Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons dec 10, 2014 8:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Precis som för de förra båda filmerna tycker jag att vi kör en egen tråd för recensioner och synpunkter även om hobbitfilm nr 3. Det vore väldigt trevligt om ni som har sett filmen kunde skriva ner några allmänna intryck! Vad ger ni den för helhetsbetyg? Vad var bäst? Vad var sämst? Kommer ni att se den igen?

Förhoppningen är att vi kan samla alla lite mer genomtänkta omdömen i en och samma tråd, istället för att de ligger utspridda i diverse andra trådar över hela forumet. (Den som vill diskutera någon specifik detalj snarare än mer generella omdömen är självklart välkommen att skapa en annan tråd för ändamålet! Och kortfattade första intryck, glada eller ledsna utrop och liknande, sånt som alltså inte är avsett som recensioner, passar nog bättre i den allmänna tråden om Femhäraslaget.)

Hela den här tråden lär förstås bli genomlusad med SPOILERS, så läs den inte, du som inte sett filmen än och vill låta dig överraskas.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 11, 2014 8:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Filmen hade förstås inte mycket att göra med boken, något som summerar den ganska bra tyvärr.
Varken Legolas eller Tauriel hörde hemma där, och särskilt Tauriels förälskelse i Kili passade inte in alls.

Något annat jag blev besviken på var striden i Dol Guldur. Den föll i alla fall inte ut väl som jag såg den med 3D-glasögon.

Filmen var dock inte bara dålig. Men något som var riktigt bra med den har jag inte kommit på, förutom miljöerna förstås. Thorins sista strid mot Azog var verkligen töntig, och Azog hade aldrig kunnat ligga så länge under isen för att sedan hoppa upp som skjuten ur en raket (bara för att ta ett ex. när överdrifterna blir helt absurda).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre dec 12, 2014 1:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Well… vad ska man säga? Så mycket är "fel" med den här filmen att jag inte ritkigt vet var jag ska börja. Mängder av slapstickaction och dåligt timad comic relief fyllde större delen av filmen, kändes det som, men det är nog faktiskt inte det allra värsta med en.

Det värsta var att Jackson verkar ha glömt bort vilken historia det var han började berätta i första och andra filmen. Utan någon begravningsscen för Thorin, Fili och Kili, en kröningsscen för Dáin och scenen där Thranduil lägger Ärkenöten hos Thorin (och får sitt halsband och sina ädelstenar) lämnas många centrala plotlines oavslutade. Bard blir visst inte kung av Dal i filmen heller, och får inget guld… jaha. Bilbo bara ger sig av från Berget utan att man får veta vad som händer med det nu och den i filmerna extremt upptrissade och personliga konflikten mellan Thranduil och Thorins folk lämnas hängande utan avslut. What? Istället lägger han värdefulla minuter på en lång scen där Tauriel sitter och gråter över Kili och en random scen där Thrandy säger åt Legolas att söka upp Aragorn, för att han någon anledning inte kan återvända hem? (Wtf?)

Sen besannades ju självklart också många farhågor, som att Kili skulle dö för att rädda Tauriel till exempel… Även Filis död var en besvikelse, men kanske mest för att han, Kili och Thorin dog "oberoende" av varandra.

Thorins dödsscen var dock helt okej. Den förlorade ganska mycket av sin känslomässiga slagkraft i och med att Bilbo och Thorin redan hade sagt hej till varandra och gav intrycket att vara okej igen redan i början av Ravenhill-striden, men om man jämför med mycket annat (det mesta) i filmen var det riktigt bra.

Även Thorins "oh shit, I *am* gold-mad" på skridskobanan av guld var effektiv, även om underlaget var skrattretande. Och med en oherrans massa fanfics och fanon i ryggen blev också scenen med Dvalin som försöker tala allvar med Thorin riktigt rörande.

En annan low point var ALLT SOM INVOLVERADE LEGOLAS Legolas strid med Bolg. Särskilt biten där han använder fallande stenblock som en felvänd rulltrappa… URGH. Cinematic FAIL. EVERYTHING FAIL.

