Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien tatuering
InläggPostat: sön aug 30, 2009 6:42 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: sön aug 30, 2009 6:36 pm
Inlägg: 1
Tjena, jag funderar på att skaffa en tatuering med någon sorts anknytning till sagan om ringen/Tolkien. Vad tycker ni är ett bra motiv att tatuera in? Jag funderar på att göra ett porträtt av Tolkien himself men jag är lite osäker på om det känns bra i det långa loppet. Det finns en massa bra citat som jag kan tänka mig också=)

_________________
I will not say do not weep,
For not all tears are an evil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 7:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Om du nu vill ha en tatuering resten av ditt liv så tycker jag att det är upp till dig att bestämma vad den ska föreställa.

Välkomen hit förresten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 10:39 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Välkommen!

Jag skulle avråda dig starkt att tatuera dig, eftersom en tatuering trots allt är något som (nästan) inte går att ångra och som du kommer att ha hela livet.
Åtminstone bör du tänka efter ordentligt så du vet vad du gör.

Om vi antog att jag skulle tatuera något Tolkien-relaterat så skulle jag inte ta hans ansikte, dels för att det skulle verka konstigt och dels för att jag inte tror att någon tatuerare skulle göra det tillräckligt bra för att jag skulle vara riktigt nöjd.
Helst skulle jag välja ett riktigt riktigt bra citat, gärna från någon av hans böcker. Vad det skulle vara har jag dock ingen aning om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 12:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag håller med Shathur helt och fullt. Om jag själv skulle låta göra en Tolkienrelaterad tatuering skulle jag dock välja något som dels är ganska neutralt och dels är dekorativt utan att man behöver känna till sammanhanget som det är taget ur. Ett sådant motiv skulle till exempel kunna vara Fëanors stjärna.

Men vad du än gör, theduke, så var försiktig om du vill använda dig av något av Tolkiens skapade språk och skriftsystem! Det är oerhört lätt att det blir fel och du blir fast med en tatuering där det står "jga äsklar tållkien" för resten av livet. Vänd dig till någon kunnig! :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 6:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Om du trots allt väljer att tatuera något med tengwar så låt tatueraren skriva av en bild som åtminstone fem kunniga har godkännt som en rättstavad text.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 7:06 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Mja, förutsatt att du verkligen tänkt i genom det hela, håller jag inte med dem som avråder dig. Kan inte se att det skulle vara värre att ha ett Tolkienmotiv på kroppen än något annat som många bär runt på. Tolkiens ansikte avråder jag dock ifrån, av samma skäl som nämnts redan. Det ska mycket till av tatueraren att få till ansiktet riktigt och det räcker med att du får ett är eller annat på det för att det ska bli helt förstört. Beledhels tips om ett vapenmärke tycker jag är bra. Du hittar flera vapenmärken på vissa upplagor av bokomslagen eller på nätet. Några av dem som är vanligt förekommande är Luthien, Feanor, Fingolfin, Earendil, Idril, Thingol, samt de olika husen i Gondolin.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010