Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 9:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Vis av tidigare erfarenheter vill jag bara infoga en brasklapp: Man bör akta sig för att dra för stora slutsatser, och framför allt för att redan nu låsa fast sig för vad man kommer att tycka om filmen, utifrån en trailer (eller två). Det blir, och framför allt känns, oftast helt annorlunda när man ser allt i sitt sammanhang.

Men med det sagt så håller jag med om det mesta som sagts här, och har själv av denna underväldigande förhandstitt fått en hel del farhågor inför filmen. Men jag tänker jobba hårt på att tänka bort dem och bara döma filmen utifrån dess egna meriter!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 9:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Man kan ju alltid bli positivt överraskad hur som helst. Det visuella intrycket Peter Jacksons filmer ger går inte av för hackor i vilket fall (tänker mest på landskapsbilder).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor okt 18, 2012 7:27 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Egalmoth skrev:
Om du jämför med boken och kapitlet Of Herbs and Stewed Rabbit, så är Gollum ganska barnslig eller lekfull (hur det nu bäst beskrivs) när han tjatar om taters.
Jag hoppas att Bombur inte blir lika mycket av ett skämt som Gimli blev...Det var så onödigt. Tolkiens böcker är inte tänkta att vara komiska, det förtar bara helheten när det väl passerat en viss gräns.


Jo det är sant, Gollum har ju både sina ljusa och mörka sidor så att säga, och egentligen har jag inget större problem med scenen; isåfall är dvärgscenen precis som du säger alldeles för mycket. Det blir så amerikanskt på något vänster, varför ska de vara så nedrans larviga? De känns snarare som dvärgarna från snövit än dem från Bilbo. Jag håller med dig om Bombur också, jag är dock övertygad om att PJ kommer göra honom extremt töntig, till och med mer än Gimli.
Samtidigt är jag ändå väldigt förväntansfull, det var häftigt att se LOTR filmatiseras; även om det gjordes utan större respekt för boken, och jag antar att samma gäller för Hobbit.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 24, 2012 5:57 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
En första TV spot.

Har inte sett den själv än, så jag vet inte om den visar något nytt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: The Hobbit - Filmatiseringen
InläggPostat: ons okt 24, 2012 7:34 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
EDIT: Jag hade bara sett den första trailern när jag skrev detta.

Första intrycket jag får utav trailern är att filmen kommer kännas "vuxenfierad" gentemot boken (ämnet har diskuterats tidigare här har jag sett) och att mycket av de smått oseriösa partierna kommer antingen vara borttagna eller mer seriösa.

Dvärgarna tyckte jag verkar helt okej, vissa verkade kanske en aning seriösa, som jag nämnde i tidigare stycke.

Intrycket jag fick av Thorin var mycket olikt hur jag har tänkt mig honom; jag har alltid tänkt att om man skulle möta Thorin på gatan så skulle inte en enda person vågat göra så mycket som att vara när ett hårstrå på honom. Denna Thorin verkade inte ha lika mycket pondus som jag har föreställt mig.

Ett annat snabbt klipp som jag reagerade på var Gandalf och Galadriel. Om Galadriel är tillräckligt viktig för att ha med i en 2 minuter lång trailer till filmen så känns det som att PJ har gjort något Arwén-i-LoTR-filmerna-liknande scenario; att Galadriel blir en viktigare karaktär än hon egentligen är.

Bilbo verkar, lyckligt nog, stämma bra in på hur jag tänker mig honom!
Jag är sjukt exalterad för denna filmen :D


Senast redigerad av Turukáno ons okt 24, 2012 7:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit - Filmatiseringen
InläggPostat: ons okt 24, 2012 7:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Turukáno skrev:
Jag hittar inga diskussioner angående filmatiseringen sedan den officiella trailern har släppts.

Du letade lite för dåligt! :) Det finns en hel avdelning specifikt för att diskutera filmatiseringarna, med en underavdelning för Hobbiten. Jag gör ett försök att flytta ditt inlägg (och detta) in i tråden som diskuterar hobbit-trailersarna.

(Vad heter egentligen trailer i bestämd form plural på svenska? Det måste finnas något bättre än "trailersarna"!)