Jag ska se filmen igen i början av nästa vecka, jag återkommer säkert med fler tankar då. Det här är trots allt bara en bråkdel av allt jag har att säga om den x)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 13, 2014 9:01 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Det jag störde mig på mest:

Alla fel

Tauriel-Kili historien

Dain!!!!

Om man helt bortser från boken och från Tauriel så är den väl ganska bra. Men varför göra om Dain????

Visst, han hade en del roliga repliker, men jag hade nästan mer gärna sett en ny dvärg som kommer med Dain och skämtar (även om man helst hade strukit det).

Men varför skulle Smaug dö så snabbt, de kunde ha gjort den delen av filmen längre.

Men en del scener var ganska bra, men inte Legolas-Bolg striden. Den var bara överdriven.

Utöver det så fanns det många likheter mellan femhäraslaget och hornborgen.

De vinner trots att de har ett stort underläge.
Människor som bara är bönder eller fiskare blir tvungna att strida.
Legolas är med.
Gimli är med (eller var det Gloin men en likadan hjälm som Gimli hade?).
Eomers... Jag menar Dains replik: "To the king!" är här igen.
Theoden... Jag menar Thranduil rider ner alla orcher på en bro.
Spelar det någon roll ifall det är örnar eller träd som räddar allt??

Men varför släppa ner Beorn mitt i slaget?
Kan han inte gå själv?

Den håller jag med om att det sluttade för fort, var är Dains kröning och Thorins begravning?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 13, 2014 9:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
(OBS! Många spoilers!)

Jag blev faktiskt inte alls lika irriterad denna gång som efter förra filmen. Kanske för att jag inte hade några som helst förväntningar och var beredd på vilken soppa som helst. När stadsborna i början av filmen sade att härskaren hade flytt “nedför Anduin” fick jag också anledning att ge upp mina referenser till det riktiga Tolkien-universat, vilket nog gjorde mig lite mer avslappnad inför fortsättningen.

Dol Guldur-scenen var inte så hemsk som jag fruktat; jag tyckte till och med att Galadriels badass-nuna när hon räddade Gandalf och förvisade Sauron var rätt underhållande. Annars har jag lite svårt för att manusgänget jämt ska försvaga Gandalf och göra honom oförmögen att klara sig själv. Istället låter de Legolas flänga runt på det mest horribla sätt: hänga under fladdermöss, rida på jättetroll, klättra uppför en kollapsande trappa och vara allmänt oövervinnerlig. Biobesökarna satt bara och suckade åt alla stolligheter som han råkade ut för.

En annan sak jag ogillar är detta eviga fokus på den vanliga människans umbäranden i krig. I LOTR-filmerna var det Rohan-befolkningen som fick springa omkring med smuts i ansiktet och ropa efter sina ungar bland en massa svärdsviftande orker. Här var det istället Esgaroth-folkets inräknande av borttappade familjemedlemmar som ägnades massa värdefull speltid vilken kunde ha utnyttjats bättre. Men jag gillade skarpt överlevaren Alfrid och hoppas att det går bra för honom i den förlängda versionen. :)

Själva femhärarslaget var rätt summariskt, och man fick ingen förståelse för dess växlingar. Först tyckte jag att alvernas och dvärgarnas förenade arméer var gigantiska, sedan var de helt plötsligt närmast utplånade, och till sist kom örnarna och en snabbt förbiskymtande Beorn och avgjorde tydligen striden, vilket jag knappast hade förstått om jag inte läst boken. Däremellan var det en massa hafsigt inklippta scener med rädda men tappert kämpande stadsbor och ändlösa slowmotion-strider mellan våra hjältar och jättefula orker, precis som man är van vid från LOTR-filmerna.

Lånet av sandmaskar från Dune för att motivera fiendearméns plötsliga uppdykande var inte så genomtänkt. Om orkerna nu kunde leja jättemaskar för att gräva tunnlar kunde de väl lika gärna låtit dem svänga några varv genom alv- och dvärgarméerna och göra mos av dem? Maskarna kändes helt omotiverade och man undrar om det har något med det kommande dataspelet att göra, för i filmen tillförde de ingenting.

