Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 2:00 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2012 6:44 pm
Inlägg: 53
Ort: Oslo
Jag funderar bara på vad, exempelvis, Gandalf trodde att denna "fasa" var ifall han inte antog att det var en balrog? Det var väl känt för honom att denna fasa hade dödat Durin VI + co och Balin + co?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 9:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Turukáno skrev:
Jag funderar bara på vad, exempelvis, Gandalf trodde att denna "fasa" var ifall han inte antog att det var en balrog? Det var väl känt för honom att denna fasa hade dödat Durin VI + co och Balin + co?


Jag tror inte att Gandalf hade en klar uppfattning om vad det var på förhand. Men något monstrum från de stora djupen kanske -likt väktaren vid västporten.

Men Gandalf hade lett brödraskapet till Moria oavsett för det fanns inga alternativ, och så tror jag att han gissade att Gollum gömde sig där inne.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 10:54 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Egalmoth skrev:
Turukáno skrev:
Jag funderar bara på vad, exempelvis, Gandalf trodde att denna "fasa" var ifall han inte antog att det var en balrog? Det var väl känt för honom att denna fasa hade dödat Durin VI + co och Balin + co?


Jag tror inte att Gandalf hade en klar uppfattning om vad det var på förhand. Men något monstrum från de stora djupen kanske -likt väktaren vid västporten.

Men Gandalf hade lett brödraskapet till Moria oavsett för det fanns inga alternativ, och så tror jag att han gissade att Gollum gömde sig där inne.


Alternativen hade ju varit att ge upp, att gå via rohans gap eller gå ner mot södra gondor. Eller försöka sig på charadras igen! Kanske inte så goda alternativ men jag tror att möta en Balrog inte är något som man lättvindigt vill göra. Sen den där väktaren är ganska intressant, iallfall farlig. Det bästa vore ju att torrlägga sjön genom att låta sirion flöda klart igen, så var det problemet löst men det hade väl de inte tid med!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 1:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:

Alternativen hade ju varit att ge upp, att gå via rohans gap eller gå ner mot södra gondor. Eller försöka sig på charadras igen! Kanske inte så goda alternativ men jag tror att möta en Balrog inte är något som man lättvindigt vill göra. Sen den där väktaren är ganska intressant, iallfall farlig. Det bästa vore ju att torrlägga sjön genom att låta sirion flöda klart igen, så var det problemet löst men det hade väl de inte tid med!


Att gå via Rohans gap hade varit omöjligt för Saruman hade satt in tusentals orcher mot dem- förmodligen under hans direkta befäl för att han skulle i så fall vara väldigt ivrig i att få tag i Ringen (jämför kap. The White Rider). Den långa vägen via södra Gondor var alldeles för lång enligt Gandalf.

Att försöka sig på Caradhras igen vore ju hopplöst om inte snön smälte bort och balrogen kunde de anta befann sig på ett stort djup. Alltså så skulle de kunna smyga sig igenom Moria- alternativen var hur som helst mycket sämre.

Hade de vetat om att det fanns en balrog, och att Caradhraspasset var stängt för dem, skulle de kanske ha korsat Höga Passet uppe vid Vattnadal och tvingats riskera att gå på östra sidan bergen- inte alltför långt ifrån Dol Guldur.

För övrigt så menar du förstås Sirannon, "the gate stream", och inte Sirion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 6:35 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Jag håller med dina spekulationer och påpekningar om de andra, och jag minns mycket väl gandalfs kommentar om att det skulle ta över ett år :P men jag anser ändå att saruman vägen varit ungefär lika besvärlig som moria om man tittat på det och vetat all fakta (även om så kanske inte blivit fallet). Den enda klara fördelen med moria är att de inte är ett dugg väntade, men deras enda förhoppning var i princip att balin återtagit moria, vilket de visste inte var troligt. Annars fanns det ju en enorm mängd orker i Moria, betydligt mycket svårare att ta sig någonstans där man inte hittar och att smyga med en mängd orker i hasorna är inte så frestande enligt mig. Sen kanske den vägen å andra sidan tedde sig bättre nu när jag snackat en del, visserligen samma hot som det var tal ungefär, en väldigt mäktig fiende och en stor mängd orker. Problemet med Saruman är att han definitivt hade upptäckt dem och omringat dem och de skulle inte ha haft en chans.

