Den blå trollkarlen skrev:
De flesta verkar föredra antingen Bagger eller Baggins. Det senare vore olyckligt då det inte är ett svenkst namn (-"ins"ändelsen har OHlmarks helt rätt bytt ut mot den svenska -"er"ändelsen).
Man skulle ju nästan kunna dra slutsatsen (där detta exempel bara är ett av många), jag vill dock inte göra det, att säckerförespråkarna leds av en elitistisk, och kanske rent av snobbig, attityd
Eller att Baggins-förespråkarna inte har läst
Guide to the Names och är dåligt insatta i den bakomliggande språkvetenskapliga apparaturen. Som du själv påpekar är "Baggins" ett främmande element.
"helt rätt"... Du kan inte gå omkring och påstå att Ohlmarks' ändring är "helt rätt" när det uppenbarligen finns avvikande åsikter -- åsikter som därtill har betydligt fler sakargument på sin sida, vilka vi redan harvat här i tråden ett antal gånger och vilka du lika glatt fortsätter ignorera.
Du har alltså drabbats av lite överkreativa "hitta-på-nya-namn-på-allt-i-sagan-om-ringen-och-oj-det-här-blir-ju-jättekul!-känslor..."
Nu tror jag du tänker på Åke Ohlmarks...
närå..OHlmarks lyckades bara välja det bästa ordet...
När ska du förstå att det där inte är ett sakargument?
Han har snarare bytt ut SAMTLIGA namn, sånär som på en handfull som, räddades, antar jag, efter desperata protester från en alltmer luttrad och förtvivlad läsarskara...
Du är i sanning en värdig arvtagare till Ohlmarks i ditt spekulerande och dragande av "slutsatser"! "Desperata protester"... "luttrad och förtvivlad läsarskara"... Varifrån får du allting? Ingen "luttrad och förtvivlad läsarskara" har lagt in några protester, eftersom ingen sådan grupp haft någon insyn (i så fall skulle vi väl fortfarande ha sett "bågdrönare" på Bilbos födelsedagskalas eftersom det är så "inarbetat"!). De namn som behållits har behållits på sina egna meriter, inte för att tillfredsställa någon "luttrad och förtvivlad läsarskara".