Kärleksagan mellan Tauriel och Kili är nog bland det dummaste som hittats på i filmhistorien. Den som kläckte den idén måste verkligen haft ett horn i sidan till Tolkiens moralvärld och tyckt att den behövde en kulturrelativistisk uppfräschning. Fast varför inte ta ut svängarna ordentligt i så fall, t.ex. med en kärleksscen mellan Galadriel och en orc? Nåja, det kanske kommer i Extended Edition…

På den positiva sidan så hade jag aldrig direkt tråkigt under denna film; den var inte så lång och de sentimentala longörerna var barmhärtigt få. En del bra skådespelarinsatser fick vi också se, särskilt från Martin Freeman som samspelade bra med dvärgarna. Jag tycker också miljöerna är bra fångade, och avslutningens brygga till inledningen av LOTR var snyggt gjord. Sammanfattningsvis en fånig film, men underhållande och inte så pretentiöst långrandig som man blivit van vid från Team Jackson.

En parentes apropå Legolas skrattretande fladdermus-flygtur. Peter Jackson ska ju spela in Tintin - Solens tempel, och i boken finns det en scen där Tintin räddar Milou från en kondor genom att hänga i kondorens klor och använda den som fallskärm. Det är kanske därifrån Jackson fått idén.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 15, 2014 8:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Kärleksagan mellan Tauriel och Kili är nog bland det dummaste som hittats på i filmhistorien. Den som kläckte den idén måste verkligen haft ett horn i sidan till Tolkiens moralvärld och tyckt att den behövde en kulturrelativistisk uppfräschning. Fast varför inte ta ut svängarna ordentligt i så fall, t.ex. med en kärleksscen mellan Galadriel och en orc? Nåja, det kanske kommer i Extended Edition…


Jo, men mångkulturen måste säljas på ett eller annat sätt vet du.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 16, 2014 11:15 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Eglamoth: Eller är det kanske sabotage för att befläcka idén om mångkultur? Om detta ska sälja in mångkultur och kulturrelativism börjar till och med jag bli skeptiskt :-P Skämt åsido. Dagens roliga stund var när jag i en spelbutik hittade två brädspel som både hette The Hobbit, men skiljde sig i den förklarande texten "inspired by the novel by JRR Tolkien/the movie by P Jackson". Kanske är det som Pellegrino säger, att om en slutar se filmerna som tolkningar av boken blir allt mycket bättre?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 16, 2014 11:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Hialmr skrev:
Kanske är det som Pellegrino säger, att om en slutar se filmerna som tolkningar av boken blir allt mycket bättre?

Nope, inte ens det kan rädda de här filmerna. Kanske när man har alla förlängda versionerna, men inte i nuläget. De håller inte ens som filmer på egen hand.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor dec 18, 2014 11:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag såg filmen igen i tisdags. Det var faktiskt lättare att uthärda den här gången, eftersom jag redan visste om alla dumheter som skulle komma, men jag tror faktiskt att reaktionen efteråt var ännu värre än förra gången. (Ca fyra timmars ilsket gestikulerande och vankande av och an hemma med små bursts of ranting både verbalt och på tumblr. RAAAAGE!!!)

Dock tror jag faktiskt att jag upptäckte en ny favoritscen! Det är den där Thorin kommer och frågar Bilbo vad han har i handen, och man tror att det är Ärkenöten men visar sig vara ett ekollon från Beorn. Det är faktiskt riktigt rörande och så BILBO! Och att det finns bra kemi mellan Freeman och Armitage går inte att förneka, det är bara synd att de får så få chanser att visa det :(

However, det dåliga sakerna är så otroligt många fler än de bra, och självklart upptäckte jag en hel drös med nya att ogilla. T.ex. att man tydligt visar att dvärgarna gräver fram gamla rustningar och sätter dem på sig, särskilt Thorins är väldigt iögonfallande. Det ser dessutom ut at vara en riktigt bra rustning, en sån där man absolut vill ha på sig i ett stort slag… men när det faktiskt är dags att gå ut och slåss, nej, DÅ har han (och resten av sällskapet, framförallt Fili och Kili) på sig en ringbrynja sin inte ens är stängd ordentligt fram till. VARFÖR!? Självklart skulle inte bättre rustningar räddat dem because CANON, men det är ändå en irriterande, dum och onödig detalj.

