Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 30, 2007 4:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Älva, om du har laddat upp dina bilder på facebook, tänk på att de får rättigheterna till dem då:
By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant... an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license... to use, copy, publicly perform, publicly display ... such User Content for any purpose...

(Inklippt från facebookgruppen Facebook owns your photos, http://www.facebook.com/group.php?gid=6314950779 )

Även
You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content.


Å andra sidan har inte avtalet så stor betydelse enligt denna sidan: http://www.idg.se/2.1085/1.127935
Jag har inte så bra koll, det stämmer kanske.

(slut på ot nu...)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens konst
InläggPostat: ons jul 01, 2015 10:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här är en bild av Jennie Harbour, en illustration till sagan om Hans och Greta. Visst ser den alldeles väldigt bekant ut? Bilden är från så tidigt som 1921! Intressant att Tolkien hade en förlaga till sin fina trollbild.

Jag kan förresten rekommendera en sökning efter fler bilder av Jennie Harbour. Väldigt fina och sagoaktiga, tycker jag!

Bild

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens konst
InläggPostat: tor jul 09, 2015 10:03 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Oj vad kul, hade ingen aning om att Tolkien hade henne som inspirationskälla. För det kan ju inte vara en tillfällighet när bildkompositionerna är så pass lika.

Själv älskar jag sådana här exempel på när konstnärer låter sig inspireras av andra (så länge det inte är rent plagiat förstås). Det är en påminnelse om att vi behöver varandra och inte lever i varsin liten bubbla.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens konst
InläggPostat: mån jul 27, 2015 8:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Han var inte lite fräck den där Tolkien! Stölden verkar för övrigt först ha uppmärksammats av Brian Alderson i The Hobbit 50th Anniversary (1987). Själv har jag stulit den uppgiften från Rachel Harts kapitel i Tree of Tales (2007).

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens konst
InläggPostat: tis jun 13, 2017 12:05 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här är Mont Sainte-Victoire av Paul Cezanne (ca 1895).

Bild

Vad tror ni, har Tolkien låtit sig inspireras av den till sin berömda målning av Hobbiton? De är ju inte snarlika, men visst påminner de ändå om varandra? Det är nånting med färgerna och kompositionen...

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens konst
InläggPostat: tis jun 13, 2017 3:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
"Likt - men ändå olikt", som Gimli skulle ha sagt. Jag tror nog det kan vara en tillfällighet; motivtypen är ju rätt vanligt bland landskapsmålare. Men visst finns det likheter, och Tolkien verkar ju ha kollat in rätt mycket måleri i sina dagar. Så omöjligt är det inte.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010