolas.

Eventuellt kan de porträttera Mörkmårdens alver i filmen som förstörda eller förtappade alver som är på gränsen till onda, givetvis utan att nämna varifrån Legolas kommer...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2010 11:21 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 10:03 pm
Inlägg: 21
Ort: Jönköping
Suck... det enda jag begär är lite stimm och stoj bland alverna och att de fäller några gliringar :cry:

Haha, nej jag tror som er, det beror nog på vem som regisserar filmen. Jag hoppas den personen tänker till!

_________________
Det här är min signatur!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010