Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: tis dec 23, 2014 12:26 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
En liten intressant frågeställning som jag kom att tänka på är hur man själv skulle ha klippt ihop filmerna och hur många filmer man skulle haft överhuvudtaget? Själv tycker jag att tre filmer är lite mycket, men en film är lite lite, så två filmer tycker jag känns ganska perfekt. Första filmen hade nog varit ganska likt den uppbyggnad som PJ har, även om man såklart hade gjort en del justeringar. Första filmen skulle nog ha slutat med att Bilbo och dvärgarna lämnade Sjöstaden och begav sig mot högtidligt mot Erebor innan eftertexterna började.

Andra filmen börjar med att de kommer till Erebor, sedan är hela passagen Smaug, femhäraslaget och återfärden. Kanske att jag hade haft en liten flashback i början, ungefär som Sméagol och Déagol i RotK eller Thorin och Gandalf i DoS. Jag hade såklart varit mycket mer trogen boken (säger väl sig självt) och struntat i karaktärer som Tauriel, Alfrid och Azog (kan lika gärna vara Bolg, lite som att PJ i LotR skulle haft Morgoth istället för Sauron), men jag hade faktiskt haft med hela Vita Rådet i Rivendell och Dol Guldur-delen och kanske till och med gjort själva slutstriden när Sauron "fördrivs" lite längre. Jag gillar faktiskt att Balin framställs som en liten "mysfarbror" och att många dvärgar får en större personlighet än vad Tolkien gav dem, så det hade jag nog behållt även om Balin var 17 år yngre än Thorin vilket borde framgå tydligare. Legolas hade jag nog haft med för att knyta ihop Hobbit och LotR (inte hans fel att Orlando Bloom är kass) samt att jag nog hade fått med en 62-årig Gimli och en 10-årig Aragorn på något hörn. Jag hade nog kallat filmerna för något i stil med The Hobbit: The Quest for Erebor och The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Om jag skulle följt PJ oh gjort tre filmer i stället hade jag klippt så första filmen slutar innan Beorn som det är nu, men jag hade nog gärna haft Smaug död i andra filmen.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: tis dec 23, 2014 6:45 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Låter bra!

Jag har inget att lägga till, men kanske behålla då Smaug tar Erebor i första?

Dol Guldur tycker jag självklart ska vara med, men håller med om en längre scen med det.
Jag tycker också att slaget vid blackkällsdalen är bra att ha med, men låt Dain döda Azog!
För övrigt skall Dain inte vara komisk.
Två filmer är bra, gör man tre få man ta med mer av de tidigare händelserna (blackkällsdalen, Smaugs attack av Erebor och Dal, Gandalf får kartan och nycken, Gandalf och Thorin diskuterar i Bri och i Thorins hall (det som finns i Sagor från Midgård) m.m.). Det hade varit kul.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: ons dec 24, 2014 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Well, först och främst skulle jag faktiskt filmatisera boken och inte hitta på min egen story. Dock skulle jag nog försöka ge dvärgarna lite mer individuella personligheter... Jag skulle följa Tolkiens upplägg och handling, men självklart skulle det antagligen tillkomma lite dialog/scener som hör ihop med källmaterialet/bara beskrivs snabbt och svepande i boken.

Men det viktigaste skulle vara att hålla sig trogen Tolkiens berättelse, och behålla den där stämningen som gör The Hobbit så underbar.

Jag vet faktiskt inte hur många filmer som skulle behövas, antingen en lång eller två (ganska) korta, typ två timmar eller så. Tror jag skulle bryta mellan filmerna i Lake-town i så fall, precis innan de ger sig av till Berget.

Skulle inte ta med några flashbacks tror jag, de hör inte hemma i en riktigt Tolkientrogen fiilmatisering. Lite synd, men det skulle kunna bli en hel film för sig :P

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: sön mar 29, 2015 2:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Det finns en mycket välgjord hemmagjord variant på PJ:s filmer på nätet. Med lite finurlighet kan ni nog ladda ner den: den heter The Hobbit - Tolkien edit och är ca fyra och en halv timme lång.
Redigeraren har så långt det är möjligt försökt att följa bokens handling och klippa bort allt onödigt PJ-trams.
Filmen är njutbar att se. Dock har den utelämnat en del scener som jag hade valt att låta vara kvar (förmodligen av redigerings-/kvalitetsskäl).
Jag laddade ner hans film och roade mig med att lägga till och dra ifrån.

Resultatet blev två filmer:
För att det ska funka rent dramaturgiskt och för att få till två ungefär lika långa filmer, har jag valt att avsluta film nummer ett just när porten till Thranduils alvrike slår igen; typ, "Ånej! De är fast! Hur ska det NU gå!!!???" Cliffhanger... :)

Del ett heter "There" och del två "Back again". Förstås! :D

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: sön mar 29, 2015 4:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Del ett heter "There" och del två "Back again". Förstås! :D

Förstås! :D Och förstås svarar du inte bara på hur du hade gjort filmerna, utan du har faktiskt "gjort" dem. :shock:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: sön mar 29, 2015 6:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Del ett heter "There" och del två "Back again". Förstås! :D

Förstås! :D Och förstås svarar du inte bara på hur du hade gjort filmerna, utan du har faktiskt "gjort" dem. :shock:

:lol: Ja, det är klart! Tänkte inte ens på att det lät konstigt eller överambitiöst. Det var ju en baggis (seckis i nyöversättning) jämfört med mitt projekt 2001-2008 att redigera Bakshis långfilmsljud till valda klipp ur PJ:s trilogi. De flesta av dessa avsnitt finns fortfarande på youtube med namnet the lord of the rings, fan's cut. Några är tyvärr spärrade av warnerbröderna...