Tack så väldigt mycket för rättning också :) hade blandat ihop floderna de har lite för lika namn för mitt förvirrade sinne :?

läste igenom igen och insåg risken att låta besserwisserig, det är jag inte tacksam för att någon som besitter större vishet än jag hjälper mig! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Sen var det ju så att Gandalfs (och även Elronds rådslags) tanke var att brödraskapet var så litet och svårt att upptäcka och skulle färdas i hemlighet, så även genom Moria, med eller utan balrog och orker. De hade förmodligen också kommit hela vägen fram till östra porten. Och därför valde de ut bl a Aragorn och Boromir, för att kunna besegra fiender som t ex portvakterna, vilket de ju för övrigt gjorde.

Men det var ju den där infernaliska stenen som Pippin släppte...

Det är möjligt att de flesta orkerna bodde mycket djupt, inte bara den ork som gjorde knack-signalerna efter Pippins blunder, då knackningar inte hörs speciellt långt, eller snarare, inte kan ha nått till tjugoförsta salen och mazarbulkammaren där orkerna hann ikapp dem, eller till andra salen där de mötte balrogen. Gandalfs erfarenhet av orker gjorde kanske att han hoppades att de skulle kunna ta sig igenom oförmärkt för alla utom portvakterna, med tanke på att de inte tycks ha haft sina boningar på de övre våningarna, där ju allt var öde och tomt.

Men... Utan stenen, ingen Gandalf vit. Så vi får väl förlåta honom för den fadäsen, den gode Pippin.
Åter till frågan: Vad gjorde Aragorn i Moria, första gången han var där?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tor dec 06, 2012 10:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Angående Randalins frågeställning i slutet:

Jag tvivlar starkt på att Aragorn var i Moria av ren nyfikenhet, utan han måste helt enkelt haft ett väldigt pressande ärende. Aragorn visste naturligtvis att Moria var en mycket farlig plats. Vad han hade för ärende kan enbart bli spekulation, för Tolkien har inte preciserat det vad jag vet.

Som vi har varit inne på tidigare så är timingen då Aragorn ska ha besökt östra Moria i förhållande till Balins intåg där av intresse. Mest troligt besökte han Moria före eller efter att Balin kom dit eftersom han annars borde ha stött på dvärgarna själva. Enligt boken i Mazarbuls kammare höll dvärgarna vakt vid portarna, och något annat vore ju väldigt korkat. Således hade Aragorn stött på dvärgar om de fanns där i Moria.

Möjligen var det Gollum Aragorn var ute efter redan då. Jag har svårt att tänka mig någon annan anledning även om vi inte vet allt om Aragorns färder. Kanhända hade han ett helt annat okänt motiv*. Mycket tyder i alla fall på att han varit målmedveten med sitt resande. T.ex. när det gällde att bedöma hotbilden från östringarna eller piraterna i Umbar som han senare besegrade i ett mindre slag- med hjälp av en mindre flotta han fått befäl över av Ecthelion II.

Åter till ämnet: enligt tillägget under Tale of Years:

Citera:
3009
Gandalf and Aragorn renew their hunt for Gollum at intervals during the next eight years,
searching in the vales of Anduin, Mirkwood, and Rhovanion to the confines of Mordor. At some time
during these years Gollum himself ventured into Mordor, and was captured by Sauron. Elrond sends
for Arwen. and she returns to Imladris; the Mountains and all lands eastward are becoming
dangerous.


Om Aragorn var ute efter Gollum just då måste hans besök i Moria ha skett efter Balins nederlag där:

Citera:
'That was seventeen years ago. Soon I became aware that spies of many sorts, even beasts and
birds, were gathered round the Shire, and my fear grew. I called for the help of the Dúnedain, and
their watch was doubled; and I opened my heart to Aragorn, the heir of Isildur.'
`And I,' said Aragorn, `counselled that we should hunt for Gollum. too late though it may
seem. And since it seemed fit that Isildur's heir should labour to repair Isildur's fault, I went
with Gandalf on the long and hopeless search.' Elronds råd.


