Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons dec 12, 2012 7:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det hade varit väldigt trevligt om ni som har sett filmen kunde skriva ner några allmänna intryck! Vad ger ni den för helhetsbetyg? Vad var bäst? Vad var sämst? Kommer ni att se den igen?

Jag har själv inte hunnit se filmen än, men jag tar väl och skapar den här tråden ändå, i förebyggande syfte. Förhoppningen är att vi kan samla alla lite mer genomtänkta omdömen i en och samma tråd, istället för att de ligger utspridda över hela forumet. (Den som vill diskutera någon specifik detalj snarare än mer generella omdömen är självklart välkommen att skapa en annan tråd för ändamålet!)

Hela tråden lär förstås bli genomlusad med SPOILERS, så läs den inte, du som inte sett filmen än och vill låta dig överraskas.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons dec 12, 2012 7:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag ska se filmen imorgon eftermiddag. Kan göra ett försök när jag kommer hem så ni får mina första intryck.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons dec 12, 2012 9:17 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Håller på med en längre recension, publicerar den här när jag är färdig. Lär väl bli någon gång i morgon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 13, 2012 6:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
SPOILERVARNING

Helhetsintrycket måste jag säga är lite bättre än väntat. Jackson följde Tolkien mer strikt den här gången, särskilt om man bortser ifrån Azog. Miljöerna är förstås helt fantastiska i typisk Peter Jackson stil och man får se mycket som man inte hade förväntat sig att se (Dol Guldur i detalj). Det märks att manusförfattarna läst igenom grundmaterialet bättre än tidigare. Subtilare nyanser som att Balin vid flera tillfällen stod fysiskt nära Bilbo (då han var lite av en vän med just Balin i boken) utan att något sägs är skickligt gjort av filmskaparna. Skådespelarinsatserna är riktigt bra- det finns ingen jag stör mig på direkt efter att ha sett filmen en gång. Att dvärgarna måste se olika ut för att publiken ska känna igen dem är förståeligt, men vissa dvärgar ser helt enkelt för mänskliga ut för min smak.

Naturligtvis fanns det många detaljer som jag inte tyckte var helt bra. Radagasts intåg, innan de ens korsat Dimmiga Bergen, liksom att Azog överhuvudtaget befann sig i de krokarna (han var ju död i boken). Thorin hade insett att Azog inte skulle ha dött av att få ena armen avhuggen och hade förföljt honom till vägs ände, så hela historien känns ganska skakig i det avseendet. Men man får acceptera det och försöka se helheten.

Radagasts besök till Dol Guldur var också tveksamt. Han stred mot en Nazgûl och lyckades få med sig en morgulklinga som Gandalf sedan visade vid Vita Rådet i Vattnadal. Gandalf skulle naturligtvis ha tagit Radagasts plats- och färdats till Dol Guldur. Därmed så skulle historien med nyckeln bli begriplig. Idén om att häxmästaren av Angmar skulle ha låsts in i en förtrollad grav, men nu släppts lös, var också inte helt lyckad. Den biten hade de kunnat skippa utan någon större ansträngning. Scenerna med stenjättarna uppe i Dimmiga Bergen var väldigt överdrivna; de befann sig i själva verket på en "levande" stenjätte som rörde sig och förflytta dem där de stod!

Radagasts Rhosgobelkaniner var lite over the top förstås; liksom Storvättens storlek och alla rep- och träbroar. I boken utgjordes vättarnas boning mer av rena tunnlar, inte stora jätteutrymmen. I ett skede föll alla utom Bilbo hundratals meter ned glidandes på en trädställning, vilket var en onödig scen helt klart. Det var inte heller nödvändigt att låta trädungen de klättrade upp i vara belägen vid ett stup, men det var förståeligt att vättarna inte satte eld på träden (hade tagit för lång tid för en film med så högt tempo).

Filmen slutar då de just räddats av örnarna och är i färd att tacka örnfursten (antar jag). De ser också Erebor på långt håll. Ett lämpligt ställe att avrunda, för alla sidospår har tagit mycket filmtid.

