Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 7:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 10:42 pm 
Master of Doom

Den blå trollkarlen skrev:
- NI ignorerar, medvetet, den konstnärliga sidan av namnöversättningens betydelse. Varför?

Det beror ju bara på att du tycker att Bagger låter bättre.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 11:10 pm 
Dvärg

Citera:
"Desperata protester"... "luttrad och förtvivlad läsarskara

ok, jag kanske överdrev en smula... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 11:11 pm 
Redaktionen

vissa kanske utnyttjade sin röst mer än en gång, vad vet jag...

Jaså? Berätta... vad har du för stöd för detta antagande... Eller fakta kanske inte är så viktigt när man kommer med fuskanklagelser heller?

Citera:
När han var yngre började han läsa TOlkien, men tröttnade tydligen rätt snart.
Man kan ju åtminstpne kräva att översättaren är lite intresserad av boken i fråga tycker jag

Precis som Åke Ohlmarks tyckte han bättre och bättre om verket ju mer han arbetade med det.

Citera:
NI ignorerar, medvetet, den konstnärliga sidan av namnöversättningens betydelse. Varför?

Men snälla Trollkarlen, tror du på det där argumentet själv?!

Hur många gånger ska man behöva upprepa för att du ska förstå? Alla människor har inte samma smak om vad som är det "konstnärligt" bästa! Har du fortfarande inte förstått det? Jag tycker att Secker är bättre än (eller åtminstone duger lika gott som) Bagger även av estetiska skäl! Varför kan du inte inse att din smak inte är någon universell sanning? Du instämmer glatt i att det handlar om tyckande, men tycks fortfarande vara av åsikten att alla andras smak är fel. Hur är man funtad då?!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 11:14 pm 
Dvärg

Túrin Turambar skrev

Citera:

Det är väl en aspekt man ändå bör ta med i sammanhanget. Det görs ju med alla namn. Jag menar inte bara att det skulle vara "finare", utan också att det passar bättre i kontexten

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 11:17 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev

Citera:

Det är väl en aspekt man ändå bör ta med i sammanhanget. Det görs ju med alla namn. Jag menar inte bara att det skulle vara "finare", utan också att det passar bättre i kontexten

Än en gång: många andra tycker att Secker låter bättre, eller lika bra som Bagger, så det är gott och väl en aspekt som även vi Seckeranhängare har tagit i beaktande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 11:27 pm 
Dvärg

Danne skrev

Citera:
Jaså? Berätta... vad har du för stöd för detta antagande... Eller fakta kanske inte är så viktigt när man kommer med fuskanklagelser heller

Har inget stöd alls, en fundering bara.

Citera:
Men snälla Trollkarlen, tror du på det där argumentet själv?!

Hur många gånger ska man behöva upprepa för att du ska förstå? Alla människor har inte samma smak om vad som är det "konstnärligt" bästa! Har du fortfarande inte förstått det? Jag tycker att Secker är bättre än (eller åtminstone duger lika gott som) Bagger även av estetiska skäl! Varför kan du inte inse att din smak inte är någon universell sanning? Du instämmer glatt i att det handlar om tyckande, men tycks fortfarande vara av åsikten att alla andras smak är fel. Hur är man funtad då?!

Nej, jag menar inte att jag besitter den goda smakens "uneversella sanning".
Ja, jag vet att smaken är olika.
Det skulle vara intressant dock att genomföra en undersökning utanför gruppen som har arbetaat med den nya översättningen om vilket namn som de skulle föredra.
VIll inte "pracka" på dig min åsikt här, men som jag sagt tidigare kan det ju vara så att du vill att Secker skall låta lika bra som Bagger, då det var det bästa som ni kunde komma på ( i konkurrens med Påser, Kasser och VÄsker...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 11:43 pm 
Redaktionen

Har inget stöd alls, en fundering bara.

Du kanske har dåligt samvete själv? Något du vill berätta...?

Citera:
Det skulle vara intressant dock att genomföra en undersökning utanför gruppen som har arbetaat med den nya översättningen om vilket namn som de skulle föredra.

Ja, en sådan har ju redan gjorts... Och där vann som sagt Secker över Bagger. Jag kan dock hålla med om att den undersökningen inte är helt tillförlitlig, eftersom säkerligen inte alla av de tillfrågade känt till alla argument för och emot de olika alternativen. Å andra sidan kanske det är ett tecken på att Secker, för ganska många, framstår som ett välljudande alternativ.
´
Citera:
VIll inte "pracka" på dig min åsikt här, men som jag sagt tidigare kan det ju vara så att du vill att Secker skall låta lika bra som Bagger, då det var det bästa som ni kunde komma på ( i konkurrens med Påser, Kasser och VÄsker...)

