Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 11:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 6:54 pm 
Hobbit

Citera:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden),
Ingen effekt som tobak är känd för. Men på cannabis så kan individen sitta timvis tyst och fundera på livets ting..

Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken

Detta fenomen inträffar när cannabis konsumerats ett tag, dvs viktigt info förbises och ignoreras. Cannanbisrökare förbiser relevant info, som nyktra människor anser vara relevanta.. Sauroman stör sig på gandalfs lojhet emot det som samtalar om..

Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne.
Jag tolkar "rensar sinnet från skuggor" som att man tar itu med mörka och jobbig saker som hänt i livet.. Cannabis är olaglig i många länder pga just dem effekterna, dvs folk som har mycket skit i hjärnan mår förbannat bra..
Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede
Allt under ett cannabis rus låter intressant och här fördöms ingen..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 7:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Citera:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden),
Ingen effekt som tobak är känd för. Men på cannabis så kan individen sitta timvis tyst och fundera på livets ting..

Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken

Detta fenomen inträffar när cannabis konsumerats ett tag, dvs viktigt info förbises och ignoreras. Cannanbisrökare förbiser relevant info, som nyktra människor anser vara relevanta.. Sauroman stör sig på gandalfs lojhet emot det som samtalar om..

Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne.
Jag tolkar "rensar sinnet från skuggor" som att man tar itu med mörka och jobbig saker som hänt i livet.. Cannabis är olaglig i många länder pga just dem effekterna, dvs folk som har mycket skit i hjärnan mår förbannat bra..
Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede
Allt under ett cannabis rus låter intressant och här fördöms ingen..

Tack, Backman! Nu kan vi ju börja diskutera på allvar. :D Håller du med om det här, Nerloth? Om du vill invända, komplettera eller nyansera så gör det eller säg bara att du skriver under på allt Backmann säger (om det är vad du tycker).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 8:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag diskuterar gärna, men var vänlig och låtsas inte att jag påstått saker som jag aldrig har sagt. Det är väldigt irriterande och gör det omöjligt att diskutera på en vettig nivå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 8:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Jag diskuterar gärna, men var vänlig och låtsas inte att jag påstått saker som jag aldrig har sagt. Det är väldigt irriterande och gör det omöjligt att diskutera på en vettig nivå.

Jag tycker nog att det är du som ska vara lite mer vänlig. Jag säger inte att du skriver under på det Backman säger och jag har varit noga med att inte tillskriva dig åsikter som du inte har. För du står väl för att du inte gillar epatraktorer? ;) Därför frågade jag om du ville invända, komplettera eller något annat. Det är väl bara att göra det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 9:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Man blir varken mer eller mindre pratsam av tobak, cannabis däremot kan ha den effekten att man likt kontemplation blir djupt försjunken i sina tankar och därmed mindre pratsam.

Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken."
Att röka tobak ger enbart behovstillfredställelse, ett tobaksrus är ingen speciellt spektakulär upplevelse som är omöjlig att förklara med ord. Men ingen vet hur det är att röka cannabis tills han eller hon gjort det själv, då det är en högst introvert och personlig upplevelse, som inte går att förklara fullt ut med ord. Det är svårt för ett utomstående att se på någon om den har rökt på då denne oftast ser ut precis som vanligt, trots att det inuti sinnet på denne kan pågå en massa intressanta saker.

"Sinnet" är nyckelordet. Droger som förändrar sinnestillståndet kallas psykedeliska (av grekiska psyke = sinne, del = utvidga/klargöra). Tobak är INTE en psykedelisk drog. Den enda effekten tobak har på sinnet är att den tillfredsställer kroppens rent fysiska behov av nikotin. Att röka tobak gör således inte att man likt kontemplation går in i sig själv och tar itu med sinnets "skuggor".

Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede.
Det i princip omöjligt att bli arg och våldsam under ett cannabisrus, tålamodet och toleransen ökar. Tobak förhindrar en inte att bli arg mer än att det "lugnar ner" en vilket som tidigare nämnts enbart beror på tillfredställandet av ett fysiskt behov, den effekten avtar också väldigt snabbt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 12:55 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Att röka tobak gör således inte att man likt kontemplation går in i sig själv och tar itu med sinnets "skuggor".

Backman tolkar "shadows" som "mörka och jobbig saker som hänt i livet". Nerloth, du säger "skuggor" utan att utveckla vad du avser. Hur tolkar du "shadows/skuggor"? Menar du samma sak som Backman?