Längre fram kanske jag gör en utförligare recension. Men mitt första intryck av filmen en 8 på en tiogradig skala.

Edit: har funderat lite mer och sänkt mitt betyg från en stark 8 till en 8. Anledningen till det var delvis striden med stenjättarna uppe i Dimmiga bergen och kanske mest för att tonen i filmen var lite för varierande bitvis.


Senast redigerad av Egalmoth tor dec 13, 2012 8:28 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 13, 2012 6:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Men mitt första intryck av filmen är en stark 8 på en tiogradig skala.

Tack för recensionen! Det var faktiskt ett överraskande positivt omdöme, jag hade nog trott att du skulle vara mer kritisk mot avstegen från boken. Det bådar gott! Skall själv försöka se den till helgen. Vilket format såg du den i, förresten?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 13, 2012 6:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den stegrande kamelen skrev:
Egalmoth skrev:
Men mitt första intryck av filmen är en stark 8 på en tiogradig skala.

Tack för recensionen! Det var faktiskt ett överraskande positivt omdöme, jag hade nog trott att du skulle vara mer kritisk mot avstegen från boken. Det bådar gott! Skall själv försöka se den till helgen. Vilket format såg du den i, förresten?


Jag såg den i det gamla hederliga 24 fps, passar nog mig bäst faktiskt. Ja, jag väljer att se mellan fingrarna när det gäller Azog som var det enda stora avsteget egentligen bortsett från Vita Rådet möjligen (som dock var lite av en parentes; avsteget är inte så stort, det är mest tidpunkten som skiljer).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 13, 2012 8:26 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Egalmoth skrev:
SPOILERVARNING
Radagasts Rhosgobelkaniner var lite over the top förstås.

Heh, jag blev rätt förtjust i dem måste jag säga, ett rätt praktiskt sätt att ta sig fram i skogen ;) Fast hela grejen med att Radagast skulle leda bort Azog & Co. med sin släde var lite... för mycket. Det kändes bara konstigt.
Utan att göra en alltför ingående analys av filmen så tyckte jag att den höll måttet. Inledningen med Frodo och Bilbo var riktigt mysig, Erebor och Rivendell var helt fantastiska och de flesta av skådespelarna var förvånansvärt passande för sina roller. Många av tilläggen var lite mindre bra (särskilt hela grejen med Azog) och den sak som jag störde mig mest på var nog faktiskt sättet storvätten pratade. Han lät så mänsklig på något sätt. Hade förväntat mig en mycket grovare och raspigare röst. Ser riktigt mycket fram emot Mirkwood och alverna där, glimten man såg av dem vid Erebor såg intressant ut (och faktiskt var inte Lee Paces ögonbryn så fruktansvärt hemska som jag hade trott... ;) ). Allt som allt skulle jag nog ge filmen en åtta eller nia av tio, för att bestämma mig måste jag nog se filmen ännu en gång i ett lite piggare tillstånd.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 13, 2012 8:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, Radagasts vrålåk var rätt coolt. Inte enligt boken, men det såg ut som ett smidigt transportmedel. Kanske har han matat kaninerna med några av sina psykedeliska droger för att öka farten ytterligare? :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 14, 2012 8:20 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Kunde inte hålla mig och var tvungen att läsa denna tråd ändå, ska se själva filmen imorgon men var bra att veta vad man ska vara beredd på. Eftersom man kan lita på er då ni faktiskt kan storyn och inte bara leker självutnämnda experter vilket jag tror att vissa journalister gör, så är det också er jag tror på och inte de flesta andra recensioner som står i alla tidningar. Jag tycker det låter helt okej även om jag är lite rädd att det inte kommer falla mig i smaken med alla ändringar, men det är sånt som man får leva med!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 14, 2012 10:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Kunde inte hålla mig och var tvungen att läsa denna tråd ändå, ska se själva filmen imorgon men var bra att veta vad man ska vara beredd på. Eftersom man kan lita på er då ni faktiskt kan storyn och inte bara leker självutnämnda experter vilket jag tror att vissa journalister gör, så är det också er jag tror på och inte de flesta andra recensioner som står i alla tidningar. Jag tycker det låter helt okej även om jag är lite rädd att det inte kommer falla mig i smaken med alla ändringar, men det är sånt som man får leva med!


