Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Middle-Earth Quest
InläggPostat: tis jan 26, 2010 10:09 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Spelade Middle-Earth quest i helgen, http://boardgamegeek.com/boardgame/31563/middle-earth-quest

jag bearbetar lite vad en av de jag spelade med raporterade om spelet, eller snarare tar reda på de intressanta punkterna

"
Hjältarna springer runt i länderna och samlar favour tokens (det finns en anledning till att vi kallade dem clue tokens. De krävs för att slänga Saurons utspelade plot-cards) samt utför quests och besöker välkända karaktärerför att få olika slags bonusar. Sauron styr ett antal minions och monster samt sprider ut sitt onda inflytande från sina fästningar. "

Stridssystemet

"Kortleken du drar från och korten på handen (Varje runda drar man 5-6 kort och man kan få dra fler kort inför en strid) anger hur mycket liv du har. Tar korten slut är du utslagen och någon vänlig person släpar dig till närmaste stad för att vila. "

"I en strid väljer du ett kort från handen varje runda och Sauron väljer ett kort från en egen hand som dras och varierar i storlek beroende på fienden. Monster besegras ofta på 2-4 rundor men mot minions kan det ta längre tid. De flesta kort gör olika mycket skada beroende på motspelarens kort och ibland kan det göra en enorm skillnad att kunna förutse motspelarens taktik. Korten har dessutom ett styrkevärde mellan 0 och 3 och om det totala styrkevärdet av kort du spelat i striden överstiger din hjältes (eller monsters) styrka så "orkar" du inte längre spela kort och de räknas som blanka tills även motspelaren inte längre kan spela ut fler kort. Detta betyder att man måste hushålla med sina "starka" kort och att inte alla strider slutar med att någon blir besegrad.

Varje gång du tar skada slänger du kort från draghögen eller handen till en speciell hög som du bara får tillbaks när du läker upp dig i en stad. "

-------

Och vad tyckte jag, Arda känslan skaver där men jag vet inte riktigt om den helt och hållet fyller ut, det krävs nog ett par fler spelomgångar. Spelet utspelar sig i tiden mellan Födelsedagskalaset och att Frodo ger sig av med ringen.

Spelarnas karaktärer är okända men påminer mycket om visa andra karaktärer. (Brödraskapet...)

Hmm jag har säkert glömt något.

Figurerna är omålade och skulle onekligen må bra av att målas, det så att skillnaden underlättas.

Plastfigurerna är i någolunda god kvalite, även om några händer hade ramlat av. Spelutgivarna har dock en positiv rykte om att ersätta sådana saker.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Middle-Earth Quest
InläggPostat: ons apr 06, 2011 11:08 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Har också spelat igenom det nu, tre gånger t.o.m. Blev lite besviken på det även om det är extremt välgjort. Problemen jag har är att det:
1) tar så lång tid
2) gör så stor skillnad mellan Sauron-spelaren och hjältarna
3) kan kännas lite upprepande med ett så begränsat antal uppdrag

Tiden är ju enbart ett problem om man, som jag, helst ser att ett spel ska ta max 2 timmar. Men då spelet inte utvecklas speciellt mycket utan blir ganska upprepande så känns det omotiverat med en så lång speltid.

Jag har haft oturen/turen att få spela Sauron varje spelomgång (mest för att jag äger spelet och hittills kunnat reglerna bäst), det känns överlag som att Sauron har mer att göra rent strategiskt men att hjältarna är roligare att spela. Vore trevligt om även hjältarna fick tampas med lite strategiska beslut.

Jag hade också hellre sett modifierade hjältar där kortlekarna och stats utgör skillnaderna så man kan skapa sina egna karaktärer. Dra en startplats bland flera utvalda och dra en slumpvalt uppdrag. Spelet skulle få längre livslängd och man skulle själv kunna skapa en hobkaraktär om man vill. T.ex. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010