Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis mar 19, 2024 3:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om du var Sauron....
InläggPostat: tor mar 22, 2007 8:54 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
...hur skulle du då agerat vid tiden för ringens krig, dvs, taktiskt och strategiskt?

Själv har jag funderat mycket på det, men är intresserad av alla andraas synpunkter på detta.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 9:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
En jättesvår fråga att svara på. Sauron är ju genuint ond och troligen också rätt enkelspårig i sina tankar. Det är klart att omman själv varit i samma sits som en själv så hade man kanske reagerat annorlunda men som sagt, jättesvårt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 1:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ja svårt är det. Vill göra ett förtydliggande, eftersom det handlar om att inträda i Saurons roll så är det meningen att man ska vara lika ond som denne.

Jag kan börja.

Jag skulle utnyttja västerns osammarbetsvilja till max genom att sätta in alla mina krafter mot Gondor, belägra Minas tirith medan mindre styrkor plundrar resten av landet.

Sauroman skulle få vänta med sin attack mot Rohan tills jag såg min seger säker, men Isengård ska vara "lite jobbiga" mot Rohan, så pass att någon hjälpstyrka till Gondor inte blir tal om.

Det hade varit mitt steg ett, och om det så skulle ta 20 år att genomföra den så skulle jag fortfarande koncentrera mig mot Gondor allena. Givetvis hade jag upprättat en fredspakt med dvärgarna i Järnbergen och Ensamma berget (som jag hade tänkt hålla tills Gondor kriget var över).

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 1:15 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Skulle nog försökt ta de norra länderna och kväst de envisa alverna och dvärgarna däruppe för att sedan gemensamt pressa Gondoriansylt mellan mina norra styrkor och Harads från söder.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 1:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Frågan är också hur rationellt han tänkte ocg hur mycket han styrdes av paranoia pga ringen.

Ett mål hade ju varit att försöka splittra motståndarna maximalt med misstro; ha agenter som som sprider lögner och spelar på gamla motsättningar som mellan alver och dvärgar. Också mellan människorna i norr och dvärgarna och försökt splittra Gondor och Rohan.
Med egen diplomati med löften om makt och rika gåvor av skatter (sånt saknade ju inte Sauron) skulle jag uppbådat maximal styrka av östringar, sydröner mfl människor, knutit Balrogen och Dimmiga Bergens orcher närmare och kontrollerat dem. Helst också fått med dvärgarna i norr eller lockat drakarna att anfalla norden (det fanns väl fler drakar kvar även sedan Smaug fallit. Han var väl den störste inte siste?).

Gondor: hålla Minas Tirith belägrat med styrkor från Mordor. Gondor var svagt och hade knappast kunnat slå tillbaka. Avstå från avgörande kostsam stormning samtidigt som jag använt folken från södern mer för att ansätta provinserna, ruinera handel och odlingsdistrikt.

Rohan: låta Saruman hålla Rohirrim upptagna och sedan sätta in den avgörande stöten från norr med Orcher fån Dol Guldur och Moria.

Därefter bör Gondor vara färdigt bringas på fall. Ingen hjälp till Minas Tirith från provinserna eller från Rohan samt svält borde göra slutstriden enkel.

Galadhrim (Lorien) bör ha varit enkla att hålla belägrade i sin skog. För att tas hand om efter att kriget i södern är vunnet.

Ensamma berget, järnåsarna, Thranduil, Dal, Helst som sagt fått kölddrakarna att samlas till anfall. Annars hade avskärmning med styrkor av östringar och mörkmårdsorcher fått hålla dem borta tills segern varit vunnen i söder.

Angmar och Gundabad hade främst fått hjälpa till med mörkmården samt hålla sina områden mot ev styrkor från Imladris, hamnarna och Blå Bergen. När mer trupper kan marschera upp från södern skulle de kunna gå till attack från norr i Eriador. För att sedan segerrikt möttas i grå hamnarna och bränna de sista skeppen. :twisted:

En fråga är tidsaspekten, Sauron blev stressad av oron att motståndarna skulle använda ringen mot honom....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 6:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Något som verkar gå hand i hand med ondska tycks vara högmod, som i boken när Sauron anfaller med tre fronter. Att försöka sig på tre stycken olika belägringar/stormningar samtidigt kan bara en befälhavare med ett enormt högmod komma på.