Oavsett vad man tycker om filmens manuskript så är miljöerna helt fantastiska. Särskilt Erebor och Dal- det kommer du inte bli besviken på i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 14, 2012 11:35 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Egalmoth skrev:
Oavsett vad man tycker om filmens manuskript så är miljöerna helt fantastiska. Särskilt Erebor och Dal- det kommer du inte bli besviken på i alla fall.

Åh ja, Erebor (och prologen rent generellt) var underbart vacker.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 15, 2012 9:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Såg den idag ( 16.00-18.50) och nedan följer min recension:

+
-gudomligt vacker- vissa har problem med high frame definition inte jag ( alla som sett den i "vanlig" tappning dvs utan 3d och hfd borde överlägga om de inte borde se den i detta)
- Alla små hintar : rena paradiset för en Tolkien nörd som flera ( alla ?) på detta forumet är.
- Bra tempo. vissa recensenter klagar på för lågt tempo jag håller inte med. Först och främst tycker jag att ett högt tempo till viss del förstör dessutom så tror jag att Gandalf vanligaste utrops ord i filmen är : SPRING !!!
- Vackra scenerier
- Boktrogen - jag är förbluffad över hur pass noga de följt boken , när de inte gjort det blir det mindre bra ( se nedan) men det är sällan de viker av.
Sist men inte minst Radagast ,vättekungen och Gollum - älskar dem

- ( minus)

- Azog i denna avskyvärda karaktär summeras i prisinp allt som är dåligt vilket är :
- tråkigt ordförråd - att han ( Azog) skriker olika one liners som mer hör hemma i ett ultra våldsamt tv-spel än i en normal film säker såklart.
- Thorin - både hans yttre och inre - jag menar snälla hur kan han undgå att åldras ( och undvika att se ut som en dvärg) dessutom verkar han vara den sortens hjälte vars omvandling från sur och hämndlysten till fridsam och upplyst är blott allt trolig för att vara spännande.
- Radagast strid med NazgÛlen är lite skum , han kan väl inte se den även fast han är en trolkarl ( Istari ) , det hade varit så lätt att få den scenen att bli bättre och höja filmen
- Alvernas vegetarianism ( en liten men irriterande detalj)
-förklarande övertydlighet.

Så för att summera : Filmen är sinnessjukt vacker , Erebor ( lite over kill dock) och Dal som jag tycker är precis så jag har föreställt mig staden. Alla detaljer som blir synliga med hfd tar filmen in i en ny tidsålder. Att den lyckas följa boken så pass troget är förtjusande , dessutom så sänker de små "nörd faktan" den krydda som denna film att verkligen transcendera till de högsta nivåer. Dock sänks denna höga pididestal en smula med den otroligt fåniga bi historien ( som jag förstår är nödvändig för att folk ska sitta kvar) men Azog.Han blir en tråkig och inte helt utsuddbar fläck på den fina ädelsten som denna film är. ( jag måste igen säga att jag verkligen älskar hur de gestaltat karaktärerna ( inte dvärgarna ( lite för burleska för min smak ( men överkomligt) ) och Azog )

den får 4 dvärgar av 5 möjliga*
* eftersom jag just sett den är detta mitt första intryck - vad skall mogondagen ge ? förmodligen sänkt betyg :(

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 17, 2012 11:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag ger den 4,5 horrokruxar av 5 möjliga. Det enda jag tyckte var suspekt var iatt angmar hade blivit inlåst i en förtrollad grav och att det radagast som kom till dol guldur och inte gandalf. Annars var den jävligt bra. Angående thorins utseende, han började bli gråhårig och vad hade ni förväntat av en ras som kan runt 250 år gamla.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 17, 2012 2:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Eftersom man ser hur Balin åldras jämsides ( och "naturligt) blir ju skillnaden väldigt synlig

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 17, 2012 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Sant men Thorin verkar iaf i filmen några årtionden yngre än Balin.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010