Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 18, 2012 12:35 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Okej, min tur nu. Svårt att ge en helhetsrecension, jag vill bara haspla ur mig saker som jag gillar och inte gillar. Och lite perspektiv kan säkert ändra saker och ting, men det finns saker jag vill säga nu ändå. Överlag är jag nog besviken (fast jag var nog den enda i vårt sällskap som var det). Visst följer de boken rätt bra, men det blir för mycket "Hollywood" och för lite Midgård. På nåt sätt känns det också som om det är lite för lite Bilbo, han blir en karaktär bland alla andra istället för huvudpersonen. Sedan led den lite av samma problem som RotK, för utdragen och för många slut. Fast slutet i sig var bra ("det värsta är över nu") även om de gärna hade fått snacka lite med örnarna...

Prologen var bra och Erebor ser grymt ut. Ser fram emot att se Smaug. Övergången till FotR (Frodo och Bilbo pratar och Frodo ska möta Gandalf) tyckte jag var väldigt trevligt. Och när Bilbo börjar säga: "I en håla i marken..." blir man bara lycklig.
Som alltid är musiken och miljöerna allt man kan begära.
Jag gillar alla dvärgar förutom Thorin, han ser för mänsklig ut (och det är typiskt att ledaren är "snyggast" dvs mest mänsklig) och han är för stereotypisk och okomplicerad, lite för stolt och otrevlig mot Bilbo. Det är gnäll, gnäll, gnäll, oj, du räddade mitt liv och nu är vi bff. Boromir kändes betydligt mer nyanserad än Thorin...
Stenjättarna var bara för mycket. Och vi behöver inte riskera livet på folk vi vet kommer överleva.
Visst pratar de sämre alviska i denna filmen än de tidigare? eller är det inbillning?
Jag gillar Radagast och hans kaniner.
Det bästa var nog Gollum och gåtorna (fast alla hade kunnat få vara med, det är ju kul för publiken att gissa med). Men sättet Bilbo hittade ringen på (inte som i LotR-filmen) fick honom att kännas mer som en tjuv än han var.

Azog kan ju bara dra åt skogen. De kunde åtminstone haft anständigheten att döda av honom i slutet av denna film (à la Lurtz). Det kändes som om de väldigt gärna ville ha med en ärkeskurk (och då menar vi ärkeskurk i Hollywoods renaste bemärkelse) i denna film, för att vi inte ser Sauron eller Smaug, men jag hade nöjt mig utan honom.
De hade möjlighet att visa Dain i slaget vid Azanulbizar, men icke. Jag hade också velat se mötet i Lindon. Och Thrain? Hur fick Gandalf tag på nyckeln och kartan? Kanske kommer det uppdagas i nästa film, fast då kanske Gandalf var i Mordor och hittade Thrain och inte i Dol Goldur som alla verkade tro var övergivet. Här hade de återigen kunnat koppla ihop lite mer till LotR genom att nämna Thrains dvärgring och hans "galenskap".
Häxmästaren i Kummelåsarna (gillar referensen till det de dissade i FotR), vadå? De fick det att låta som att Häxmästaren var död och att Nekromantikern återupplivat honom. Han ska ju vara "odödlig", det vet vi från LotR. Tror ni att det var Saruman som "öppnade" graven och släppte lös honom? Kändes som om de hintade åt det hållet. Jag kan inte få in det i det jag vet om Nazguler, men vi får se hur det går. Sauron då? Kommer vi få se honom som en skugga, eller något mer konkret? Det verkar inte vara ett öga åtminstone. Jag tycker det såg bra ut som det gjorde. Mörk och olycksbådande.

Ursäkta ranten, men har luftat det mesta tror jag. Har säkert glömt ågot viktigt, men då återkommer jag. Om jag ska försöka ge något helhetsbetyg får det kanske bli 6 av 10.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 18, 2012 2:50 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Lord of the Grey Havens skrev:
Och Thrain? Hur fick Gandalf tag på nyckeln och kartan? Kanske kommer det uppdagas i nästa film, fast då kanske Gandalf var i Mordor och hittade Thrain och inte i Dol Goldur som alla verkade tro var övergivet. Här hade de återigen kunnat koppla ihop lite mer till LotR genom att nämna Thrains dvärgring och hans "galenskap".