(Jag tänkte återkomma till de andra delarna. Men det här är så centralt att jag känner att det behöver klaras ut först.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 1:37 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle snarare - grundat på nästföljande mening - se "skuggor" som de negativa ting i ens tankevärld som förhindrar en att se saker i klarhet. Exempelvis fördomar eller ilska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 8:23 am 
Maia
Användarvisningsbild

Låt oss utgå från originalet istället för översättningen. Det är ju originalet vi är intresserade av.

Citera:
Now because of his dislike and fear, in the later days Saruman avoided Gandalf, and they seldom met, except at the assemblies of the White Council. It was at the great Council held in 2851 that the "Halflings' leaf" was first spoken of, and the matter was noted with amusement at the time, though it was afterwards remembered in a different light. The Council met in Rivendell, and Gandalf sat apart, silent, but smoking prodigiously (a thing he had never done before on such an occasion), while Saruman spoke against him, and urged that contrary to Gandalf's advice Dol Guldur should not yet be molested. Both the silence and the smoke seemed greatly to annoy Saruman, and before the Council dispersed be said to Gandalf: "When weighty matters are in debate, Mithrandir, I wonder a little that you should play with your toys of fire and smoke, while others are in earnest speech."

But Gandalf laughed, and replied: "You would not wonder if you used this herb yourself. You might find that smoke blown out cleared your mind of shadows within. Anyway, it gives patience, to listen to error without anger. But it is not one of my toys. It is an art of the Little People away in the West: merry and worthy folk, though not of much account, perhaps, in your high policies."

Saruman was little appeased by this answer (for he hated mockery, however gentle), and he said then coldly: "You jest, Lord Mithrandir, as is your way. I know well enough that you have become a curious explorer of the small: weeds, wild things and childish folk. Your time is your own to spend, if you have nothing worthier to do; and your friends you may make as you please. But to me the days are too dark for wanderers' tales, and I have no time for the simples of peasants."
Gandalf did not laugh again; and he did not answer, but looking keenly at Saruman he drew on his pipe and sent out a great ring of smoke with many smaller rings that followed it. Then he put up his hand, as if to grasp them, and they vanished. With that he got up and left Saruman without another word; but Saruman stood for some time silent, and his face was dark with doubt and displeasure.

The Council met in Rivendell, and Gandalf sat apart, silent, but smoking prodigiously (a thing he had never done before on such an occasion)
Nerloth och Backman verkar mena att tystnaden är en "effekt" av att Gandalf röker och att Gandalf är "djupt försjunken i sina tankar" (Nerloth). Men det framgår ingenstans att tystnaden är en effekt av rökandet. Att vara tyst förefaller mer vara en taktik som Gandalf valt (och det kanske även vid andra tillfällen då han inte rökt). Om det är en bra eller dålig taktik framgår egentligen inte tydligt här. Helt klart är att det är ett spel som försiggår mellan Gandalf och Saruman. Rökningen ger, som sägs längre fram, Gandalf tålamod att lyssna till "dumheter" och ändå behålla lugnet, men han är inte "djupt försjunken i sina tankar" utan han lyssnar till dumheterna och replikerar högst giftigt. Om Nerloths och Backmans beskrivning av cannabis är korrekt, så talar det här i så fall snarare mot att det är cannabis, tycker jag.

You would not wonder if you used this herb yourself.
Nerloth menar att ett tobaksrus inte är omöjligt att förklara men att ett cannabisrus är det. Ja, det kan vara svårt att förklara mentala erfarenheter, även effekterna av tobak. Ganska djupt filosofiskt problem det där. ;) Men det är inte det viktiga. Det här är ett klassiskt retoriskt knep. Man säger till meningsmotståndaren att du skulle förstå om du bara hade erfarenhet av det här. Det är ett försök att inkompetensförklara sin motståndare. Nerloth har själv försökt bruka Gandalfs replik ett flertal gånger i den här tråden. Det här är helt enkelt en retorisk kliché. Och man kan inte bortse från att Gandalf är "spefull" (vilket står längre fram) och retas med Saruman. Jag tycker inte det här säger någonting. Och hur kan man veta att det är ett cannabisrus som beskrivs om erfarenheten inte går att beskriva? Då skulle det bara vara den här delen av repliken som egentligen säger något. ;)