Alverna hade jag försökt att hålla utanför, min vetskap att de vill västerut skulle jag utnyttja genom att se till att hålla den vägen öppen för deras flykt. Min fight handlar om att krossa människornas makt och sedan dvärgarnas.

Men sen är det ringen och hobbitarna. En sak är säker, med vetskap av att ringen är funnen så skulle jag iaf satt ut vakter vid Eldsberget.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 7:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag skulle först och främst ha satt ut vakter vid Mount Doom och befästat det. Sen skulle jag låta kaparna från Umbar anfalla Gonders provinser och hålla Gondor allmänt upptagen med små raider från mina orker. Rohan skulle Isengard få ta hand. Med min huvudstyrka skulle jag ta över länderna i norr. När jag väl har besegrat dvärgarna och människorna i norr skulle jag koncentrera mig på alverna och sist skulle jag anfalla Gondor.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 22, 2007 9:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
fast det var väl Saurons stora brist och misstag? att han aldrig kunde föreställa sig att motståndarna skulle försöka förstöra ringen istället för att använda dess kraft.
Så isf måste man bortse helt från Saurons egenskaper för resonemanget hmm...
Tror det hade varit en risk att inte ägna någon kraft åt alverna även om de var försvagade och många drog mot västern så var de ändå de fiender med mest makt och det är inte troligt att de bara snällt hade dragit bort utan strid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 23, 2007 7:27 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Nej, vissa alver kanske hade stannat kvar och rustat för en sista strid. Thranduils rike skulle med säkerhet rusta upp, men i Riftedal tror jag att majoriteten försvinner västerut, även från Lothlorien tror jag på stort avhopp. Så länge jag koncentrerar mitt krig till södern och Gondor tror jag att alvernas skaror kommer att decimeras, de vet att deras plats är i västern, så varför stoppa, eller ena dom med att börja bråka med dom. Ett land i taget, "söndra och härska", som Napoleon sade.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 23, 2007 9:27 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
tror vi egentligen är inne på samma funderingar med att splittra motståndarna se mitt inlägg ovan.
Men banden från sista alliansen hade troligen en stor tyngd för alverna och inte minst för Imladris. Betänk att de fostrade Gondors arvtagare, hade nära band med utbygdsjägarna i norr tex drog ju Elronds söner söderut med den grå skvadronen, Glorfindel hade väl gjort en del uttalanden i nåt av tillägen om det kommande kriget? Eller nåt som kan tolkas så iaf från kriget mot Angmar? Minns inte riktigt här.
Alvernas förmåga att se saker i stort, uppbackade med Mithrandir och vita rådet + att de har en viss revanschlystnad av att låtit sig förledas en gång tidigare... risken är stor att de ändå hade slutit sig till en offensiv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 23, 2007 9:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Kunde verkligen Sauron styra Saruman och Isengard i den stora utsträckning som vissa av er vill göra? Som jag minns det så handlade Saruman mycket mer på eget bevåg för att uppnå sina egna mål.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 23, 2007 9:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Saruman hade väl kapitulerat för Saurons överlägsenhet som han såg i Palantiren (dvs det Sauron ville att han skulle se). Så även om han delvis handlade i eget syfte, som han säkert intalade sig så var han en medlöpare. Blir ganska tydligt vid förhandlingarna vid svarta porten mellan Saurons språkrör och Gandalf o de andra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 24, 2007 4:20 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Líndaletaro skrev:
Kunde verkligen Sauron styra Saruman och Isengard i den stora utsträckning som vissa av er vill göra? Som jag minns det så handlade Saruman mycket mer på eget bevåg för att uppnå sina egna mål.


Ja här belyser du ett problem, de flesta planer är väldigt bra på papperet, men sen blir det ju avvikelser i utförandet, som tex Saruman.