"Vi" och "vi"... Secker var Erik Anderssons förslag, och jag hade föredragit Säcker, eller måhända ännu hellre något i stil med Säcke eller Säcking (vilka vi också föreslog för honom). Men jag föredrar Secker framför Bagger.

Och kom inte dragande med det gamla "egentligen så tycker du så här"-argumentet, det är nog det lägsta man kan sjunka till i en debatt, att ringakta och nedvärdera sin meningsmotståndare så.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2004 12:40 am 
Dúnadan

(-"ins"ändelsen har OHlmarks helt rätt bytt ut mot den svenska -"er"ändelsen).

Nja, svensk är den väl inte direkt - snarare skvallrar den om tyskt inflytande (även om den är vanlig i t ex danska och engelska också). Dock har det tyska inflytandet gjort att många svenska efternamn numera slutar på -er.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2004 1:50 am 
Snaga

Okej. Nu har jag läst igenom hela den här trådens alla 24 sidor. Jag har bara en sak att säga blå trollkaren: AVBRYT!

Alla dina så kallade argument bygger i grunden på att du tycker att Bagger låter snyggare än Secker, och om jag får spekulera beror det i sin tur antagligen på att du vant dig vid Bagger.

Motargumenten är att andra tycker tvärtom, att Secker är snyggare än Bagger. Om detta vore hela saken vore det helt enkelt en fråga om tyckande:

-Ska vi måla om Eifeltornet i silver eller inte, det blir nog snyggare att måla om.
-Nej, det blir det inte.
-Jo.
-Nä.
-Jo.
-Nä, och dessutom har det varit brunt så länge, vi måste respektera dem som vant sig vid att det är brunt. Dessutom är brunt snyggare.

etcetera i evighet.

Men nu är det inte så enkelt.
Nu finns en hel kasse (eller varför inte en säck 8) ) full med faktaargument som bestrider Bagger till Seckers fördel.

Alltså, för att undvika vidare verbal trollkarlsmassakrering: AVBRYT! :!:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2004 8:45 am 
Maia
Användarvisningsbild

Starvid skrev:
Okej. Nu har jag läst igenom hela den här trådens alla 24 sidor. Jag har bara en sak att säga blå trollkaren: AVBRYT!

Alla dina så kallade argument bygger i grunden på att du tycker att Bagger låter snyggare än Secker, och om jag får spekulera beror det i sin tur antagligen på att du vant dig vid Bagger.

Motargumenten är att andra tycker tvärtom, att Secker är snyggare än Bagger. Om detta vore hela saken vore det helt enkelt en fråga om tyckande:

-Ska vi måla om Eifeltornet i silver eller inte, det blir nog snyggare att måla om.
-Nej, det blir det inte.
-Jo.
-Nä.
-Jo.
-Nä, och dessutom har det varit brunt så länge, vi måste respektera dem som vant sig vid att det är brunt. Dessutom är brunt snyggare.

etcetera i evighet.:!:

Här borde du ha slutat! :)

Starvid skrev:

Men nu är det inte så enkelt.
Nu finns en hel kasse (eller varför inte en säck 8) ) full med faktaargument som bestrider Bagger till Seckers fördel.:!:

Tror du verkligen att ditt påstående kommer att avsluta debatten? Du spär ju själv bara på genom att svepande säga att det finns en mängd argument för ena sidan men inga för den andra. Det är dessutom inte sant. Det finns argument för båda sidor. Annars håller jag med om att debatten kan avslutas. Det är samma argument som kommer igen hela tiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2004 9:03 am 
Redaktionen

Jag lämnar härmed diskussionen om Bagger/Secker därhän. Vi kommer inte längre, och folk börjar bli trötta på oss. Om någon skulle lyckas hitta några nya, fräscha argument, så kanske jag ger mig in igen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2004 12:23 pm 
Redaktionen

FLer sakargument? Det finns Ett enda sakargument för hela säckerhistorien. Det är att lingvinisten Tolkien hellst såg att Baggins skulle översättas med sin betydelse. Ett starkt skäl förvisso, medges, men ni ignorerar fullständigt motargumenten, som dessutom är fler:

- Bagger är ett inarbetat namn (dcok verkar ni känna föga eller ingen respekt för sådant i er "kulturrevolution" mot OHlmarks och sagan om ringen), inte bara bland de som läst boken, utan även bland de miljontals svenskar som sett filmerna!