You might find that smoke blown out cleared your mind of shadows within.
Repliken är direkt riktad till Saruman. Det är Saruman som skulle (kunna) uppnå den här effekten om han brukade örten. Gandalf insinuerar således att Saruman behöver "clear his mind". Den mest rättframma tolkningen är att frasen "clear your mind" här har sin kanske vanligaste betydelse, ungefär att ordna sina tankar. Gandalf anser att Saruman är förblindad och inte tänker helt klart. Gandalf är knappast intresserad av att Saruman ska komma till rätta med "mörka och jobbig saker som hänt i livet" som Backman säger. Nej, det handlar om att tänka klart kring de problem som rådet behandlar, det vill säga läget i Midgård. Gandalf recenserar inte ett rus utan han levererar en giftig och spefull replik som utan retorisk dräkt lyder: "Dina tankar är förvirrade. Du tänker inte klart. (Det är därför du inte håller med mig.)" Men varför blandar Gandalf in "shadows"? Tanken är säkerligen att uppnå en retorisk effekt. Röken som blåses ut och de skuggor som drivs ut bildar ett par. Röken som blåses ut fungerar som en sinnlig bild för de hjärnspöken/fantomer/skuggor som drivs ut. Det är alltså ett försök att förklara något mentalt genom att ge det sinnlig form. Det naturliga hade ju annars varit att prata om den rök som man drar in. Se röken som en bildlig framställning av de "skuggor" det talas om! De "dumheter" ("error") som Gandalf sedan (i nästa del av repliken) tvingas lyssna till är bara en annan sida av de skuggor som fördunklar Sarumans tankar. Det verkar som Nerloth är inne på samma tankar när han preciserar vad han menar, men hans slutsats att det handlar om cannabis verkar mer basera sig på hans tidigare resonemang att sinnestillståndet förändras inte på att tankarna blir klarare.

Anyway, it gives patience, to listen to error without anger.
Nerloth menar att ett cannabisrus innebär tolerans. Backman menar att ingen fördöms under ett cannabisrus. Gandalf är inte upprörd eller arg, men visst är han i sitt inre fördömande och han har ingen egentlig förståelse för Sarumans åsikter. Han säger ju att det han tvingas lyssna till är "error", och hela repliken tjänar till att håna Saruman. Det Gandalf visar här är tålamod att kunna lyssna till "dumheter" utan att brusa upp. Gandalf blir tvungen att lyssna till en Saruman med fördunklad syn, vars inre är fyllt av "skuggor", vilket yttrar sig i "dumheter".

Ingenting av det här säger tydligt vilken ört det handlar om, tycker jag. Det här är en brukares (Tolkiens) högst konstfulla och retoriska beskrivning av vissa högst begränsade aspekter av örtens "effekter". Det är i första hand inte något försök att beskriva ett rus utan en retorisk replik, och det är därför svårt att dra några helt bestämda slutsatser. Att på någon medicinsk grund försöka sluta sig till vilken ört det är tror jag inte går och det är heller inte riktigt relevant. Det här är en brukares högst subjektiva beskrivning av "effekterna" (inklusive placeboeffekter). Om man tar hänsyn till biografiska omständigheter, så förefaller det osannolikt att Tolkien var "väl medveten" om effekterna av cannabis. Det verkar därför betydligt mer rimligt att låta biografiska fakta (och att Tolkien säger att det handlar om tobak) leda oss till att texten säger något om hur Tolkien rent subjektivt upplevde sin tobaksrökning än att utifrån texten dra den biografiska slutsatsen att Tolkien nyttjade cannabis (vilket han torde ha gjort om det verkligen är cannabis Gandalf röker). Nerloth, Backman och andras högst olika läsningar av det här avsnittet visar ju dessutom att det är högst subjektivt hur man beskriver ett cannabisrus eller för den delen ett tobaksrus. Backman har ju sagt att han har erfarenhet av cannabis men hans beskrivning av ruset stämmer verkligen inte med vad som står i Tolkiens text, men den får väl sägas stämma tämligen väl med en klichébild av ett cannabisrus. Nerloths beskrivning stämmer betydligt bättre med texten. Nerloth har sagt att han kanske har erfarenhet av cannabis. Kan det vara så att Nerloth saknar denna erfarenhet? Kanske är det så att Nerloth skulle inse att Tolkiens text inte handlar om cannabis om han skaffade sig erfarenhet av cannabis. ;)

Senast redigerad av Ohlmarxisten mån aug 22, 2005 1:45 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 8:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag blir totalt ignorerad i frågan om skuggorna! Vad jag vill säga är att om man vill bli lite klar i skallen så funkar det bra att ta ett bloss tobak eftersom det är uppiggande. Man kan alltså rensa skallen från skuggorna som trötthet ger om man liksom Staffan Westerberg vänder på pannkakan.

