Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 8:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 8:48 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kan det bero på den breda folkbildningen? När folk började läsa mer så började man höra uttalet såsom man läste det?
Själv så stör jag mig på det alltmer utbredda sättet att uttala psykologi och psalm med p-sykologi när det ska uttalas sykologi. :evil: Men jag är väl en sån där språkpolis också...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 5:03 pm 
Master of Doom

Jag stör mig också på alla som säger fel jämt och ständigt. Tyvärr rättar jag dem också. :oops: Vilket vissa anser lite otrevligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 5:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ska vi bilda klubb? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 8:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Själv så stör jag mig på det alltmer utbredda sättet att uttala psykologi och psalm med p-sykologi när det ska uttalas sykologi. :evil: Men jag är väl en sån där språkpolis också...

Min gamle far rättar mig alltid om jag råkar säga "sykologi", eftersom det egentligen heter "psykologi", med uttalat p-ljud. Det är bara i psalm och psaltare som p:et är stumt, hävdar han bestämt. Han har säkert rätt, han brukar ha det, så vi får nog förmoda att det var så åtminstone när han gick i skolan (på 40- och 50-talet).

Men numera skulle jag gissa att de anarkister som "bestämmer" i språkfrågor och skriver ordböcker gör som de brukar och inte vågar ta ställning, utan hävdar att båda varianterna är korrekta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 8:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Eller på den där håriga utomjordingen från något amerikanskt skitprogram.

haha, alf! nu kommer jag ständigt tänka på honom när någon säger alf! damn you! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 10, 2004 3:24 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men när jag gick i skolan fick vi lära oss att det uttalades med -s... :o Fantastiskt, men det kanske härrör från nåt gammalt grekiskt. Men jag vill gärna skaka tass på en språkklubb eftersom jag inte gillar vare sig felskrivningar eller felstavningar. Dyslektiker mer än förlåtna givetvis. Jag vet att jag stavar fel själv ibland och det känns jättepinsamt! :oops: Särskilt som man tycker att det är så viktigt själv. Min sambo påstår att man låter så överlägsen om man påpekar att någon stavar fel eller säger fel och det ligger nog också ngonting i det. Man kan ju försöka bita ihop och sedan svara med att försöka upprepa ordet på ett sätt så att det passar in bra i en svarsmening. (Det gäller ju då att vara helt säker, annars blir det extra skämmigt :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 10, 2004 3:37 pm 
Redaktionen

Enligt SAOB uttalas faktiskt "psykologi" med "p", medan "psalm" inte gör det... Intressant, men jag tänker nog inte ändra mitt uttal för det! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2004 6:05 pm 
Noldo

Huruvida ps uttalas som ps eller s beror väl på varifrån de är importerade. I den grekiskan som psalm/psaltaren är importerat ifrån uttalas inte p:et. Psykologi är importerat från latin där p:et uttalas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 5:58 am 
Sinda

Själv kan jag ingen grekiska alls, men jag hittade en artikel, The Greek Alphabet (av en författare som säger att han är grek), där det påstås att ψ (psi) uttalas likadant (ps) i början av ord som på andra ställen. (Och samma regel ska gälla såväl med klassiskt som modernt uttal.) Ifall detta stämmer kan det alltså inte vara från grekerna vi fått påfundet att släppa p-ljudet.

En annan förklaring till skillnaden i uttal mellan psalm och psykologi skulle kunna vara att psalm lånades in långt tidigare i svenskan, och haft en mer folklig användning, än t.ex. psykologi (uttal enl. SAOB här).

Hos Nationalencyklopedin på nätet får man hur som helst via ljudfiler bekräftat att korrekt svenskt uttal av psykologi fortfarande, även efter det att respektive SAOB-artiklar skrevs, inkluderar ett p. (Medan psalm uttalas utan.) Själv hör även jag till dem som slarvat med detta tidigare. Men hädanefter ska baske mig inte ett "psykologi" lämna mina läppar utan ett p. :D

Gissar att svenskars tendens att glömma p:et i psykologi hänger samman med anglisering.
(Förresten: Skrev först "anglifiering", men fick lyckligtvis en impuls och kollade i SAOL i tid. Puh. :roll:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 10:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jaha. Men jag tycker att det låter så stroppigt att säga det med p. :( Ungefär som när folk säger arkitekt utan sje-ljud. Lite malligt sådär. Eller grammatiskt som gramattiskt. Usch! Vill verkligen inte vara en stropp.

Dessutom så är jag lite lätt anglofil :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 4:15 pm 
Master of Doom

Älva skrev:
Jaha. Men jag tycker att det låter så stroppigt att säga det med p. Ungefär som när folk säger arkitekt utan sje-ljud. Lite malligt sådär. Eller grammatiskt som gramattiskt. Usch! Vill verkligen inte vara en stropp.

Precis! Dessutom låter det så fult när man säger p-sykologi. Mina föräldrar är psykologer och de säger också "sykolog".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 8:30 am 
Noldo

Ur "Roverandom", J.R.R. Tolkien, kommentar av C. Tolkien. p.93-94

"I am Psamathos Psamathides, the chief of all the Psamathists!" He said this several times very proudly, pronouncing every letter and with every P he blew a cloud of sand down his nose.

Komm. Tolkien is making a joke of the fact that in Psamathos, Psamathides, and Psamathists, 'correctly' pronounced, the P of Ps is silent. The Oxford English Dictionary argues that dropping the p in ps words in English is 'an unscholarly practice often leading to ambiguity or to a disuising of the composition of the word', and therefore recommends the p in optional pronunciations for all Greek loan-words except the psalm, psalter group.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 9:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ledsen, jag kan bara inte fördra det... :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 9:48 am 
Redaktionen

Citera:
Eller grammatiskt som gramattiskt.

Hur uttalar du "grammatiskt"? :?:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 9:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Med långt a. Grammaaatiskt. :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]