Angående det här får vi i trailern se en liten snutt av en "duell" mellan Gandalf och Thráin. Bifogar en halvrisig bild, men ni kommer säkert ihåg det själva från trailern. Om de har med det här i nästa film kommer jag skjuta mig, eller något.
Så typiskt PJ att överdramatisera allting genom att slänga in tio ton våld på de allra enklaste scener.
http://heirsofdurin.files.wordpress.com/2011/12/superlarghob-mp4_000118208.jpg


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 20, 2012 8:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag har äntligen sett filmen! (I förrgår kväll, så jag har nu hunnit smälta den lite.)

Starkt positivt överraskad! Så kan man nog sammanfatta mina intryck. Filmen var på det hela taget klart bättre än jag hade befarat, och framför allt klart bättre än majoriteten av recensenterna i gammelmedia fått det att verka. Jag skulle ranka den jämsides med The Fellowship of the Ring, och alltså före de två andra LotR-filmerna.

Den första trekvarten (eller hur långt det nu var - jag tittade INTE på klockan!) innan de kommer i väg på resan, som så många förståsigpåare tyckte var långtråkig, upplevde jag som riktigt bra, ett perfekt avstamp inför den betydligt mer tempostarka fortsättningen. Men så är jag lite gammaldags också, i det att jag trivs med att berättelser får ta sin tid och ofta upplever moderna actionfilmer som alltför jäktade. Fast kanske måste man vara något av Tolkiennörd sedan tidigare för att njuta fullt ut av inledningens mysstämning och alla antydningar om större sammanhang som man ju är väl förtrogen med från böckerna.

Miljöerna var, som många redan påpekat, fantastiska. Inte minst var det trevligt att få se mycket mer av Vattnadal, som inte fick någon riktig chans att glänsa i de tidigare filmerna. Och Erebor... wow! Och dessa fantastiska naturscenerier griper verkligen tag i en. Och så all denna fantastiskt genomarbetade rekvisita...

De "serietidningsaktiga" dvärgarna fungerade också bättre än väntat, kontrasten mellan de flesta övriga och de mer människolika Thorin, Fili och Kili störde inte nämnvärt. Och Jackson & Co har gjort ett bra jobb med att göra varje dvärg unik, så att det inte blir alltför svårt för publiken att hålla isär dem.

Skådespelarinsatserna, både dvärgar och övriga, var (som väntat) av hög klass, med extra plus förstås för den mästerlige Gandalf. Radagast tyckte jag dock var lite "over the top", vilket nog får skyllas minst lika mycket på hur rollen var skriven som på skådisen.

Och manuset då, det viktigaste och svåraste i filmproduktionen, med flest farhågor om jacksonska övergrepp? Jodå, klart över förväntan! Jag gillade som sagt tempot, att de tillät sig att gå sakta fram i början, och även att de bromsade lite igen i Vattnadal. Mot slutet gick det förstås mycket mycket fortare, men det hör ju till och är som det skall vara. Vidare var hopknytningen mellan den här filmen och de tidigare (senare) väldigt välgjord, inte minst scenen med Frodo i början. Att de i stora delar, och i några klassiska detaljscener, varit så trogna bokförlagan var också mycket glädjande. Något jag var orolig för var hur den vildsinta blandningen mellan högt och lågt, mellan barnsagan The Hobbit och materialet ur LotR-appendixen skulle fungera. Men så här långt har jag inga klagomål alls på den punkten, faktiskt!