Och alverna. ALVERNA. WHY. Alla scener med Thrandy, Legolas och Tauriel gör filmen klart sämre. What is up med allt irrelevant dravel om kärlek och dess vara eller icke vara bland vissa alver och Legolas mamma? Varför är det med? Plus att Orlando Bloom är en så fruktansvärt dålig skådespelare att allt han är med i blir sämre by default. Jag avhöll mig längre från att tycka något alls om Tauriel, innan jag visste hur det faktiskt blev i filmerna, men nu önskar jag verkligen att de inte hade skapat henne alls. Hon är verkligen INGENTING annat än en plot device i BOFA, hela hennes roll och alla repliker är uselt skrivna och äckligt klyschiga. Och Thranduil… tja. "Emotionally constipated dick" might cover it.

Sen undrar jag fortfarande vad Jackson tänkte med den här filmen. Vad är det han vill uppnå, vill han göra något episkt och känslomässigt starkt (särskilt själva striden), eller en actionkomedi? För han verkar inte riktigt kunna bestämma sig. Här och där skymtar ju faktiskt något annat än slapstickcomicreliefen fram, som t.ex. när Sjöstads kvinnor tar till vapen för att hjälpa männen. Men efter ca tio underbara sekunder där man tänker "ÅH! He might be onto something!" så kommer grejen med Alfrid och förstör alltihop.

Nej, det ska faktiskt bli väldigt skönt att "slippa" se filmen igen förrän EEn kommer. Tills dess ska jag njuta av alla fantastiska fan-skapelsen den ger upphov till istället <3

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 20, 2014 9:25 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Ja, varför dvärgarna inte använda sina rustningar?
Och varför råkar det finnas en exakt likadan hjälm som Gimli hade och som Gloin råkade ta på sig?

Och att ens Thranduil övervägde att lämna slaget?
Han borde fattat att om orcherna vann skulle det gå mycket sämre för Midgård. Eller att ha övervägt att inte tro på Gandalf...
Thranduil är inte galen!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör dec 20, 2014 10:09 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Och varför råkar det finnas en exakt likadan hjälm som Gimli hade och som Gloin råkade ta på sig?

Tror svaret på den frågan helt enkelt är att det är samma hjälm, som i LOTR har gått i arv till Gimli. Har för mig att de har samma yxa också :)

I övrigt... ja. Jackson skiter FULLSTÄNDIGT i all tolkiensk worldbuilding för att främja sitt egenpåhittade extra draaaaama mellan alver och dvärgar.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån dec 22, 2014 11:17 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Såg precis filmen på Biopalatset i Göteborg och själva filmupplevelsen är riktigt bra (särskilt i 3D), men den är tyvärr alldeles för långt ifrån Tolkiens verk. Var ska man börja? Jackson har en tendens att förstora upp allting, Smaug är liksom lika stor som hela Sjöstaden, guldet i Erebor är överdrivet mycket och antalet stridande i slaget är typ 20 gånger mer. Smaug tycker jag man såg för lite av, han var liksom död innan själva filmen hade kommit gång. Legolas alla stuntscener skulle lika gärna kunna vara hämtade från något gammalt TV-spel och Jacksons "hitte-på-karaktärer" som Tauriel och (särskilt) Alfrid fyller ingen riktig funktion, love storyn mellan Tauriel och Kili är skrattretande. Också lite konstigt att Jacksons väljer att inte döda Tauriel. Tänk alla de som i framtiden ser Hobbit-filmerna först och sedan LotR, "Vad hände med Tauriel?" kommer alla att undra. Gillade faktiskt scenen i Dol Guldur och hade gärna sett att det hade varit längre, dock så framställs Gandalf som väldigt mycket svagare än Galadriel även om han och Saruman var de mäktigaste bland Vita Rådet.