Jag röker inte alls hela tiden. Var fick du det ifrån? :? Vad jag däremot har sagt är att jag rökt i mer än tio år men det innebär inte att jag är storkonsument på tobak. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 8:54 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Bravo Ohlmarxisten! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 10:24 am 
Hobbit

Citera:
Gandalf är knappast intresserad av att Saruman ska komma till rätta med "mörka och jobbig saker som hänt i livet" som Backman säger. Nej, det handlar om att tänka klart kring de problem som rådet behandlar, det vill säga läget i Midgård

Givetvis menar jag tråkiga/jobbiga saker som är kopplade till Midgård.
Inte att tex Gandalf är trött på att vara singel och troll(ung)karl, och måste bedöva detta med pipa.. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 1:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Citera:
Gandalf är knappast intresserad av att Saruman ska komma till rätta med "mörka och jobbig saker som hänt i livet" som Backman säger. Nej, det handlar om att tänka klart kring de problem som rådet behandlar, det vill säga läget i Midgård

Givetvis menar jag tråkiga/jobbiga saker som är kopplade till Midgård.
Inte att tex Gandalf är trött på att vara singel och troll(ung)karl, och måste bedöva detta med pipa.. :)

Det intressanta är vilka skuggor som ruvar i Sarumans huvudskål. Jag har en ganska precis teori, och det har inget med "fördomar" eller "ilska" att göra. Men det är som sagt en teori … men det verkar även vara Gandalfs teori ... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 4:31 pm 
Hobbit

Citera:
Nerloth och Backman verkar mena att tystnaden är en "effekt" av att Gandalf röker och att Gandalf är "djupt försjunken i sina tankar" (Nerloth). Men det framgår ingenstans att tystnaden är en effekt av rökandet. Att vara tyst förefaller mer vara en taktik som Gandalf valt (och det kanske även vid andra tillfällen då han inte rökt).

Det är ingen taktik från gandalfs sida.. Han mäktar bara inte bry sig om det som det andra anser viktigt att samtala om..
Det är för övrigt Sauroman som stör sig på Gandalf, inte vice versa. Gandalf har i detta skeendet inget emot Sauroman, och även inget att vinna på att köra någon slags taktik.. Det är först när Sauroman ger sig på hans rökning som han gör ett försvar för sitt bruk..

Citera:
Gandalf sat apart, silent, but smoking prodigiously (a thing he had never done before on such an occasion),

Jag tolkar detta som att han aldrig tidigare hade rökt vid rådets sammanträden. Och med den tolkningen så anser jag att tystnaden hade att göra med Gandalfs rökning..

Citera:
Repliken är direkt riktad till Saruman. Det är Saruman som skulle (kunna) uppnå den här effekten om han brukade örten. Gandalf insinuerar således att Saruman behöver "clear his mind". Den mest rättframma tolkningen är att frasen "clear your mind" här har sin kanske vanligaste betydelse, ungefär att ordna sina tankar

Om inte Sauroman hade påpekat "When weighty matters are in debate, Mithrandir, I wonder a little that you should play with your toys of fire and smoke, while others are in earnest speech."hade ju inte Gandalf gjort det svaret.. Och då hade Gandalf suttit i sina inre tankar tills mötet var klart..

Citera:
I know well enough that you have become a curious explorer of the small: weeds, wild things and childish folk. Your time is your own to spend, if you have nothing worthier to do; and your friends you may make as you please. But to me the days are too dark for wanderers' tales, and I have no time for the simples of peasants."

Vad har Gandalf att vinna på att Sauroman tycker illa om sitt val av sällskap samt rökning av weed? Eller var det Gandalfs taktik att medvetet lämmna mötet? Jag tycker inte det resonemanget håller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 4:42 pm 
Hobbit

Ohlmarxisten skrev:
Det intressanta är vilka skuggor som ruvar i Sarumans huvudskål. Jag har en ganska precis teori, och det har inget med "fördomar" eller "ilska" att göra. Men det är som sagt en teori … men det verkar även vara Gandalfs teori ... :D

Jag tycker att Sauroman har fördomar gentimot hoberna samt deras rökning.. Och med tanke på att just ringen förtördes av en hob, kanske Sauroman borde varit mindre fördomsfull gentemot Hoberna. (Eller var det det var som Gandalfs taktik? Dvs få Sauroman att tro att Hoberna var ett helt kasst folk som bara rökte och åt?)
I know well enough that you have become a curious explorer of the small: weeds, wild things and childish folk
En klar fördom enligt mig..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 5:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Jag tycker att Sauroman har fördomar gentimot hoberna samt deras rökning.. Och med tanke på att just ringen förtördes av en hob, kanske Sauroman borde varit mindre fördomsfull gentemot Hoberna. (Eller var det det var som Gandalfs taktik? Dvs få Sauroman att tro att Hoberna var ett helt kasst folk som bara rökte och åt?)
I know well enough that you have become a curious explorer of the small: weeds, wild things and childish folk
En klar fördom enligt mig..

Det enda som tyder på någon form av insikt i dina senaste inlägg är att du har introducerat Sauroman på scenen. Det är ju faktiskt vad det handlar om. ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]