Du har fortfarande inte förklarat varför man ska behålla ett inarbetat namn trots att det är fel. Då kan man ju lika gärna behålla Månbergen, Björnälven, Snabba solstrålen, Honmonstrets lår, Hjälmklyftan, Slamma flod och Bukte å, Låås, Vattnadal, Håarsfrosta, Samuel och Snigelöv.

- NI ignorerar, medvetet, den konstnärliga sidan av namnöversättningens betydelse. Varför?

Du menar att det skulle finnas något konstnärligt över "bagge"-kopplingen? Eller menar du den gamla visan om att "Bagger" skulle vara så himla vackert? Då ska jag be att få upplysa dig om (trots att det redan gjorts, men det skadar inte om det sägs igen) att det faktiskt finns folk i verkligheten som tycker att "Secker" är precis lika estetiskt tilltalande som "Bagger", så du kan inte på fullaste allvar mena att det skulle vara ett sakargument!

- när man talar om sagan om ringen i framtiden kommer det att bli oerhört svårt att förstå varandra, om man läst olika översättningar.

Ja, nu börjar jag gråta av sympati för de stackarna som kan tänkas tro att Frodo Secker och Frodo Bagger är två olika personer. Ursäkta sarkasmen, men påståendet inbjöd till den! Det problemet finns i viss mån redan idag, med skilda översättare av Unfinished Tales, The Lord of the Rings och The Hobbit. Och det har väl inte hämmat några diskussioner?

- vänner kan komma att bli fiender för livet! Det har skett för mindre saker...

Vet vad du menar. I så fall var det ingen vänskap värd att bevara. Jag vet.

seriöst, vid all omnämning av boken i både officiella som privata diskussioner måste båda namnen på allt nämnas...

Alternativt får de som bara läst ÅO:s text läsa EA:s text också, för att bespara alla andra besväret. Det har jag gjort. Varför gör inte du det också?

DEn blå trollkarlen skrev:
Citera:
När ska du förstå att det där inte är ett sakargument?

Att den hittills ende översättaren av hela härskarringen har valt ett visst ord kan mycket väl användas som ett argument

Du kallade det "det bästa ordet". Och det är inget sakargument!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 22, 2004 12:25 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev

Citera:

Vilken kontext skulle det vara? I fåruppfödningsdistriktet i Fylke?

Kontexten måste ju ändå vara densamma som på engelska? Det är fortfarande namnet på en hobbit som bor i Fylke, i en håla som är den sista på gatan (nu fick ju dock inte familjen namnet efter hålan utan tvärtom, men det spelar ingen roll).

Ingen behöver göra sig besvär med ett svar på det här inlägget. Jag tror jag drar härifrån nu, precis som Danne. Den blå trollkarlen börjar påminna om en sådan där leksaksclown med en tyngd i botten -- vad man än gör reser den sig upp igen. Ohlmarxisten går det i alla fall att föra en vettig diskussion med; hans argument är betydligt mer genomtänkta, och han bemöter motargument på ett intelligent sätt (hatten av).

Eventuellt kan jag återkomma om det dyker upp något nytt, eller om jag ser något riktigt, riktigt ogenomtänkt.

Inläggsrubrik: En liten kommentar bara
InläggPostat: fre okt 22, 2004 3:22 pm 
Noldo

Sedan låter tänker jag låta den här tråden vila i frid.

- Bagger är ett inarbetat namn (dcok verkar ni känna föga eller ingen respekt för sådant i er "kulturrevolution" mot OHlmarks och sagan om ringen), inte bara bland de som läst boken, utan även bland de miljontals svenskar som sett filmerna!

Hur kan man använda filmerna som ett argument?
Jag har bara sett dem än gång, men visst är det "Bagginsss" som Gollum väser, inte "Baggerrr" (skulle bli en morrning f ö)?
Om rollfigurerna i en engelskspråkig film använt de svenska namnen skulle jag nog ha hajat till ...

Vad som står på textbandet kan lätt ändras, och jag har sett att textband har ändrats, t ex i samband med tevevisningar av filmer. Förmodligen är det precis vad som kommer att hända i nya utgåvor om/när den nya översättningen blir inarbetad.

[Vad jag vet gick det bra med kattnamnen "De knepiga katternas bok", trots att de hade nya svenska namn i musikalversionen (undrar om det berodde på översättning via norskan).]

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 6:11 am 
Sinda

Danne skrev:
Mårten, hör och häpna, jag håller med om allt i ditt ovanstående inlägg! :wink:

:D Vill ju gärna tro vi är överens om mer än så.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]