Vad gäller ändringarna i historien jämfört med böckerna så hittade jag förvånansvärt lite att störa mig på. Till skillnad från många andra här, tydligen, retade jag mig inte ens på att de skrivit in Azog som "Big Bad". Jag förstår behovet ur filmtekniskt hänseende, och på det stora hela fungerade det rätt bra, även om jag är lite frågande till vad som egentligen var Azogs motiveringar för sitt beteende.
Bortsett från att själva figuren var lite överdriven tycker jag även att Radagasts mer centrala roll i handlingen gick ner rätt bra.

Det jag har att klaga på, till sist, är saker som jag misstänker att man får tillskriva Peter Jackson själv. De känns typiska för honom och hans vurmande för gamla monsterfilmer och kalkonactionrullar.

* den överlånga "biljakten" med Radagasts släde innan Vattnadal

* den urbota fåniga (men i de stora sammanhangen dessbättre oviktiga) scenen med stenjättarna

* alla "branch-hangers" och fånig dominoeffekt i trädscenen

* och framför allt nästan allt som har med Goblin Town att göra. Alla dessa fall på till synes hundratals meter utan att slå sig, alla slapstick-bataljer, osannolikt uselt stridande skurkar, den till både uppträdande och grafisk utformning hysteriskt överdrivne storvätten (som inte ens Dame Edna kunde rädda), och själva stans löjliga och opraktiska utseende - det där var den klart sämsta (och onödigt långa) delen av filmen.


Totalt får jag nog ge filmen en 8 av 10 i betyg. (Och då har jag ändå rejält höga krav - betyget 10 är nästan omöjligt att få!)

Och ja, jag kommer definitivt att se den igen! (Kanske i 3D nästa gång, om jag vågar. Den här gången blev det 2D.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 20, 2012 9:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Vi har ungefär samma synpunkter, Kamelen. Störde mig också på dominoeffekten med träden och det långa fallet i Goblin Town, liksom stenjättarna som var over the top. Radagasts fågelskit på huvudet var ett väldigt onödigt inslag. Tänk om man hade fått edita filmen med Jackson--- då hade jag tagit bort en massa såna där onödiga grejer som man kan irritera sig på.

Jag förstår mycket väl varför rescencenter ifrån media inte gillade filmen- det krävs att man är genuint intresserad av Tolkiens värld och kan förstå de referenser Jackson & Co fått med. Förstår inte riktigt vad de ville att Jackson skulle ha gjort annorlunda (bortsett från såna detaljer vi påpekat), särskilt i början. Det var helt nödvändigt att få med mycket bakgrundshistoria, för annars skulle allt som följer ha tett sig helt obegripligt för alla utom de mest inbitna fansen. Möjligen att de hade velat ha en lika kort prolog som i Sagan om Ringen, men jag tror inte det hade blivit lika bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 9:07 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det låter ju positivt. Ska försöka komma iväg och se spektaklet i mellandagarna. Själv är jag mest orolig för film nr 2 med tanke på The Two Towers.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 9:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Tenderfoot skrev:
Det låter ju positivt. Ska försöka komma iväg och se spektaklet i mellandagarna. Själv är jag mest orolig för film nr 2 med tanke på The Two Towers.


Ja, man får hoppas att de inte har en massa utfyllnadsmaterial som inte passar in (utdragna stridsscener), eller att Bombur blir gjord till åtlöje varannan minut (ungefär som Gimli blev).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 10:38 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Dock blir ju Bombur mer "till åtlöje" än Gimli, i böckerna, men jag håller med, det får vi hoppas! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 10:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Turukáno skrev:
Dock blir ju Bombur mer "till åtlöje" än Gimli, i böckerna, men jag håller med, det får vi hoppas! :)


Det är faktiskt sant- till och med Tolkien medgav att han skapade karaktären delvis för att ha någon att göra åtlöje av (har jag för mig; irriterar mig på att jag inte kommer ihåg var det stod).

Men för den delen får det inte gå till överdrivt i filmen. Det räcker med att han somnar vid den där lilla ån och att resten får släpa honom genom Mörkveden. Dock har jag en känsla av att det kommer blir en hel del trams i filmen men men....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 1:23 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Egalmoth skrev:

Det är faktiskt sant- till och med Tolkien medgav att han skapade karaktären delvis för att ha någon att göra åtlöje av (har jag för mig; irriterar mig på att jag inte kommer ihåg var det stod).

