Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån sep 23, 2013 9:48 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
Jag gillade verkligen filmen , tycker faktiskt också att boken följs hyfsat ändå , sedan är jag den som inte har något emot artistisk frihet bara det inte går över gränsen så att säga , som stor vätten som är lite mer komisk i filmen än i boken tycker jag , Peter Jackson vet jag också är stor beundrare av Tolkien och det märks tycker jag , som detta med sten jättarna som bara väldigt hastigt nämns i boken men som Jackson släpper fram mer i filmen eller trollen som fångar dvärgarna som blir helt suverän i filmen Jackson tycker jag förädlar mycket vilket också visar vilken stor beundrare Jackson är av Tolkien , visst det finns alltid saker att ifrågasätta som att Thorin inte verkar ha åldrats det här mötet mellan Gandalf , Galadriel , Elrond , Saruman men detta möte tycker jag bara ger mer fyllighet åt berättelsen så även delen med Radagast , Jackson drar på filmernas längd (som det diskuterats väldigt mycket om) bara tror jag för att bjuda beundrarna på mesta möjliga, skulle Jackson följa boken rakt av skulle det ta slut väldigt snabbt , och det tror jag inte skulle gillas när nu äntligen Hobbit blivit film , filmens höjdpunk överraskar knappast någon , det är naturligtvis Bilbo & Gollum delen , Andy Serkis är fenomenal och är den som jag tycker står för den största prestationen i denna väldigt bra tolkning av en magnifik berättelse .

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre sep 27, 2013 6:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Det är inte min poäng. Det är ganska uppenbart hur de tänkt. Sebastian är ett känt helgon som blev genomstungen av en drös pilar men överlevde. Han liknas vid en igelkott eller piggsvin redan i någon medeltida beskrivning, om jag minns rätt. Nä, Tolkien fattar jag inte heller vad det har att göra med.

Jag vet att det är ett gammalt ämne, men eftersom jag faktiskt vet svaret på Sebastianmysteriet kan jag ju lika gärna dela med mig: han har ingenting att göra med något katolskt helgon, utan är helt enkelt döpt efter Peter Jacksons PA under inspelningen, enligt Sylvester McCoy (Radagast), som fick frågan under HobbitCon.

Dessutom såg jag att PA Sebastian faktiskt finns med i PJ:s videoblogg från inspelningen när jag såg om dem. Så, inga mysko katolska referenser, alltså.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre sep 27, 2013 8:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
PJ leker med andra ord Anthony Blanche.

Mysko? Äh, det vimlar ju av typ sådana här:

Bild

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010