Sedan är jag lite besviken på Thorins, Filis och Kilis dödsscener. Jag hade hoppats att det skulle i alla fall vara LITE mer som i boken där Fili och Kili försvarar sin morbror ända in döden. Sedan förstår jag inte varför Jackson hade med Azog i filmerna överhuvudtaget när han kunde ha gjort Bolg lite mer skräckinjagande och nöjt sig med honom som huvudantagonist. Ända bra att Bilbo och Thorin återförenades på slutet, även om jag saknade dvärgarnas begravning. Det kändes också som att slaget aldrig fick en riktigt upplösning, det var ett stort underläge och vips så kom Radagast med örnarna och Beorn och det var det. Det kändes totalt som att PJ hade lite för "bråttom" i slutet. Man fick aldrig veta vad som hände med alla dvärgar, med Bard som fick sin andel, byggde upp Dal och blev kung, dryge Thranduil som lämnade tillbaka Arkenstenen och fick sin andel, "super-skottska" Dain (som förresten är syssling till Thorin, inte kusin) som blev kung över Durins folk. Hade också lite vaga förhoppningar på att få se "julfesten" hos Beorn, Bilbos avsked till Thranduil samt Balins och Gandalf besök i Bag End även om avslutet som knöt ihop Hobbit och LotR på ett riktigt snyggt sätt var väldigt bra. Annars hade ett snyggt avslut varit att man fick se en gammal Bilbo skriva klart boken i Fylke eller Rivendell och på så sätt knyta ihop första och sista filmen. Gillade också de anknytningar som gjordes till LotR, men på Aragorn-grejen misslyckades ju PJ kopiöst. Ingen i produktionen som hade koll på att Aragorn bara var 10 år gammal och bodde i Rivendell när Thranduil hyllade honom som en ranger, något han inte blev förrän 10 år senare. För att sammanfatta är det en väldigt bra film, men tyvärr har Jackson & Co gått längre och längre ifrån Tolkien för varje film som gått.

Borde man förresten inte lägga alla recensioner i en samlad tråd istället för två olika som det är nu?

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget
InläggPostat: mån dec 22, 2014 11:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ditt inlägg passar nog egentligen bättre i den "riktiga" recensionstråden, WW, den här är väl mer till för småkommentarer. Eller nåt. Kamel?

Instämmer! Jag har flyttat det här inlägget och det föregående från den "allmänna" tråden om Hobbit: Femhäraslaget till den särskilda recensionstråden. /Kamelen

Håller med dig om rätt mycket du skriver, förutom det där att det är en bra film, men tänkte på ett par saker: I PJs Midgård är Aragorn faktiskt 27 här, eftersom han har kapat de sjutton åren som förflyter mellan Bilbos avskedskalas och Frodos avfärd (men ändå låtit Aragorn vara lika gammal som i böckerna), och "cousin" på engelska kan om jag har förstått det rätt betyda allt från vårt "kusin" till typ... alla möjliga avlägsna släktingar som inte har egna ord. Syssling täcks definitivt in.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 23, 2014 12:58 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Vad det gäller kusin har du nog rätt, även om man väl också kan säga second cousin, third cousin osv? Om det är en bra film eller inte är väl en smaksak med jag skulle nog vilja säga att någon som inte är bekant med Midgård skulle uppskatta den som en bra produktion. :) Och har verkligen PJ "kapat" de sjutton åren? Det är väl snarare så att han har "snabbspolat" de åren lite, även om skådespelarna inte hade åldrats. Hur som helst är Aragorn-sekvensen väldigt förvirrade för oss insatta. Om vi ska fortsätta diskutera PJ-tabbar och Aragorns ålder så säger Aragorn till Éowyn att han är 87 år i The Two Towers Extended Edition, medan han i själva verket var 88 år (det var faktiskt på hans 88-årsdag 1 mars som han, Legolas och Gimli stötte på Gandalf i Fangorn).

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: Femhäraslaget - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis dec 23, 2014 1:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jo, det kan man, men bara "cousin" täcker in alla begreppen och används oftast när man inte inte måste vara specifik.

Ja, det tror jag faktiskt. Verkar ju som om max ett par månader går innan Frodo ger sig av, eller har jag missuppfattat något?

Det visste jag faktiskt inte!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010