Uppdatering: Jomenvisst, flytten lyckades! Detta inlägg och det föregående låg tidigare i en egen tråd.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 24, 2012 7:45 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Oj, hoho! Här var det ju mycket mer läsning.
Tack så mycket! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit - Filmatiseringen
InläggPostat: ons okt 24, 2012 8:57 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Turukáno skrev:
Intrycket jag fick av Thorin var mycket olikt hur jag har tänkt mig honom; jag har alltid tänkt att om man skulle möta Thorin på gatan så skulle inte en enda person vågat göra så mycket som att vara när ett hårstrå på honom. Denna Thorin verkade inte ha lika mycket pondus som jag har föreställt mig.


Håller med dig till 100 %, dessutom känns han lite väl ung, eller hur? Och hans skägg är knappast något att tala om. Det ska vara stort, grått och regalt!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit - Filmatiseringen
InläggPostat: ons okt 24, 2012 9:37 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Citera:
Håller med dig till 100 %, dessutom känns han lite väl ung, eller hur? Och hans skägg är knappast något att tala om. Det ska vara stort, grått och regalt!


Ja, verkligen!
Det kändes nästan som att karaktären man såg i trailern snarare hade kunnat vara en son till Thorin än Thorin själv :lol:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 24, 2012 9:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det som stör mig mest med dvärgarna i "trailersarna" (suck!) är att vissa av dem, däribland Thorin, ser helt ut som människor, medan andra är överdrivna karikatyrer, som dvärgar hämtade ur en serietidning (eller rumpnissar, som någon skrev). Det är som om det var (minst) två olika arter. Jag hoppas verkligen att den där effekten inte blir så påtaglig i själva filmen, när man får se längre sjok och allt sätts i sitt sammanhang.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor okt 25, 2012 5:18 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Det som stör mig mest med dvärgarna i "trailersarna" (suck!) är att vissa av dem, däribland Thorin, ser helt ut som människor, medan andra är överdrivna karikatyrer, som dvärgar hämtade ur en serietidning (eller rumpnissar, som någon skrev). Det är som om det var (minst) två olika arter. Jag hoppas verkligen att den där effekten inte blir så påtaglig i själva filmen, när man får se längre sjok och allt sätts i sitt sammanhang.


Ja, Thorin ser helt ut som en människa. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att han skulle porträtteras så. Flera av dvärgarna är ju nära släkt med varandra så det är ganska opassande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit - Filmatiseringen
InläggPostat: tor okt 25, 2012 8:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Nä, Torin såg verkligen inte ut som jag hade föreställt mig.

Den stegrande kamelen skrev:
Vad heter egentligen trailer i bestämd form plural på svenska? Det måste finnas något bättre än "trailersarna"!

Trailrarna! (SAOL har "trailrar" som pluralform.)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor okt 25, 2012 10:45 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Den stegrande kamelen skrev:
Det som stör mig mest med dvärgarna i "trailersarna" (suck!) är att vissa av dem, däribland Thorin, ser helt ut som människor, medan andra är överdrivna karikatyrer, som dvärgar hämtade ur en serietidning (eller rumpnissar, som någon skrev). Det är som om det var (minst) två olika arter. Jag hoppas verkligen att den där effekten inte blir så påtaglig i själva filmen, när man får se längre sjok och allt sätts i sitt sammanhang.


Jo, det är sant. Och Fili och Kili är alldeles för slanka och snygga. Om man hade bytt kläder på dem och rakat bort stubben hade de sett ut som alver. Och med serietidningsaktiga dvärgar har du helt rätt; Vad är grejen med Bomburs skägg? Det är ju löjligt.
Dessutom har vi ju den här snubben.. Bofur eller Bifur kanske.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/539435_483978818302278_694521126_n.jpg
Tydligen har PJ kommit på att han har en yxa i huvudet och kan därför inte kommunicera på annat sätt än att grymta osammanhängande. Bra jobbat. Verkligen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor okt 25, 2012 6:51 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Citera:
Ja, verkligen! Det kändes nästan som att karaktären man såg i trailern snarare hade kunnat vara en son till Thorin än Thorin själv :lol:


Jo, Thorin var ju närmare 200 år gammal när han dog. Hade han måhända en magisk ring som höll honom ung? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor okt 25, 2012 6:57 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Pellegrino skrev:
Citera:
Ja, verkligen! Det kändes nästan som att karaktären man såg i trailern snarare hade kunnat vara en son till Thorin än Thorin själv :lol:


Jo, Thorin var ju närmare 200 år gammal när han dog. Hade han måhända en magisk ring som höll honom ung? :)

he he he där satt den

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010