Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 9:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 298 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks patetiska översättning
InläggPostat: sön sep 29, 2024 4:51 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Det finns säkert en förklaring till detta -men fanns ingen korrekturläsare på förlaget för att hindra denna typ av rena missuppfattningar?
SR programmet Snedtänkt hade ett program om Ohlmarks och han verkade även på sin egen tid vara ökänd för sin tendens att vara lite lös med detaljerna.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön sep 29, 2024 9:09 pm 
Maia

treebeard skrev:
Det finns säkert en förklaring till detta -men fanns ingen korrekturläsare på förlaget för att hindra denna typ av rena missuppfattningar?

Bra fråga, men en annan fråga är vad som faller inom en korrekturläsares ansvarsområde. Det är en sak att leta efter stavfel och uppenbara logiska missar (som att "she" blir "han"), men jag har svårt att föreställa mig hur jag som korrekturläsare skulle kunna hantera alla fel av ovanstående slag. Hur ska man gå till väga i ett sådant här extremfall?
En korrekturläsare som försökte göra sitt jobb skrev:
Hej Åke! Bifogade häfte är en lista över syftningsfel, missförstådda idiom, inkonsekvent översatta namn och rena slarvfel. Färgbandet i skrivmaskinen tog slut när jag kommit halvvägs, så resten skrev jag för hand tills jag fick slut på blyertspennor och fick sticka hål i fingret och använda mitt blod som bläck. Nu ligger jag på sjukhuset med svår blodbrist, men här är i alla fall felen jag hittat!

Och sedan ska felen förklaras pedagogiskt och utförligt, helst utan att Åke blir sårad av den ändlösa strömmen av tillrättavisningar. Typ:
En korrekturläsare som snart kommer att få en mäktig fiende skrev:
Och här förstår du Åke, har du skrivit att orchen som sköt Gollum i ryggen säger att han räddade livet på honom. Tycker du inte att det är en konstig sak att säga när man skjutit någon i ryggen med pilbåge? Orchen sade ju faktiskt "It saved his life", inte "I saved his life". Gör om, gör rätt! Lite senare har du skrivit att Sam ger sig ut på rekognosceringsfärd, när det i själva verket handlar om att han avstår från att dricka vatten för att Frodo ska få mer. Om du läser din mening en gång till ser du nog syftningsfelet. Förlåt men nu kommer sjuksyster och ska byta dropp, så jag får be att återkomma i morgon.

Och så vidare. :) Korrekturläsar-ämbetet är liksom inte anpassat för den typen av korrekturläsning, om ni förstår hur jag menar.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons dec 11, 2024 2:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

:shock: (Min fetstil.)
Tolkien (VI, 9) skrev:
'You tried to give us the slip once before and failed, Frodo,' he said. 'This time you have nearly succeeded, but you have failed again. It was not Sam, though, that gave you away this time, but Gandalf himself!'

Ohlmarks (ss. 361-362) skrev:
— Du försökte en gång förut bli kvitt oss, Frodo, och du misslyckades då också, sade han. Den här gången var det när du lyckats, men åter klickade det. Det var likväl inte Sam som släpade dig med sig vid det här tillfället, utan Gandalf själv.

InläggPostat: ons dec 11, 2024 10:28 pm 
Maia

En gammal goding! :D

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jun 23, 2025 2:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

(Detta handlar om the Northmen, rohirrims förfäder.)
Tolkien (AA, 1) skrev:
being for the most part descendants of those peoples from whom the Edain of old had come
Ohlmarks (Rv, s.27-28) skrev:
utgörande till stor del avkomlingar av samma folk, från vilket Edain den gamle stammat

InläggPostat: tis jun 24, 2025 9:03 am 
Maia

Den stegrande kamelen skrev:
Ohlmarks (Rv, s.27-28) skrev:
utgörande till stor del avkomlingar av samma folk, från vilket Edain den gamle stammat

Tack för det morgonfnisset, den hade jag missat! Har inte kollat i Ringens värld på många år.

