Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 9:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 6:13 pm 
Uruk

Personligen skulle jag nog dock se att man behåller Merry och Meriadoc. Den engelska betydelsen av ordet är ju eg. bara en bisak som man nog kan bortse ifrån utan att skämmas alltför mycket. Dessutom tror jag att de flesta läsarna av idag är såpass insatta i Engelskan att man ändå får associationen glad/munter av Merry.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 10:33 pm 
Avar

håller med föregånde talare...här går f*n gränsen, ingen j*vla munti eller munte...säg nån svensk som inte kopplar merry till orden, glad, munter, lycklig?

asså snälla ni menar inte allvar...inga första namn ska översättas enligt mig..

eller nån kanske föreslår att man ska översätta sauron vad nu det betyder..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 11:00 pm 
Maia

Jag tycker det är helt okej att man ändrar bagger till säcker(eller vad det nu blir) men ändrar man förnamnen går man för långt.
Munti...vad fult det låter

Nån som vet vad "vår" faktagranskare har sagt om saken?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 11:32 pm 
Sinda

Secker låter dansk/norskt, och nu ska de översätta Merry till något som låter tyskt?? Jag associerar omedelbart till nån käck Heidi-tjej i knästrumpor och hängslen, strövande i alperna. Fy tusan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 11:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hmmm. Merry till Glader? Och så ändrar vi Took till Toker medans vi ändå håller på, så har vi totalt kollrat bort varenda j*vel. :mrgreen:

Nej, just Merry är såpass självklart att det är att krångla till saker i onödan att översätta det. Fast det är klart, ska man vara konsekvent så... Men ur ett perspektivet att "folk ska förstå meningen" så är Merry fullt tillräckligt.

Pippin har jag alltid retat mig lite på, förstås. Känns som Pippifåglarna. Pipping låter dock alltför snuskigt. Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 2:37 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Janna skrev:
Jag tycker det är helt okej att man ändrar bagger till säcker(eller vad det nu blir) men ändrar man förnamnen går man för långt.
Munti...vad fult det låter

Jag skulle gärna vilja att du förklarar vad du menar med att man går för långt om man översätter förnamnen. Om förnamnet har en betydelse så är det väl ändå någolunda rimligt att det översätts? Som sagt förklara gärna vad du menar, och då vill jag helst ha en förklaring som säger lite mer än att Munti låter fult. Missförstå mig inte, du får gärna tycka det (och jag kan väl själv tycka att det låter lite knasigt, trots att jag är övertygad om att jag kan vänja mig vid det), jag vill bara förstå lite hur du resonerar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 9:45 am 
Maia

Det korrekta är att översätta så mycket i böckerna som möjligt. Namn på platser, namn på personer m.m. Kanske så är det för att det känns så ovant att kalla Frodo för Säcker. Eller kalla Merry för Munti. Detta är nog en vanesak och kommersäkert förändras om några år. Det rätt att översätta förnamnen på karaktärerna i boken (och det är väll vad Tolkien önskade) Men det känns fel att kalla Merry för Munti (fast egentligen betyder det ju ordet nästan samma sak)

Detta inlägg blev kanske långt (och förvirrand) Kortfattat så menar jag att det korrekt att översätta namnen, men jag har svårt att se de små hoberna ha andra namn än sina egna. Förmodligen för att jag är van att kalla Merry för Merry därför är han en Merry. Men jag kommer vänja mig vid att kall honom Munti också.

Senast redigerad av Janna tor mar 18, 2004 10:36 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 10:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad betyder munti? Munter går jag med på men Munti?
Sen skulle det vara kul att höra med alla de som stör sig riktigt på att Fylke låter norskt varför ingen tänkte på Frodo/Frode? Det var det första jag tänkte på...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 11:24 am 
Redaktionen

Citera:
Sen skulle det vara kul att höra med alla de som stör sig riktigt på att Fylke låter norskt varför ingen tänkte på Frodo/Frode? Det var det första jag tänkte på...

Jag har aldrig stört mig på någotdera men Frodo/Frode är väl något mer okänd än det faktum att Norge är uppdelat i fylken.

För övrigt heter ju Frodo som han gör av en anledning i originalet, och det blir märkligt att ändra på det namnet, bara för att komma undan eventuella norskassociationer (när de associationerna inte är fel i sammanhanget).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 11:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ok. Men iallafall.
Frode är ett mycket vanligt namn btw.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2004 2:48 pm 
Redaktionen

Tolkiens Frodo är ju uppkallad efter den legendariska kungen Fróda (Frothi på fornnordiska), som är en fridsfurste i germansk mytologi, samtida med Jesus. Namnet betyder "vis".

Den som associerar till levande norska förnamn gör alltså helt rätt!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 19, 2004 5:30 am 
Sinda

Älva skrev:
Vad betyder munti? Munter går jag med på men Munti?

Även jag har lite svårt att omedelbart koppla Munti (eller Munte) till "munter", och tycker att man lika gärna kan hamna hos "muntlig" (tentamen?) t.ex.

Munter, å andra sidan, vore ett förhållandevis bra smeknamn, tycker jag. Även om problemet återstår hur det fullständiga namnet ska se ut som det kopplas till.

Älva skrev:

När du säger det, kommer jag på att jag träffat på norrmän med namnet Frode, men jag måste erkänna att jag tidigare inte riktigt kopplat till Tolkiens Frodo - eller åtminstone inte tagit en sådan koppling på allvar. Det skiljer ju dock i alla fall på en vokal. Intressant att en sådan koppling faktiskt är verklig.

Dock handlar det om två fundamentalt olika fall, inte jämförbara på minsta lilla vis:
  1. Bevarandet av originalets Frodo (uppenbarligen komplett med originalets kopplingar).
  2. Ohlmarks ersättande av originalets inhemska/engelska ord (Shire) med ett utländskt/icke-svenskt (Fylke).
Fall 1 är en korrekt översättning. Fall 2 är en felaktig. Svårare än så är det inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 19, 2004 4:59 pm 
Master of Doom

Usch! Nu känns det som om folk tänker förlöjliga hela LotR. Munti???

Jag kan gå med på Säcker men nu känns det som att folk vill göra satir på berättelsen. :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 20, 2004 5:20 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag kan gå med på Säcker men nu känns det som att folk vill göra satir på berättelsen.

Satir?

Grejen är ju att Tolkien troligen givit hobbiten i fråga namnet Meriadoc just för att smeknamnet ska kunna bli Merry. Som redan sagts så heter ju Meriadoc inte så "egentligen" utan Kalimac (på genuin väströna), med smeknamnet Kali, som betyder just "glad, munter".

Jag är själv väldigt skeptisk till att byta ut förnamnet Merry, menbörjar bli mer och mer övertygad om att det är det korrekta att göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2004 1:54 pm 
Avar

jag håller med turín, det här börjar gå för långt..jag mår illa när jag tänker på att merry skulle börja kallat munter...fy fan vad fult..jagtänker aldrig kalla han nått annat än merry iaf..många som aldrig läst SOR kommer säkert aldrig göra det heller när alla namn är ändrade till bildersboksnamn. :cry: :cry: :cry: :cry:

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]