Det här betyder att, om Aragorn letade efter Gollum i Moria, så besökte han Moria efter dvärgarnas nederlag.
* Alltså återstår det ett visst tvivel om Aragorn besökte Moria före eller efter dvärgarnas nederlag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: mån mar 24, 2014 4:27 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Spökar filmen eller var det inte så att ingen i brödraskapet visste vad som hänt med dvärgarna? Annars skulle Aragorn berättat för Gloin på Elronds rådslag att dvärgarna dött. Alltså måste han ha varit där innan Balin kom. Kom han efter skulle han sett Nalis m.fl. skelett. Hoppas inte PJ har förvrängt min syn igen.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: mån mar 24, 2014 6:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
DurinVoronwe skrev:
Spökar filmen eller var det inte så att ingen i brödraskapet visste vad som hänt med dvärgarna? Annars skulle Aragorn berättat för Gloin på Elronds rådslag att dvärgarna dött. Alltså måste han ha varit där innan Balin kom. Kom han efter skulle han sett Nalis m.fl. skelett. Hoppas inte PJ har förvrängt min syn igen.


Aragorn var bara i östra Moria och det är inte säkert att han skulle ha sett några skelett där även om han kom dit efter Balins nederlag (orcherna kunde ha tagit bort dem). Det är mycket tveksamt att han skulle ha tagit sig till Mazarbuls kammare hur som helst där det fanns skelett. Troligen vandrade han inte långt in av rädsla för att gå vilse, och av rädsla för balrogen (som han inte visste vad det var dock). Aragorn vore tvungen att gå med facklor om han skulle göra någon längre expedition, och det ljuset skulle inte räcka särskilt långt och så är det ännu mer avslöjande än det svaga skenet ifrån Gandalfs stav.

Men något som är helt säkert i alla fall är att ingen vid Elronds råd visste vad som hade hänt med dvärgarna i Moria.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: mån mar 24, 2014 6:57 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Andra salen är väl inte så långt in, fast du kan ha rätt att orkerna kan ha tagit bort skeletten, även om det är olikt orker att städa. :mrgreen:

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: mån mar 24, 2014 7:17 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ingen visste vad som hänt med Balin, även om jag tror att Aragorn och Gandalf gissade det. De hade ju båda besökt Moria och känt att någon ond kraft lurade i djupet. Men även om Aragorn var i Moria efter Balins död behöver han inte ha sett några tecken på dvärgarnas undergång. Han kanske bara gjorde en kort expedition genom östporten, utan att komma i närheten av Mazarbuls kammare (precis som Egalmoth är inne på). Kan vi ens vara säkra på att han överhuvudtaget kände till Balins kolonisationsförsök vid sitt besök i Moria? Han kanske fick höra om det första gången på rådslaget, precis som Frodo.

Den där stenen som Pippin släppte tycker jag har fått alltför stora proportioner. Det måste falla ned massor med stenar runt om i Moria hela tiden, och skulle orkerna mobilisera ett uppbåd varje gång skulle de inte ha tid med något annat. Vad det än var som knackade tänker jag mig att det var någon hemlighetsfull varelse som bodde nere i brunnen och inte gillade att få stenar i huvudet. Orkerna fick nog korn på sällskapet längre österut i Moria, jag tänker mig att de hade sina huvudstyrkor där eftersom de litade på att väktaren i vattnet skulle försvara västporten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: mån mar 24, 2014 7:29 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Du har rätt om stenen känns det som.

Ork1:en sten faller igen.
Ork 2: säkert ett falskalarm.
Orkbefälhavare: samla ihop armen igen.
Ork 1: inte igen...
Ork 2: kan det inte komma en dvärg snart så vi får döda någon?

Lite senare:
Orkbefälhavare: falskalarm, tillbaka igen.
Ork 1: femtiofjärde gången idag...
Orkbefälhavare: sluta klaga, snaga.
Ork 3: jag hörde att det föll en sten igen.
Orkbefälhavare: vänd!
Ork 1: jag orkar inte mer nu!
Orkbefälhavare: prata mindre och spring snabbare!
Ork 1: ...

