Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 11:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Silent Watchers
InläggPostat: fre maj 26, 2017 9:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Vilka var "The Silent Watchers" egentligen? Enligt t.ex. denna artikel var det väktarstatyerna som vaktade porten till Cirith Ungols fästning, men det stämmer inte riktigt med vad Tolkien skriver.

I "The Black Gate is closed" talar Gollum om The Silent Watchers på ett sätt som pekar på att de finns inne i Minas Morgul, och inte uppe i Cirith Ungol. Det är lite oklart och för långt för att citera, men läs själva! Senare, när Gorbag och Shagrat samtalar efter att ha funnit Frodo uppe i passet, säger Gorbag:
Citera:
See here - our Silent Watchers were uneasy more than two days ago, that I know.

Observera alltså att det är Gorbag - orken nerifrån Minas Morgul - som säger detta, inte Shagrat från Cirith Ungol. Varför skulle Gorbag ha sådan koll på väktarna uppe i fästningen, och kalla dem för "our Silent Watchers"?

Hur ska man tolka detta? Rör det sig bara om slarvfel från Tolkien, eller är The Silent Watchers och The Two Watchers - de trippelhövdade statyerna som blockerar Sams väg in i Cirith Ungol - två separata företeelser? Kan det vara nazgûlerna som dväljs i Minas Morgul som avses? Den platsen beskrivs ju som full av aldrig vilande vaksamhet. Vad tror ni?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Silent Watchers
InläggPostat: lör maj 27, 2017 4:33 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Gorbag refererar säkerligen till vaktposterna utanför Minas Morgul: "our Silent Watchers" (min kursivering). Flera sådana vaktposter nämns: Gollum pratar om dem när de är utanför Morannon, och det är då tydligt att han menar att de kan upptäcka dem ifall de går in den södra vägen. Så de finns utanför Morgul och Cirith Ungol, men fler bör finnas runtom i de pass som är möjliga för att ta sig in i Mordor.

Frågan är dock om de kan ha tillverkats av numenoriter, på den tiden de styrde där. Det är rimligt, men kräver i så fall att svartfolket förändrade utseendet på statyerna (enligt min uppfattning skulle de inte utforma dem på det vis som de beskrivs i ungolpasset), utan att magin i dem gick förlorad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The Silent Watchers
InläggPostat: sön maj 28, 2017 7:54 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tolkar också Gollums beskrivning av de tysta väktarna som att de finns i Minas Morgul. Samtidigt finns det inget som antyder att de två väktarstatyerna i Cirith Ungol skulle ha motsvarigheter någon annanstans. De verkar vara unika för den platsen.

Jag tror snarare att "The Silent Watchers" inte har ett dugg med väktarstatyerna att göra. Folk blandar bara ihop dem för att de har så lika namn och finns så nära varandra, nere i dalen och uppe i passet.

Min teori är att "The Silent Watchers" inte är statyer alls, utan ett gäng väldigt vaksamma typer i Minas Morgul - kanske nazgûlerna själva. Tolkien ville med dem visa att Morguldalen är nästan omöjlig att passera utan att bli upptäckt. Sedan lade han till "The Two Watchers" uppe i Cirith Ungol som en extra bonus för dem som mot förmodan lyckades ta sig så långt.

De var alltså aldrig menade att betraktas som samma sorts varelser, lika lite som "Watcher in the Water" utanför Morias port. Det fanns lite vaksamma otäckingar här och där, helt enkelt. :)

Fast säker är jag verkligen inte. I HoME (Sauron Defeated) står det dessutom att Gorbag, inte Shagrat, ursprungligen var tänkt att vara orken från Cirith Ungol. Det skulle kunna förklara varför det var han som talade om "our Silent Watchers" - Tolkien hade i så fall helt enkelt glömt att anpassa den repliken efter namnbytet. Så alternativen blir då:
  • The Silent Watchers är statyer som är besjälade med en ond, vaksam ande och telepatiskt kan hindra fiender att passera. De finns på minst två ställen - Cirith Ungol och Minas Morgul. Detta är Eldalies teori om jag fattat det rätt.
  • The Silent Watchers är varelser - oklart vilka - som bevakar Minas Morgul, och de Two Watchers är statyerna som bevakar Cirith Ungol. De har inget gemensamt förutom att de är vaksamma och elaka. Min teori, alltså.
  • The Silent Watchers är statyerna som bevakar Cirith Ungol. De finns bara i Cirith Ungol och de var dessa som både Gollum (om än lite oklart) och Gorbag avsåg när de talade om dem. Minas Morgul är enligt denna teori Väktarlöst (fast givetvis fullt av vakande ögon ändå). Detta är nog den vanligaste uppfattningen och den som stöds av artikeln jag länkade till i första inlägget.

Längre än så kommer i alla fall inte jag. Möjligen kan ett noggrant studium av HoME besvara gåtan, men det är alldeles för fint väder för det nu. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010