Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons sep 19, 2012 7:21 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Vad vi har väntat på den här trailern ;) (i alla fall jag...) Tyckte den var faktiskt rätt bra, fast jag gillade inte alls de där "småskämten". Typ som med trollet i slutet. Men om man räknar bort dem så kanske det kan bli en rätt bra film ändå :)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons sep 19, 2012 10:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tyckte inte dvärgarna var särskilt övertygande, en del av dem påminde om rumpnissar och andra (Thorin t.ex.) var för lika människor. Det såg inte ut att vara samma klass på sminkningen som i LOTR, men det är så klart svårt att avgöra från en trailer. Sedan hade jag gärna sett en annan artistisk tolkning av Midgård, det kändes ibland som att titta på någon bortklippt scen från LOTR, så lika var miljöerna. Men det blir säkert kul ändå; till skillnad från trilogin har jag inte en massa favoritscener i The Hobbit som jag riskerar att bli besviken på. Så vad än Jackson hittar på för ändringar så kommer jag inte bli upprörd. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor sep 20, 2012 10:48 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ser fram emot scenen när Legolas rider på draken... eller hur var det nu? :twisted:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 03, 2012 9:06 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Den första trailern var nog ljusår bättre än den här. Visst var den här längre och visade mer av hur filmen kommer se ut, men jag tyckte att comic-relief dvärgarna och cut-away skämtet med Gollum i mitten var lite för flamsigt. Fattas bara Oven wilson och lite skräpig pop-punk. Förstår inte heller vad som är grejen med Radagasts mössa..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: tor okt 11, 2012 9:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Skämtet med Gollum där han sa "we eats it whole" är inte mycket till skämt. Gollum kunde ju likagärna ha uttryckt sig precis så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: fre okt 12, 2012 10:11 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag blir tyvärr mer och mer nervös ju längre tiden går... Något säger mig att Peter Jackson kommer att skriva om historien lite... Såg någonstans att det ryktades om att Legolas och taruiel skulle typ befria dvärgarna när de sitter fast i spindelnäten. Vet inte hur mycket sanning det var i det men bara tanken är skrämmande!

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: lör okt 13, 2012 12:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Elle skrev:
Jag blir tyvärr mer och mer nervös ju längre tiden går... Något säger mig att Peter Jackson kommer att skriva om historien lite... Såg någonstans att det ryktades om att Legolas och taruiel skulle typ befria dvärgarna när de sitter fast i spindelnäten. Vet inte hur mycket sanning det var i det men bara tanken är skrämmande!


Ja, vi får se. Det kommer att bli en del omskrivningar. Häxmästaren kommer till och med vara med på ett hörn.

Det roliga med Peter Jacksons filmer är de storslagna landskapen och en del fantastiska scener i övrigt också. Trots att han inte följer storyn helt så är det underhållande...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: sön okt 14, 2012 8:00 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
den senaste trailer fyller mig med fasa , vad har hänt .... den här filmen känns mindre och mindre som den bok som jag uppskattar och mer som något otroligt klyschigt där kärnan tycks ( om man får tro trailern ) bestå av klyschiga one-liners och uttjatade hjälte koncept , dock verkar specialeffekterna bli bra. p.s ja jag är medveten om att jag ganska frekvent har uttryckt just denna åsikt förut men denna trailer var så pass fasansfull skev emot min bild av hur hela känslan i boken är att jag blev tvungen att uttrycka denna anti filmiska åsikt igen ( om än i något reviderad form från tidigare.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: sön okt 14, 2012 3:59 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
En sak som jag verkligen inte förstår mig på är bomburs konstiga skägg, det är bara helt... ja för mycket?

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: sön okt 14, 2012 8:56 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Elle skrev:
En sak som jag verkligen inte förstår mig på är bomburs konstiga skägg, det är bara helt... ja för mycket?

Absolut, tycker det mesta är 'för mycket'. Och vad gäller skäggen skulle Thorin om jag fått välja gärna haft ett stort, svart ett.

Egalmoth skrev:
Skämtet med Gollum där han sa "we eats it whole" är inte mycket till skämt. Gollum kunde ju likagärna ha uttryckt sig precis så.

Jo visst, men det är ju upplagt som ett skämt. Den storslagna musiken tystnar och Gollum ser nästan lite gullig ut när han föreslår att han ska äta Bilbo. Det "roliga" är att det blir något bisarrt. Det han framför + sättet han säger det på. Och när trollet(?) i slutet ramlar ner på dvärgarna tappar jag det sista uns av förtroende jag hade för filmens seriösa ton. Jag bävar för den 12e..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 3:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Bilbo en hobbits äventyr är en barnbok till skillnad från Härskarringen. Så överdrivet allvarlig i framtoningen bör inte Hobbitfilmen vara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 6:53 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Egalmoth skrev:
Bilbo en hobbits äventyr är en barnbok till skillnad från Härskarringen. Så överdrivet allvarlig i framtoningen bör inte Hobbitfilmen vara.

Självklart inte, men filmen kan vara skojig och lättsam utan att vara ett amerikanskt slapstick. PJ har med all säkerhet tappat bokens substans för att kunna visa det för den breda publiken och tjäna ohyggliga mängder pengar, precis som han gjorde med LOTR. Om man ska filma Tolkien så bör man göra det med lite respekt för originalet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 8:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
EredGorgoroth skrev:
Egalmoth skrev:
Bilbo en hobbits äventyr är en barnbok till skillnad från Härskarringen. Så överdrivet allvarlig i framtoningen bör inte Hobbitfilmen vara.

Självklart inte, men filmen kan vara skojig och lättsam utan att vara ett amerikanskt slapstick. PJ har med all säkerhet tappat bokens substans för att kunna visa det för den breda publiken och tjäna ohyggliga mängder pengar, precis som han gjorde med LOTR. Om man ska filma Tolkien så bör man göra det med lite respekt för originalet.


Jo, egentligen håller jag med dig. Det blir för mycket comic relief bitvis. Men just "Gollumscenen" har jag inte mycket att invända på, den passar nästan faktiskt. Dvärgscenen var bara dum.

Om du jämför med boken och kapitlet Of Herbs and Stewed Rabbit, så är Gollum ganska barnslig eller lekfull (hur det nu bäst beskrivs) när han tjatar om taters.

Jag hoppas att Bombur inte blir lika mycket av ett skämt som Gimli blev...Det var så onödigt. Tolkiens böcker är inte tänkta att vara komiska, det förtar bara helheten när det väl passerat en viss gräns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 8:35 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Egalmoth skrev:
Tolkiens böcker är inte tänkta att vara komiska, det förtar bara helheten när det väl passerat en viss gräns.


Ja, bara för att det är barnböcker behöver man ju inte hålla på och göra filmerna komiska (speciellt där det inte är tänkt att de ska vara "roliga"). Fast skämtet med Gollum är ju nästan lite kul, det hör ju till lite ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Hobbit: An Unexpected Journey - Announcement Trailer
InläggPostat: ons okt 17, 2012 8:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Jag tyckte inte dvärgarna var särskilt övertygande, en del av dem påminde om rumpnissar och andra (Thorin t.ex.) var för lika människor.)


Håller helt med. Thorin såg inte alls ut som jag hade föreställt honom t.ex.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010