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: mån mar 24, 2014 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Pellegrino skrev:
Den där stenen som Pippin släppte tycker jag har fått alltför stora proportioner. Det måste falla ned massor med stenar runt om i Moria hela tiden, och skulle orkerna mobilisera ett uppbåd varje gång skulle de inte ha tid med något annat. Vad det än var som knackade tänker jag mig att det var någon hemlighetsfull varelse som bodde nere i brunnen och inte gillade att få stenar i huvudet. Orkerna fick nog korn på sällskapet längre österut i Moria, jag tänker mig att de hade sina huvudstyrkor där eftersom de litade på att väktaren i vattnet skulle försvara västporten.
Nja, det där tror jag nog inte riktigt på.
Jag är inte alls så säker på att det faller ner massor med stenar runt om i Moria hela tiden. Så länge inga jordskalv förekommer ligger stenar märkligt stilla. (Vi kan jämföra med stenstaplar som turister ställer upp här och var, och som står kvar länge trots att de är utsatta för väder och vind, till skillnad från stenar inne i gruvor.)

Nu talar vi dock om en fiktiv värld i en historia med dramaturgi och "planerad händelseutveckling". Det förefaller högst sannolikt att det är Tolkiens avsikt att Pippins sten s.a.s. avslöjar brödraskapets existens för orkerna i Moria. Han ger därmed läsaren en hint - eller en "plantering" som det heter på dramaturgispråk - om att någonting kommer att hända. Signalerna är otvivelaktigt också något som vi som läsare ska fundera över, och som får sin förklaring när orkerna dyker upp, mobiliserade och väl förberedda på strid. I övrigt är ju faktiskt brödraskapet väldigt försiktigt, tyst och osynligt. Glöm inte att till skillnad från samtliga filmatiseringar, serier, illustrationer m.m. så tar sig brödraskapet nästintill uteslutande genom trånga gångar, inte vidunderliga hålrum. Så de kan knappast ha avslöjat sig någon annan gång.

En bra författare låter inte företeelser förbli oförklarade hur som helst - och Tolkien är en bra författare. Sedan kan en författare tillåta sig att utelämna vissa förklaringar (t ex entiskornas öde) för att ge dimension och mystik åt världen/berättelsen han skapar. Men att han tänker sig "någon hemlighetsfull varelse som bodde nere i brunnen och inte gillade att få stenar i huvudet" har jag väldigt svårt att tro på. Vem skulle det vara, i så fall? Gollums syster?
Snarare tror jag att just Tolkien inte skulle ha fått ro förrän han faktiskt hade rett ut vem det var som bodde där, och skrivit in en trolig historik kring denna mystiska varelse, som han ju senare gjorde med "uppfinningen" Gollum.

Det kan naturligtvis vara Gollum! Och att det var så som Gollum fick "korn på sällskapet", men då duger det inte med knackningarna. Varför skulle han knacka? Och vem i övrigt skulle förresten våga knacka signaler i en gruva med tusentals - eller i alla fall hundratals - orker inackorderade? I sällskap med en ballrog dessutom...? Troligare är det då att om det inte var orkerna i östra Moria som knackade, så var det ballrogens "vakthund" som skickade efter ballrogen.

Men troligast av allt är att orkerna har vakter lite här och var, och även bosättningar lite här och var. Och huruvida signalerna mobiliserar orker eller kallar på ballrogen, eller både och, låter jag vara osagt. Exakt vilken relation orkerna hade med ballrogen vet vi väl inte, förutom att de samarbetade mer i boken än i Peter Jacksons film.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tis mar 25, 2014 6:56 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Randalin, Tolkien myser nog i sin himmel när Pippins sten fortfarande blir föremål för diskussioner. :)

Jag är ingen speleolog, men i ett stort grottsystem med underjordiska vattendrag och konstgjorda gångar bör erosion och sättningar göra att saker förlorar sitt jämviktsläge och faller, lossnar eller rullar. Det tycker jag är rimligt, sedan får andra ha andra åsikter om de vill. Vi får väl intervjua några grottforskare om deras erfarenheter. :)

När det gäller vad som kännetecknar en bra författare tycker jag själv att Tolkiens storhet är just att han lämnar saker åt läsarens fantasi. Bara några sidor innan stensläppet har Gandalf talat lite vagt om ondskefulla varelser i de stora världsdjupen. Sedan händer detta med knackandet. Själv fick jag gåshud av det mystiska och oförklarade i den sekvensen. Man kan förstås välja att koppla det till en logisk följdkedja om man vill, med orkangrepp och allt. Men då missar man den "sense of wonder" som jag är övertygad om att Tolkien ville frammana.

