Danne skrev:
Tolkien skriver mig veterligen aldrig att just ordet "orc" skall uttalas gutturalt. Däremot kan man tänka sig att orkernas språk lät gutturalt, men det är en annan femma.
Ja precis, de talade gutturalt och ordet anspelar på dem, så jag är ganska säker på att de själva uttalade det så, medan engelskan inte får till det gutturala som skåningar är så duktiga på. Att Tolkien skapade ord utifrån hur folk/karaktärer uttalade återfinns även i namnet Gollum.
Algernon skrev:
Att å-stavningen skulle få fler att uttala "ork" med ett långt å-ljud ställer jag mig väldigt tveksam till. ... Och om det inte finns något som bevisar att uttalet blir annorlunda (och närmare det tänkta) med din stavning återkommer vi ju bara till det rent estetiska.
Nä, som sagt, jag tror inte majoriteten överger ork eller framförallt orch. Att uttalet inte bevisligen blir på endast ett sätt är ovidkommande, då väldigt få ord är så totalt styrda att inga alternativa uttal tillåts. Men återigen till poängen: med å-stavning finns
möjligheten att folk uttalar med långt å, dvs närmare originalet, men med o försvinner den möjligheten (utom möjligen i vissa dialekter). Vad du sedan har för estetiska preferenser kring hur ord ser ut är totalt irrelevant, vilket jag hoppas du förstår.