Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 1:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 06, 2008 11:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En titt i Tolkiens egen översättningsguide till namnen i LotR brukar ofta vara en god idé när man funderar i de här banorna. Där kan man till exempel läsa om den ordlek som finns inbyggd i namnet Crack of Doom. Det är sådana där finesser som knappast är obligatoriska att få med i en översättning, men att Andersson i viss mån faktiskt lyckats med det är ett plus i kanten för hans Domstöten (och därmed för Domberget). Jag håller å andra sidan med om att det svenska ordet dom är betydligt tamare och mer alldagligt än engelskans doom. Domedagsberget, å tredje sidan, är ganska långt ifrån originalet och blandar in en domedag som väl inte ens finns i Midgårds begreppsvärld.

Tolkiens översättningsguide finns till exempel att beskåda här:
http://ce.sharif.edu/~safarnejad/files/books/jrr6.pdf
Rekommenderad läsning!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 17, 2009 10:37 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Drots är ett ord som många svenskar aldtig har hört talas om, jag slog på det engelska ordet steward och fick fram: 1 hovmästare i finare hus, på resturang o.d.; klubbmästare 2 sjö., flyg. m.m. steward 3 marsalk vid fest o.d.; funktionär vid tävling, utställning o.d. 4 [gods]förvaltare 5 förtoendeman. Inget drots där inte, däremot ett enligt mig mycket passande ord som våra kära översättare (lätt ironi) inte riktigt verkar ha tänkt på: förvaltare. Det låter iallafal i mina öron lite gammeldags utan att helt ha förlorat sin betydelse för talare av det svenska språket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 12:43 pm 
Redaktionen

Cotume skrev:
Drots är ett ord som många svenskar aldtig har hört talas om, jag slog på det engelska ordet steward och fick fram: 1 hovmästare i finare hus, på resturang o.d.; klubbmästare 2 sjö., flyg. m.m. steward 3 marsalk vid fest o.d.; funktionär vid tävling, utställning o.d. 4 [gods]förvaltare 5 förtoendeman. Inget drots där inte, däremot ett enligt mig mycket passande ord som våra kära översättare (lätt ironi) inte riktigt verkar ha tänkt på: förvaltare. Det låter iallafal i mina öron lite gammeldags utan att helt ha förlorat sin betydelse för talare av det svenska språket.

"Förvaltare" är inte helt lyckat eftersom det är en tämligen allmänt hållen beteckning. "Riksföreståndare" är i så fall bättre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 2:08 pm 
Master of Doom

Riksföreståndare är ju dessutom ett ord som har stark anknytning till svensk historia och en position som i mycket liknade den som "the Stewards of Gondor" har. Dock finns det en del begreppsförvirring kring de svenska medeltida administrativa ämbetena. Olika system avlöste varandra. "Marsk" och "kansler" är också möjliga förslag, men de är huvudsakligen förknippade med sina respektive ansvarsområden (krig respektive det kungliga kansliet).

Fördelen med drots är att det ämbetet faktiskt existerade under perioder när det fanns en kung, men stod som försteman att träda in om kungen var omyndig eller liknande. Riksföreståndare inrättades istället för kungar under perioder utan kung. Stewardämbetet i Gondor uppstod ju då kungarna fortfarande fanns kvar och blev regenter först då härskarätterna försvann. Jag tycker nog ändå att drots är det bästa, men å andra sidan är ju jag medeltidsnörd, så drots känns inte alls som ett ovanligt ord för mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 4:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag lät mig övertygas i en djuplodande diskussion på Skalman 2002 om att rikshovmästare trots allt är den bästa översättningen av Steward, att Ohlmarks faktiskt visste vad han gjorde. Likt så många omvända syndare är jag nu fanatiskt förvissad om att det är det enda rätta! :P

Här är diskussionen i fråga:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?p=4072#p4072

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 8:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mm helt otroligt att Ohlmarks lyckades där. Varenda sida i hans översättning är annars full av märkliga tolkningar och/eller direkta felaktigheter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 9:45 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Har läst det men det övertygar inte mig tillräckligt för att gilla varken drots eller rikshovmästare, i slutet av diskusionen finns det andra alternativ som inte acosieras (stavning?) till något annat (en som serverar drinkar) eller inte går att koppla till något av gemene man, mina föräldrar hade aldrig ens hört ordet drots!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]