Angående min egen förklaring: Att det skulle sitta någon i brunnen och knacka var bara ett försök av mig att "kliva in" på ditt område och ge en alternativ logik för händelseförloppet för dem som nu måste ha en sådan. Jag är fullt tillfreds med att inte ha någon förklaring alls, ovissheten duger gott för mig. Jag skulle kunna fortsätta och "försvara" min brunnsinvånares existens och handlande på alla möjliga sätt, men det skulle ta bort det roliga för mig. Så jag avstår och nöjer med mig att påpeka att det enligt dig så förstulna sällskapet gjorde en sak som förmodligen fångade orkernas uppmärksamhet betydligt mer än lite stenrassel. Något som Gandalf själv erkände var riskabelt. Du vet förstås vad jag syftar på. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gjorde Aragorn och Gandalf i Moria?
InläggPostat: tis mar 25, 2014 12:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Randalin skrev:

Det kan naturligtvis vara Gollum! Och att det var så som Gollum fick "korn på sällskapet", men då duger det inte med knackningarna. Varför skulle han knacka? Och vem i övrigt skulle förresten våga knacka signaler i en gruva med tusentals - eller i alla fall hundratals - orker inackorderade? I sällskap med en ballrog dessutom...? Troligare är det då att om det inte var orkerna i östra Moria som knackade, så var det ballrogens "vakthund" som skickade efter ballrogen.

Men troligast av allt är att orkerna har vakter lite här och var, och även bosättningar lite här och var. Och huruvida signalerna mobiliserar orker eller kallar på ballrogen, eller både och, låter jag vara osagt. Exakt vilken relation orkerna hade med ballrogen vet vi väl inte, förutom att de samarbetade mer i boken än i Peter Jacksons film.


Gollum var det knappast. Det kan vi nog slå fast med mycket hög sannolikhet. För hur skulle det ha gått till? Stenen föll en lång sträcka innan den nådde vattenytan, och hammarslagen kom ifrån ett stort djup. Hur skulle Gollum ha tagit sig ända dit (utan att gå vilse som han gjorde tidigare när han var i M.)? Att Gollum inte hittade mycket bättre i Moria än Gandalf kan vi också anta eftersom Gandalf aldrig gick vilse till skillnad ifrån Gollum. Det tog lång tid innan Gollum "blev hemtam" i Moria, och då får man anta att det bara gäller huvudvägarna. Han hade rimligen inte alls någon bra koll på den myriad av sidovägar som fanns.

Jag tvivlar starkt på att Gollum skulle ha vågat ta kontakt med orcherna (även om Aragorn antydde att han var kapabel till sånt när de paddlade på Stora floden) också. Moria är stort och komplicerat och risken är, att även om orcherna besegrade dem, att Gollum skulle bli avskuren och aldrig komma i närheten av ringen. Sedan så var ju Gollum väldigt rädd för orcherna och Sauron, och han hade antagligen blivit kidnappad eller dödad om han mötte dem.

Det mesta tyder på att orcherna hade många mindre bosättningar/vaktposter utspridda lite varstans i Moria, även om större delen av deras verksamhet utan tvekan bedrevs i östra Moria. Troligen var det orcher där nere som signalerade till andra vaktposter. Orcher brukar vara misstänksamma och förstärkte troligen sin bevakning efter den händelsen. Med det sagt är det underligt att orcherna inte bevakade huvudvägen ifrån västra porten. Antagligen antog de att ingen kunde öppna västporten utifrån och att det därmed var tryggt att fokusera styrkorna i östra Moria, och att orchen som signalerade delvis var där av någon helt annan anledning.

Angående skeletten i östra Moria så är det inte otänkbart att orcherna bränt skeletten eller vanärat dem på andra sätt och tagit bort dem därifrån. Det föll rätt många dvärgar vid portarna och de första hallarna, så deras lik kunde ha varit i vägen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010