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: sön mar 29, 2015 9:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
De flesta av dessa avsnitt finns fortfarande på youtube med namnet the lord of the rings, fan's cut. Några är tyvärr spärrade av warnerbröderna...

Lysande film! :D Jag har sett något eller några avsnitt tidigare, men nu såg jag alla avsnitt i en följd. Utom avsnitt 5 då, men det verkar faktiskt vara det enda avsnitt som saknas.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: sön mar 29, 2015 9:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
De flesta av dessa avsnitt finns fortfarande på youtube med namnet the lord of the rings, fan's cut. Några är tyvärr spärrade av warnerbröderna...

Lysande film! :D

Arwen "C-3PO" Legolas är min absoluta favorit!!! (alvmän såväl som alvkvinnor går i målbrottet vid ca 2000 års ålder)
Och tack för tittningen...
Den gick följetong på onering.net sommaren 2009 :D

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: mån mar 30, 2015 6:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det är jag som får tacka för en trevlig söndagkväll!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: mån mar 30, 2015 1:02 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag har sett Hobbit - Tolkien edit, och jag gillade den så pass att jag aldrig ides se den sista filmen i Jacksons regi. Jag skulle gärna se There och Back again också!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: mån mar 30, 2015 1:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Hialmr skrev:
Jag skulle gärna se There och Back again också!

Jag med! Går de också att hitta med lite finurlighet? Jag snokade rätt på Tolkien Edit i går och skummade lite för att se vad det var. Det verkar vara en stor förbättring jämfört med Jacksons original! Men jag noterade att hela scenen med örnarna tycks vara borta. Gissar att den är en av de saker du har lagt till igen, Randalin?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: mån mar 30, 2015 3:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Hialmr skrev:
Jag skulle gärna se There och Back again också!

Jag med! Går de också att hitta med lite finurlighet? /.../ Gissar att den är en av de saker du har lagt till igen, Randalin?
jag kan inte ljuga för dig...:mrgreen:

"Mina filmer" bygger nästan uteslutande på hans (vem han nu är) verk "Tolkien Edit". Därför har jag inte ens övervägt att lägga upp dem. Jag har lagt till ulvattacken/örnarna, Beorn hugger ved, extendeds Mirkwood i "There" och inleder "Back again" med Bree-introt från PJ:s tvåa. Typ så...

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: mån mar 30, 2015 9:48 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Men Vita rådets möte samt utdrivningen av Sauron är alltså inte med? Framför allt den förra av dessa två var vad jag faktiskt saknade i Tolkien edit.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: mån mar 30, 2015 10:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Hialmr skrev:
Men Vita rådets möte samt utdrivningen av Sauron är alltså inte med? Framför allt den förra av dessa två var vad jag faktiskt saknade i Tolkien edit.

Det är inte med i boken.
Jag upplever mycket av det som PJ har gjort i Hobbiten, som om han egentligen ville göra Sagan om ringen igen. (Dvs uppdraget från filmbolaget var nog upplagt ungefär så.)

Det enda jag har med, som har med vita rådet att göra, är Gandalfs samtal med Beorn om en ny skugga (typ), för att åskådaren ska få ett hum om varför Gandalf drar iväg från dvärgarna helt plötsligt.

Och utdrivningen av Sauron har jag självklart inte med. Den är spektakulär, visst, men helt galen. Galadriel står helt ensam och driver, medan Saruman och Gandalf gubbar sig??? Nog är hon stark, alvkvinnan. Men Gandalf och Saruman är ju himmelska makter för bövelen!!!

Men PJ har haft en röd tråd genom alla sina sex filmer:
Gandalf ska framställas svag!!!

Ingenting som han gör ska lyckas eller verka mäktigt. Häxmästaren kastar honom ur sadeln hur som helst i Minas Tirith. Och bryter hans stav??????? Det är Gandalf som är rädd för Moria, inte som i boken Aragorn där Gandalf snarast är pådrivande till företaget att gå genom gruvorna. Medan han kaxigt och medvetet lurar Beorn med en spännande historia i boken, står han här och åmar sig och kråmar sig, och är påtagligt och påtalat nervös. Och det är Bilbo som lurar trollen att dröja till soluppgången (med en extremt mycket sämre historia än Tolkiens original), inte Gandalf som bara får upprepa stentricket (dvs knacka stav i sten så den spricker - ännu ett sätt att som sagt upprepa Sagan om ringen-krusiduller).

Gandalf får inte ens lösa gåtan med Morias dolda port. "För enkelt för en kunnig läromästare..." Istället är det Frodo: "It's a riddle..." som klurar ut det.

VAD HAR PETER JACKSON EMOT GANDALF!!!???

Ja, och vad har jag emot utdrivningen, då?`
Jo. Den är inte med i boken. Och det var prio ett.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hade du gjort filmerna?
InläggPostat: tis mar 31, 2015 10:08 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Intressant tanke med Gandalf.
Men hur är det vid bron då?
Där har de i alla fall inte ändrat hans roll.
Jag tvekar på om det verkligen är meningen att försvaga Gandalf, det kan också bara vara så att han vill göra de andra hjältarna ännu mer starka.

Rohans insats vid pellenor, Gimlis vilja att gå genom Moria, Bilbos roll vid trollen, Frodo vid Morias portar.
Dock stämmer det inte vid Beorn.

Verkligen något att fundera på!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010