Hur hade jag gjort om jag fick reda på att Saruman inte lydde mig? Om han hade gått till attack mot Rohan och förlorat så hade jag satt in mitt första slag mot Rohan för att krossa dom. Antagligen låtit lite pirater från Umbar härja i västra & södra Gondor, belägringen av Minas Tirith hade då fått vänta tills ödet om Rohan avgjorts.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 24, 2007 7:58 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Kunde verkligen Sauron styra Saruman och Isengard i den stora utsträckning som vissa av er vill göra? Som jag minns det så handlade Saruman mycket mer på eget bevåg för att uppnå sina egna mål.

Jag tror du missar en viktig aspekt här. Även om Saruman från början främst agerade för sina egna maktambitioner så förde det honom på kollisionskurs med de fria folken och vita rådet
Främst:
-Försöken att ta kontrollen ever Rohan genom att förgifta Theodens sinne.
-Att han lierade sig/värvade Rohans fiender; Dunlänningarna som hatade Rohirrim och (kanske med viss rätt) ansåg att Rohirrim tagit deras land.
-Att han värvade orcher till sin privata armé OCH än mer: att han avlade fram halvorcher
-Påbörjandet att ödelägga Fangorn

Vare sig Sarumans maktambitioner skedde för egen del eller som medveten medlöpare så spelade de Sauron i händerna och det är det viktiga här.
Utan RINGEN hade Saruman givetvis ingen chans att göra sig till konkurrent med Sauron (även om han troligen intalade sig att det var målet).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 02, 2008 7:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
ordagnir skrev:
Citera:
Kunde verkligen Sauron styra Saruman och Isengard i den stora utsträckning som vissa av er vill göra? Som jag minns det så handlade Saruman mycket mer på eget bevåg för att uppnå sina egna mål.

Jag tror du missar en viktig aspekt här. Även om Saruman från början främst agerade för sina egna maktambitioner så förde det honom på kollisionskurs med de fria folken och vita rådet
Främst:
-Försöken att ta kontrollen ever Rohan genom att förgifta Theodens sinne.
-Att han lierade sig/värvade Rohans fiender; Dunlänningarna som hatade Rohirrim och (kanske med viss rätt) ansåg att Rohirrim tagit deras land.
-Att han värvade orcher till sin privata armé OCH än mer: att han avlade fram halvorcher
-Påbörjandet att ödelägga Fangorn

Vare sig Sarumans maktambitioner skedde för egen del eller som medveten medlöpare så spelade de Sauron i händerna och det är det viktiga här.
Utan RINGEN hade Saruman givetvis ingen chans att göra sig till konkurrent med Sauron (även om han troligen intalade sig att det var målet).


Saruman hade ju visserligen givit efter för Saurons och Ringens lockelser. Han lockades av krassa maktambitioner och det var det som fick honom att även försöka ta Ringen för egen del. Här ser vi direkt att Saurons medlöpare är snara att sätta sig upp emot honom (så länge de ännu inte blivit ringvålnader). Även Ormstunga hugger ju till slut Saruman i ryggen enligt samma logik. När Saruman slutligen dör framgår det ju även att han innerst inne var ett slags ringvålnad som suckande tynar bort i vinden från Väst.

Sarumans medlöperi innebär alltså även oundvikligen en splittring i Saurons led, en splittring mellan De två tornen. (Och denna splittring skulle uppstått förr eller senare, oavsett om den kom från Saruman eller någon annan mäktig konkurrent.) När Saruman försöker ta Ringen för egen del orsakar han bara sitt eget fall (genom att hans uruk-hai-trupp med makalös hastighet tar Merry och Pippin till Fangorn och enterna).

Dessutom leder Sarumans fall till att Aragorn får tag i Orthancs palantir och därmed kan visa sig för Sauron och locka ut dennes arméer ur Mordor mot Gondor, i panikartad fruktan för att den rättmätige Konungen kommit tillbaka och kan ersätta Denethors paralysering av Minas Tirith. Palantiren som Sauron haft för att snärja Saruman bidrar på så sätt till hans fall, genom att bana väg för Frodo och Sam.

En makt som endast bygger på själviskhet och falskhet kommer alltid riskera att komma i motsättning med sig självt, och dess fall blir bara ännu mer dramatiskt ju monstruösare och till synes oövervinnlig dess makt är.

"Om nu Satan råkar i strid med sig själv, hur skall hans rike då kunna bestå?" Luk. 11:18

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010