Men för den delen får det inte gå till överdrivt i filmen. Det räcker med att han somnar vid den där lilla ån och att resten får släpa honom genom Mörkveden. Dock har jag en känsla av att det kommer blir en hel del trams i filmen men men....


Jag älskar Tolkiens lite smygsamma(?) sätt att göra Bombur till åtlöje faktiskt. Hela grejen med att han somnar vid ån och att dom släpar honom är något jag verkligen gillar med berättelsen och hoppas innerligt att PJ inte sabbar det! :evil: :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 2:18 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
PJ har ju gjort Bombur så stor att det lär ju behövas hälften av dvärgarna för att bära honom typ två meter ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 2:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Elle skrev:
PJ har ju gjort Bombur så stor att det lär ju behövas hälften av dvärgarna för att bära honom typ två meter ;)


I såna fall en halv dvärg mer än i boken (läs Elronds råd) :D.

Citera:
Bombur was now so fat that he could not move himself from his couch to his chair at table, and it took six
young dwarves to lift him.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 21, 2012 8:15 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Jag såg filmen i sig igår, dum som jag var nu så tittade jag först på kamlens recension så det enda jag har i tankarna är väl mest det han påpekade. Men försöker få till lite eget ändå!

En sak som jag faktiskt störde mig på är att när thorin berättade att han vart på möte i Ered Luin (det köper jag) men att dvärgarna från järnbergen inte vill vara med och att det är deras egna företag, och att de lite förlöjligar sig själva där i början. Annars älskade jag faktiskt början den var riktigt mysig och bra, speciellet de två sångerna de sjunger, både när de diskar och speciellt, far over the misty moutains cold. Det var underbart och gillade verkligen den biten! Tycker Azog stundvis såg lite för dataanimerad ut men tyckte i överlag om honom, gillade hans sätt att fixa en ny "hand" inte överdrivet som man skulle kunna vänta sig. Tycker som kamelen inte om scenen när de trillar ner en bra bit och klarar sig utan en skråma, det hade de kunnat skippa. (i goblingrottorna) gillar förövrigt inte heller kungen där, alldeles för stor och för vanlig röst!

Jag gillade faktiskt det vita rådet även om det inte var riktigt rätt, Lee var riktigt bra som saruman! Sen tycker jag det är lite småmysko att radagast drar sig över hela dimmiga berget och sen by acceident hittar gandalf, känns bara fel. Tycker inte om radagast speciellt mycket heller, han kändes inte som en istari och det tycker jag han ska göra! Precis som alla andra älskade jag miljöerna och dal var riktigt fint. Tycker berget var bra!

Håller även med kamelen om att den är sevärd igen, denna gång som kamelen också sa i 3d då jag inte vågade riskera att se den med sämre ögon så att säga för att jag kanske inte skulle gilla 3d:n med high frame rate!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön dec 23, 2012 6:10 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
Håller med de flesta här 8 av 10 är också mitt betyg.

48 fps är fantastiskt, man missar iofs lite handling när man fokuserar på någon detalj då och då.

Störde mig lite på att Orcs och Goblins såg lite mer Warhammer-aktiga ut än i första trilogin,
kanske för att de i större utsträckning var animerade? I 48 fps syns ju CGIn mer än tidigare.

I övrigt håller jag med övriga recensenter.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 25, 2012 9:53 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Såg filmen på Skandia idag, i 3D och High Frame Rate. Jag måste säga att jag tyckte mer om den än om LOTR-filmerna. Främst berodde det nog på att skådespelarna var mer i min smak. Jag hade problem med en mängd nyckelpersoner i LOTR: Elijah Wood var för gnällig och Sean Astin för sentimental. Viggo Mortensen saknade kunglighet och var för otydlig i sitt uttryck. Sean Bean spelade över, och Liv Tyler framstod inte som en vis alvkvinna. Miranda Otto var för mänsklig och gråtmild (jag tänkte mig Eowyn som mycket kallare ända tills Faramir fick henne att mjukna). John Noble som Denethor var alldeles för parodisk, en ren karikatyr enligt min uppfattning. Och Orlando Bloom fungerade inte alls för mig (tyvärr kommer han tydligen tillbaka till tredje filmen).

