Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 11, 2026 5:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2009 1:04 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Naturligtvis!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2009 9:48 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Bylting

Åh... Ja :) Det låter bra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 06, 2009 11:53 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Bylting

Älva skrev:
Byltkroken

Utmarkt, jag har bara tva funderingar.

Hur skulle du konstruera "Sackville", jag kan ju tanka mig att sack-nanting funkar men vad tycker du.

Appropa "Byltkroken", anvands andelsen "end" i engelskan pa samma satt som "krok" anvands i svenska?

PS Jag bor i utlandet nagra manader framat och har inte tillgang till vara bokstaver.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 06, 2009 4:26 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Eluréd skrev:
Appropa "Byltkroken", anvands andelsen "end" i engelskan pa samma satt som "krok" anvands i svenska?
Ja, det kan den göra. Jämför (det enligt mig förfärligt illalåtande) Säcks ände med Bag End, och då, enligt Älva, Byltkroken. Av de här två föredrar jag helt klart Älvas variant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 8:53 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Eluréd skrev:
Ja, det kan den göra. Jämför (det enligt mig förfärligt illalåtande) Säcks ände med Bag End, och då, enligt Älva, Byltkroken. Av de här två föredrar jag helt klart Älvas variant.

Ja jag har da aldrig stott pa ett ortsnamn med "ande". Det ar helt klart en fyndig konstruktion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 12:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Eluréd skrev:
Ja, det kan den göra.

Är du verkligen säker på det? Jag har nog aldrig stött på -krok i betydelsen 'ände, återvändsgränd'. Det betyder väl oftast 'krökning' - t ex stadsdelen Olskroken här i Göteborg som skall ha fått sitt namn av att vägen gjorde en böj just där, alternativt att Gullbergsån gjorde det. (Det verkar inte som om man vet riktigt säkert.)

Det närmaste jag kommer "end" är det lite nedsättande "avkrok", en avsides, undangömd och oviktig plats. Ursprungligen betydde avkrok 'avstickare, avvikning från den vanliga vägen', varifrån det är lätt att se hur den andra betydelsen uppkom. Men det är ju inte samma sak som "ände".

Eldalie skrev:
Jämför (det enligt mig förfärligt illalåtande) Säcks ände

Jag gillar egentligen Säcks ände, jag tycker att det är en fyndig lek med uttrycket "vägs ände" och låter rätt bra som boningsnamn. Tyvärr går det bort ändå, eftersom jag inte tycker om namnet Säcker (och definitivt inte Secker).

Eluréd skrev:
Ja jag har da aldrig stott pa ett ortsnamn med "ande". Det ar helt klart en fyndig konstruktion.

Bag End är ju inte en ort utan en bostad. Annars finns det ganska många ortnamn som slutar på -ände: t ex Fryksände och Knoände i Värmland, Myrände på Gotland, Sjöände i Halland...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 12:50 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I norra värmland, där jag tillbringade en del av min barndom fanns det en gård som kallades för Gullkroken just för att vägen tog slut där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 1:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
I norra värmland, där jag tillbringade en del av min barndom fanns det en gård som kallades för Gullkroken just för att vägen tog slut där.

Allt finns på nätet! :shock: Titta vad jag hittade:
http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=3282

Torleif Styffe skrev:
Lite längre norrut låg Krokbacken, där vi åkte spark och kälke så snön yrde. De äldre skrämde oss för att det kunde komma hästar med lass på den smala och krokiga vägen, men vi klarade oss.

Intill Krokbacken låg gården med det vackra namnet Gullkroken.

Det låter ju som om den smala och krokiga vägen givit upphov till kroknamnet i det här fallet. Om det sedan är backen som givit namn åt gården eller tvärtom är inte lätt att veta. Torleif Styffe, är det en släkting till dig, Älva?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 4:08 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Eluréd skrev:

Bag End är ju inte en ort utan en bostad. Annars finns det ganska många ortnamn som slutar på -ände: t ex Fryksände och Knoände i Värmland, Myrände på Gotland, Sjöände i Halland...

