Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: ons aug 22, 2012 6:25 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag såg att det hade kommit ut någon bild på Radagast the Brown via någon kalender och jag vet inte alls vad jag ska tänka om honom. I mitt huvud såg Radagast defintivt inte ut så där. Han ser ju snarare ut som en luffare en någon helt konstig sak bara. Jag är oerhört orolig...

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: ons aug 22, 2012 8:36 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Han ser ut som något ur en rysk folksaga tycker jag :).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tor aug 23, 2012 3:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
hmmm ser rätt okej ut men en smula slummig , fast han har ju blivit förvildad till en viss del så det är väl inte helt fel

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: fre aug 24, 2012 4:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Det känns ju synd, så här med facit i hand, att de inte gjorde filmerna i omvänd ordning, så att de faktiskt kunnat ha med Radagast i den enda scen han förekommer, nämligen i LotR när han berättar för Gandalf att Saruman vill tala med honom. Nu poppar han i stället upp i den här filmen.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: fre aug 24, 2012 4:55 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Dom borde typ filma lite nya scener och fixa så att storyn stämmer bättre i LotR nu i efterhand. Fast det skulle nog inte gå riktigt, Peter Jackson skulle ju typ flippa ut helt och göra om alla tre filmerna...

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: fre aug 24, 2012 6:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Det känns ju synd, så här med facit i hand, att de inte gjorde filmerna i omvänd ordning, så att de faktiskt kunnat ha med Radagast i den enda scen han förekommer, nämligen i LotR när han berättar för Gandalf att Saruman vill tala med honom. Nu poppar han i stället upp i den här filmen.

Å andra sidan (källa):

Philippa Boyens skrev:
"It was fate that we did LOTR first because it has made for a better Hobbit," adds writer- producer Philippa Boyens. "It would've been a very different film if we'd gone the other way around. Maybe fate was also waiting for Martin [Freeman] to play Bilbo at exactly the right time and age."

Det är ju faktiskt svårt att föreställa sig någon som passar bättre i rollen som Bilbo än Martin Freeman, så Boyens har kanske en poäng. Och rent generellt är det nog så att The Hobbit, med sin relativt fokuserade intrig, lämpar sig bättre för filmmediet än vad LotR gör (även om Jackson tycks göra sitt bästa för att schabbla bort den fördelen). Så chanserna att få till en riktigt bra film(trilogi) är nog maximerade i och med att Jackson & Co har fått öva på den hopplöst svårfilmade LotR innan de tar sig an den enklare The Hobbit, snarare än tvärtom.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: lör aug 25, 2012 3:00 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Det är ju faktiskt svårt att föreställa sig någon som passar bättre i rollen som Bilbo än Martin Freeman, så Boyens har kanske en poäng. Och rent generellt är det nog så att The Hobbit, med sin relativt fokuserade intrig, lämpar sig bättre för filmmediet än vad LotR gör (även om Jackson tycks göra sitt bästa för att schabbla bort den fördelen). Så chanserna att få till en riktigt bra film(trilogi) är nog maximerade i och med att Jackson & Co har fått öva på den hopplöst svårfilmade LotR innan de tar sig an den enklare The Hobbit, snarare än tvärtom.


Visserligen sant. Martin Freeman är verkligen den ultimata Bilbo (precis samma sak som jag tyckte om Ian Holm i LotR). Och det är ju inte alls säkert att något filmbolag hade haft något intresse av att filma The Hobbit. Å andra sidan hade det nog bara blivit en film om man hade börjat med The Hobbit (och fått tillfälle att göra den) och det hade den bara vunnit på, tror jag. Även om jag självklart är spänd på att se Vita rådet jaga Sauron från Mörkveden. :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010