Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: tis jul 17, 2012 9:06 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
En av de saker jag gillade bäst med Peter Jackson Ringentrilogi var hur briljant han använde miniatyrer i filmerna. Minas Tirith, Barad-dûr, Riftedal, Orthanc och många andra platser skapades som jättelika "miniatyrer" och inte i en dator, vilket jag tycker bidrog till realismen och filmernas kvalitet.

Nu avslöjar Jackson (här) om att han den här gången inte gör några miniatyrer utan låter skapa allt i datorn. Det är förstås så att datortekniken tagit enorma steg framåt sedan Ringenfilmerna, men jag är ändå tveksam till det här valet och känner mig lite besviken. Jag hoppas förstås bli överbevisad om att det kommer funka lika bra, men jag är skeptisk.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: ons jul 18, 2012 6:03 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag trodde faktiskt att åtminstone Minas Tirith var datorritad, har inte hängt med i produktionsdokumentärerna. :)

Men personligen är jag inte så värst orolig för att datorgrafiken ska se fejkad ut. Ett betydligt större orosmoment är manuset som riskerar att bli en erbarmlig soppa. Men jag väljer att diskutera det i trilogi-tråden istället.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: ons jul 18, 2012 4:48 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Trist att man tar ett steg bort från miniatyrer. Jag gillar filmskapande av den "äldre" skolan och har i regel lite svårt för filmer som förlitar sig för mycket på datorgenererade effekter. Jag hoppas att det blir bra ändå, men jag är lika skeptisk som Danne.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: tor jul 19, 2012 11:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Jag trodde faktiskt att åtminstone Minas Tirith var datorritad, har inte hängt med i produktionsdokumentärerna. :)

Men personligen är jag inte så värst orolig för att datorgrafiken ska se fejkad ut. Ett betydligt större orosmoment är manuset som riskerar att bli en erbarmlig soppa. Men jag väljer att diskutera det i trilogi-tråden istället.


Det fanns flera modeller av Minas Tirith en riktigt liten och så en som var flera meter hög, samt en i verklig skala för inspelning längs några av gatorna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: tis jul 24, 2012 10:51 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Danne skrev:
En av de saker jag gillade bäst med Peter Jackson Ringentrilogi var hur briljant han använde miniatyrer i filmerna. Minas Tirith, Barad-dûr, Riftedal, Orthanc och många andra platser skapades som jättelika "miniatyrer" och inte i en dator, vilket jag tycker bidrog till realismen och filmernas kvalitet.

Nu avslöjar Jackson (här) om att han den här gången inte gör några miniatyrer utan låter skapa allt i datorn. Det är förstås så att datortekniken tagit enorma steg framåt sedan Ringenfilmerna, men jag är ändå tveksam till det här valet och känner mig lite besviken. Jag hoppas förstås bli överbevisad om att det kommer funka lika bra, men jag är skeptisk.


Möjligt att miniatyrerna försvunnit, men en hel del verkar fortfarande vara "riktiga" byggnader osv. bl.a Beorns hus, Dale, Rivendell etc. https://www.facebook.com/photo.php?v=10151131427226807


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: ons jul 25, 2012 1:00 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Dale verkar vara riktigt skickligt uppbyggt. Det ska bli kul att se hur staden ser ut på film men från smygtitten tyckte jag att det såg rätt lovande ut :)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: ons jul 25, 2012 8:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag har nog aldrig riktigt haft en bild av hur Dale ser ut när jag läst boken, men detta såg väl okej ut tycker jag.

Känner mig lite mer tveksam till Radagasts uppenbarelse, men jag har å andra sidan inget att kontra med där heller, han är ju väldigt lös i konturerna i boken också.

Öht känns det som filmskaprna haft större frihet att skapa egna miljöer än i LOTR, och tagit vara på den. Miljöbeskrivningarna i The Hobbit är ju inte alls lika ingående och detaljerade som i LOTR. Eller så har jag bara dåligt minne.... Måste helt klart ta och läsa om boken snart, helst innan filmen kommer ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: tor jul 26, 2012 7:54 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Håller med, av någon anledning så känns det som om Tolkien har lagt ner mycket mer tid på att beskriva omgivningarna i LOTR än i The Hobbit. Det är väl både bra och dåligt antar jag, å ena sidan kan filmskaparna låta fantasin flöda men å andra sidan kan det kanske bli lite för lite Tolkien-känsla... Jag är egentligen inte alls särskilt positiv till att Radagast och andra karaktärer som knappt (eller inte alls) var med i boken ska plötsligt få en större roll men det kanske blir bra? Radagast hus verkar i alla fall vara rätt snyggt gjort.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inga miniatyrer i The Hobbit
InläggPostat: tor jul 26, 2012 10:38 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Elle skrev:
Radagast hus verkar i alla fall vara rätt snyggt gjort.
Att det såg ut som en affär för new ageprylar tyckte jag var riktigt trist. Att Radagast presenteras i filmen är jag positiv till (utifrån det faktum att de ändå bestämt sig från att frångå boken som strikt manus), men av det lilla man fick se tror jag de gör hans karaktär fånig och meningslös, vilket är synd.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010