Om det nu finns gardsnamn med -ande som suffix sa funkar val Byltande alldeles utmarkt. Byltkroken ma vara gulligt men vi ska ju halla oss sa nara originalet som mojligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 5:28 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Det närmaste jag kommer "end" är det lite nedsättande "avkrok. Men det är ju inte samma sak som "ände".
Jag tycker gott att krok kan användas för ände. Krok måste ju inte vara detsamma som krök, det kan ju även vara något som krokar i, dvs sammanhåller, eller en avslutande böj. Vad gäller vägen till Bag End slingrar den sig ju men avslutas sedan med kullens topp och en tomt.

Jag gillar egentligen Säcks ände, jag tycker att det är en fyndig lek med uttrycket "vägs ände" och låter rätt bra som boningsnamn. Tyvärr går det bort ändå, eftersom jag inte tycker om namnet Säcker (och definitivt inte Secker).
Det är inte ände jag har något emot, utan hela namnet Säcks ände.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 08, 2009 9:14 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Älva skrev:

Allt finns på nätet! :shock: Titta vad jag hittade:
http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=3282

Torleif Styffe skrev:
Lite längre norrut låg Krokbacken, där vi åkte spark och kälke så snön yrde. De äldre skrämde oss för att det kunde komma hästar med lass på den smala och krokiga vägen, men vi klarade oss.

Intill Krokbacken låg gården med det vackra namnet Gullkroken.

Det låter ju som om den smala och krokiga vägen givit upphov till kroknamnet i det här fallet. Om det sedan är backen som givit namn åt gården eller tvärtom är inte lätt att veta. Torleif Styffe, är det en släkting till dig, Älva?

Han är pappas kusin. :)

Jag åkte pulka i den backen när jag var liten.

Inläggsrubrik: Re: Baggins
InläggPostat: ons jan 23, 2013 11:25 pm 
Snaga

Hej, ny användare här!
Jag kom precis på namnet Backlin. Bilbo Backlin. Med back från din Backing, Kamelen, och så kollade jag på en lista med svenska efternamn. Det finns några som slutar på -lin. Det kan användas in t.ex. Kamelens Backänden eller Backgränd eller liknande. Skriv gärna vad ni tycker.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jan 24, 2013 12:55 am 
Maia
Användarvisningsbild

Iluvatar skrev:
Backlin. Bilbo Backlin.

I den allra första svenska Tolkien-översättningen (och faktiskt den första översättningen av honom till något språk) som gavs ut redan 1947, av den första versionen av The Hobbit, heter vår hjälte faktiskt Backlin. Fast inte Bilbo utan Bimbo! :lol: Boken heter Hompen, vilket också ger dig den första översättningen av ordet hobbit.

Vi har faktiskt diskuterat Backlin förut här på forumet. Jag ids inte leta just nu, men det kan ha varit tråden om egenhändiga översättningar. Det jag inte riktigt gillar med det namnet är att den typen av namn har betoningen på andra stavelsen, och av någon anledning tycker jag inte att sådana namn - Lundin, Molin, Franzén, osv - riktigt passar in bland de andra hobbitnamnen. Fast det är ju rent tyckande från min sida, jag har ingen direkt fakta som talar emot. Förra gången frågan var uppe tror jag någon föreslog att man kunde betona första stavelsen ändå, men då låter det inte svenskt alls, tycker jag, utan snarare ryskt eller nåt.

Så för mig går det namnet bort. Men det hindrar ju inte dig från att använda det, Iluvatar! :)

Bild

InläggPostat: tor jan 24, 2013 5:45 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Bylteson
:D

InläggPostat: tor jan 24, 2013 10:33 pm 
Snaga

Okej, det är bra att veta vad andra tycker. Jag tyckte att Backlin lät rätt bra igår men nu.. Det låter sämre och sämre.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]