I The Hobbit saknades dessa irriterande skådisar (nåja, Elijah fick man stå ut med några minuter) och ersättarna var mer övertygande. Martin Freeman har charm och humor som en äkta hobbit. Richard Armitage var i.o.f.s. rätt träig som Thorin, men visade ändå känslor man kunde känna igen till skillnad från Viggos undvikande minspel. Dvärgarna var annars lite för många för att kunna bedöma enskilt, men jag tyckte Balin, Fili och Kili var helt OK (fast visst är det lustigt att somliga dvärgar ser ut som människor och andra som något från The Dark Crystal).

Jag tyckte också att manusförfattarna höll sig bättre till ämnet denna gång, kanske för att Guillermo del Toro var med på ett hörn. Man slapp dessa amatörmässiga försök att ge karaktärerna en personlig utveckling som ibland fick LOTR att kännas som ett skolprojekt snarare än en professionell produkt. Visserligen fick Bilbo briljera i slutet och rädda Thorin, men det kändes inte lika påklistrat som t.ex. Pippins alla uppvisningar i LOTR (ent-lurandet, vårdkasetändandet etc).

Sedan kan man förstås ha synpunkter på avsnitten om häxmästarens grav (undrar hur de ska få ihop det i slutänden), Radagasts urspårade äventyr och Azog den bleke orken. Här anade jag lite av den klåfingrighet gentemot källmaterialet som förstörde så mycket av LOTR för mig. I The Hobbit finns det dock inte så mycket episkt drama att sabotera, så jag tycker det går an att ta sig vissa friheter med den berättelsen.

Jag gillade verkligen hur de fick Smaug att framstå som en riktig svårtuggad best. En betydligt läskigare drake än vad man sett i andra filmer, skulle jag vilja påstå. Storvätten tyckte jag var helt underbar, och än bättre var den där lilla krabaten som for iväg på en linbana för att lämna bud till Azog. :) Däremot instämmer jag i kritiken mot aktionsekvenserna i vättestaden. Där visar verkligen Jackson upp sina svagheter som filmskapare: det finns en gräns för hur många halsbrytande räddningar ur omöjliga situationer man kan bevittna innan man börjar gäspa. Sak samma med det hysteriskt överdrivna stenjätteslagsmålet.

Gåtleken med Gollum var kanon, fast jag ogillar att han framställs som öppet schizofren. Scenen när Gandalf sade till Galadriel att han var rädd, och att Bilbo gav honom mod, tyckte jag faktiskt var riktigt gripande, med finstämt skådespeleri av både McKellen och Blanchett.

Miljöerna och kostymerna var som vanligt fantastiska, High Frame Rate imponerade stort på mig och 3D-effekterna funkade stundtals bra, t.ex. när Gandalfs nattfjäril fladdrade ut i salongen. Annars tycker jag dock att 3D är rätt onödigt och mest kommer ivägen för filmupplevelsen. Det vore en annan sak om man slapp ha glasögon på sig, men den tekniken dröjer nog.

Slutligen: Vad i alla glödheta har en igelkott vid namn Sebastian i en berättelse om Midgård att göra? :shock: Finns det möjligen en referens till något annat Tolkien-relaterat som filmmakarna ville glänsa med? I annat fall är jag helt oförstående.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons dec 26, 2012 11:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag kan då inte komma på något, Pellegrino, som kan kopplas till namnet Sebastian. Det hela verkar rätt befängt. Troligen har en av manusförfattarna ett husdjur med det namnet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010