"... och drömmer och fantiserar om allt möjligt och om gamle Edain
Edain finns bara i fantasin
men han är fin
tycker Åke!"
(akustiskt Jojje-riff)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis sep 02, 2025 5:30 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarks, sjabblets ohotade mästare! :)

Tolkien (AA, 1) skrev:
As Queen of Elves and Men she dwelt with Aragorn for six-score years in great glory and bliss; yet at last he felt the approach of old age and knew that the span of his life-days was drawing to an end, long though it had been.
Ohlmarks (Rv, s. 55) skrev:
Såsom drottning över alver och människor levde hon samman med Aragorn i hundra år i största ära och välsignelsens lycka, men till sist kände hon ålderdomen nalkas och visste att hennes livsdagar närmade sig slutet, fast de varit långa.

Tolkien (AA, 1) skrev:
"Would you then, lord, before your time leave your people that live by your word?" she said.
' "Not before my time," he answered. "For if I will not go now, then I must soon go perforce.
— Herre, sade hon, vill du då innan din tid är ute lämna ditt folk, som lever av ditt ord?
— Inte förrän min tid är ute, svarade han. Ty jag vill inte gå förrän jag blir tvungen till det.

InläggPostat: tis sep 02, 2025 6:06 pm 
Maia

Såsom drottning över alver och människor levde hon samman med Aragorn i hundra år i största ära och välsignelsens lycka, men till sist kände hon ålderdomen nalkas och visste att hennes livsdagar närmade sig slutet, fast de varit långa.
Ja det där är ju helt klart den näst värsta förväxlingen av hon och han i Ohlmarks översättning! :)
— Inte förrän min tid är ute, svarade han. Ty jag vill inte gå förrän jag blir tvungen till det.
Nu menade förstås Tolkien exakt tvärtom, men jorå, så att... Han är för kul ibland, Ohlmarks! :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön sep 07, 2025 11:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tolkien (AA, 1) skrev:
But Arwen went forth from the House, and the light of her eyes was quenched, and it seemed to her people that she had become cold and grey as nightfall in winter that comes without a star.
Ohlmarks (Rv, s. 57) skrev:
Men Arwen gick bort från dödens hus och ljuset i hennes ögon var släckt och det tycktes henne att människorna blivit kalla och grå som en bister vinternatt utan stjärnor.

Det känns som om det är ännu mycket mer sånt här nu i appendix. Som om Ohlmarks faktiskt ansträngde sig ordentligt när han översatte själva Ringsagan, så att det blev mindre fel där än hans vanliga standard. Tanken svindlar.

InläggPostat: ons okt 15, 2025 12:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

:roll:
Tolkien (AA, 2) skrev:
... but Éowyn was slender and tall, with a grace and pride that came to her out of the South from Morwen of Lossarnach, whom the Rohirrim had called Steelsheen.
Ohlmarks (Rv, s. 68) skrev:
... men Éowyn var högrest och slank, med ett behag och en stolthet som hon ärvt söderifrån, från Morwen i Lossarnach, ett land som rohirrim kallade Stålblände.

Men notera samtidigt hur Ohlmarks byter ordning på adjektiven, "högrest och slank", för att matcha originalets rytm, som flyter betydligt bättre än det omvända hade gjort. Det är sånt som Ohlmarks ofta gör bra. Han har ett musikaliskt gehör som Andersson tyvärr saknar.

InläggPostat: lör apr 18, 2026 2:57 pm 
Maia

Tolkien skrev:
Suddenly Frodo laughed: from the covered basket he held, the scent of mushrooms was rising
Ohlmarks skrev:
Plötsligt skrattade Frodo till. Från den övertäckta korgen i hans hand steg en doft av stekt svamp.
Låter inte så jättesmart att steka svampen flera timmar i förväg. Man får förmoda att fru Maggot visste bättre än Ohlmarks i denna fråga. :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön apr 19, 2026 1:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag visste ju detta, men jag kan ändå inte läsa den scenen, oavsett vilken översättning, eller i original, utan att få doften av stekt svamp i huvudet. Jag är rädd att den lede Ohlmarks för alltid har färgat min bild av den där korgen ... :P

InläggPostat: sön apr 19, 2026 2:57 pm 
Maia

Den stegrande kamelen skrev:
Jag är rädd att den lede Ohlmarks för alltid har färgat min bild av den där korgen ... :P
Samma här! Ohlmarks kanske inte vet hur man hanterar svamp, men han är bra på att skapa positiva känslor. :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 298 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]