Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 26, 2026 11:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sarumans orker
InläggPostat: ons feb 04, 2004 12:22 am 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 30, 2004 10:40 pm
Inlägg: 8
Det var cirka sex år sedan jag läste böckerna nu så jag kan ha missat ett och annat (Väntar på nyöversättningen innan jag skall trögla mig igenom allt igen :P ).

Hursomhelst att det är skillnad på Mordor Uruk-hai och Isengard Uruk-hai har jag fått klart för mig (Kanske främst på deras utseende?). Men har inte Saruman ett ex antal Orcer som slavar för honom i Isengard? Vad fick han dom ifrån och vad är det för skillnad på dom och Mordor orcer?

Tacksam för svar :)

_________________
"Gil-galad was an Elven-king.
Of him the harpers sadly sing:
the last whose realm was fair and free
between the Mountains and the Sea."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 12:27 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 2:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag gissar på att de är orcer från Mordor som skickats för att hjälpa Saruman. Så det är nog precis sammma orcer både i Mordor och i Isengard.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 12:33 am 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 30, 2004 10:40 pm
Inlägg: 8
Mattias skrev:
Jag gissar på att de är orcer från Mordor som skickats för att hjälpa Saruman. Så det är nog precis sammma orcer både i Mordor och i Isengard.


Ja, det var väl något sådant jag gissade på. Låter logiskt :)

_________________
"Gil-galad was an Elven-king.
Of him the harpers sadly sing:
the last whose realm was fair and free
between the Mountains and the Sea."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 11:38 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ändå är det lite rörigt det där. Är det Saruman som korsat orcher och människor och skapat Urukerna eller var det Sauron. Jag har fått uppfattningen om att det är Saruman men jag kan ha missuppfattat.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 9:10 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 5:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det var Sauron som skapade Uruk-hai och inte Saruman som i filmerna. Från början tjänade de som Saurons livvakt och sedan spreds de. Däremot skapade Saruman halvorcher.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 11:20 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Så var det ja. Det var där jag fick korsningen mellan människor och orcher ifrån...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 1:58 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 10:17 am
Inlägg: 122
Túrin Turambar skrev:
Det var Sauron som skapade Uruk-hai och inte Saruman som i filmerna. Från början tjänade de som Saurons livvakt och sedan spreds de. Däremot skapade Saruman halvorcher.


Nej Saruman skapade Uruk-hai, Saurons orcher kallas bara för URUKER.
Det var Saruman som korsade orcher med människor inte Sauron, det framgår väl i boken också.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 2:07 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tycker att du kan lita på Túrin i den här frågan. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 4:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 1:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Fast även dom visaste kan må bra av lite kritik ;) även om jag tror på Túrin

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:58 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 10:17 am
Inlägg: 122
Men jag tror faktiskt att jag har rätt, tror att jag läste i ringens värld eller nåt att Saruman skapade Uruk-hai. Dessutom, om Sauron hade stora starka Uruk-hai, varför skickade inte han ut dom då? Istället för grisar som grishnakh. Ni vet i dom två tornen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:05 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 5:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Tro mig, jag har rätt i den här frågan ...

Saruman avlade däremot (som jag faktiskt skrev i mitt förra inlägg) fram halvorker. Uruk-hai och uruker är samma sak.

Så här står det t ex på Encyclopedia of Arda under rubriken "Uruks":

EoA skrev:
A term for the large soldiers more fully referred to as Uruk-hai

In Appendix A (iv) of The Lord of the Rings, in the section recounting the history of the Stewards, we find an account of the first appearance of the uruks. 'In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath.' This passage seems to imply that the uruks actually appeared shortly before Gondor's great defeat of III 2475.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:23 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 10:17 am
Inlägg: 122
Túrin Turambar skrev:
Tro mig, jag har rätt i den här frågan ...

Saruman avlade däremot fram halvorker. Uruk-hai och uruker är samma sak.

Så här står det t ex på Encyclopedia of Arda under rubriken "Uruks":

EoA skrev:
A term for the large soldiers more fully referred to as Uruk-hai

In Appendix A (iv) of The Lord of the Rings, in the section recounting the history of the Stewards, we find an account of the first appearance of the uruks. 'In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath.' This passage seems to imply that the uruks actually appeared shortly before Gondor's great defeat of III 2475.


Jag håller inte med om att uruker och uruk-hai är samma ras och är inte uruker med i sillmarillion. Där skriver dom på ett ställe att morgoths orker var extra starka och ondskefulla nåt år...
Men man hör ju liksom på namnet dessutom: uruk= ork Uruk-hai= låter som en slags fulländning eller nåt liknande av uruker. Men kan ingen slå upp i Ringens värld och se vad som står?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:24 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 10:17 am
Inlägg: 122
Men du kanske har rätt förresten...fast jag är inte övertygad


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:44 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 5:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Men det står ju för fan på Encyclopedia of Arda att "uruk" är "a term for the large soldiers more fully referred to as Uruk-hai". Uruker nämns inte i Silmarillion, nej. Jag har aldrig varit med om att Encyclopedia of Arda har haft fel.

Och eftersom det är samma sak så räcker mina tidigare bevis mer än väl för att bevisa att Uruk-hai skapades av Sauron.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 7:23 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 10:17 am
Inlägg: 122
Túrin Turambar skrev:
Men det står ju för fan på Encyclopedia of Arda att "uruk" är "a term for the large soldiers more fully referred to as Uruk-hai". Uruker nämns inte i Silmarillion, nej. Jag har aldrig varit med om att Encyclopedia of Arda har haft fel.

Och eftersom det är samma sak så räcker mina tidigare bevis mer än väl för att bevisa att Uruk-hai skapades av Sauron.


Blev du sur :D ? jaja men står det att uruk-hai är halvmänniskor? Eller är dom inte det? Jag kanske bara har blivit förvirrad tack vare filmerna.
Men cheese calm down dude I hvn't killed your dog.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010