Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jun 10, 2026 10:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 11:49 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Fast diskussionen handlar just nu om huruvida det kan bevisas att hobbitar rökte cannabis.

Nerloth: Jag tror bara vad jag vet och hävdar aldrig något bestämt om jag inte har egen erfarenhet eller starka uppgifter från nära håll. Så det torde framgå av mina svar vad som är sant. :wink:

Vi ska inte gå in på odlingsprinciper eftersom det inte har direkt med diskussionen att göra men jag har PMat dig Backman.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 12:03 pm 
Hobbit

Denna diskussionen kan nog hålla på i evigheter... Alla får tolka boken på sitt sätt... Det kan vi väl vara överns om?

Om jag tror att sauroman symboliserar hitler så är det upp till mig, om jag tror hoberna röker svag cannabis så är det upp till mig..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 12:23 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Fast det är rätt kul med såna här "meningslösa" diskussioner. Det är roligt att se vad för argument folk väljer att slänga upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 12:35 pm 
Redaktionen

Backman skrev:
Min personliga bild av hoberna är att det är cannabis dom röker, dom skrattar dom är glada i mat (en effekt av cannabis). Dom är på nått sätt så overkligt lyckliga, lever i harmoni,fred Jag känner mig som en liten hob det gånger jag rökt cannabis, dvs skrattar och blir galen i mat, och vill alla väl, samt betraktar naturen så där underbart som hoberna gör.... Det är väl kanske därför jag resonerar som jag gör.. jag har troligtvis fel, men jag trivs att läsa om hoberna på det sättet..
Den här diskussionen kan nog pågå i evigheter..

LMAO!! Och man kan alltså ha god aptit, ha roligt, vara harmonisk och vara naturälskare BARA om man har rökt på? Vilken oerhört tragisk tolkning!

Här har vi ett par alternativa förklaringar:

a) hobbitarna skrattar för att de har sinne för humor (står det inte i prologen att de älskar enkla skämt?)
b) hobbitarna gillar mat för att det är gott (jag har själv alltid varit glad i mat trots att det närmaste jag varit cannabis var den lilla förtorkade biten som Farbror Blå visade på "skräckpropagandan" i 8:an) eller också har de hög ämnesomsättning
c) hobbitarna lever ett skyddat liv i Fylke (utbygdsjägarna vaktar ju i hemlighet gränserna mot allehanda otäckheter) och därför ser de inte särskilt mycket otäckheter. Ergo kan de utan problem vilja alla väl
d) Fylke är i allra högsta grad en lantlig idyll -- tacka f-n för att man måste ha en positiv inställning till naturen då

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 12:41 pm 
Redaktionen

Backman skrev:
Denna diskussionen kan nog hålla på i evigheter... Alla får tolka boken på sitt sätt... Det kan vi väl vara överns om?

Om jag tror att sauroman symboliserar hitler så är det upp till mig, om jag tror hoberna röker svag cannabis så är det upp till mig..

Men en del tolkningar är mer relevanta än andra och har större förankring i fakta, vilket medför att de betraktas som mer seriösa. Om jag t. ex. skulle hävda att orkerna egentligen är muterade albinokaniner (eftersom orker också har röda ögon) skulle jag bli utskrattad, eftersom jag saknar alla belägg för detta (utom just att deras ögon faktiskt beskrivs som röda).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 1:10 pm 
Hobbit

Martinus skrev:

LMAO!! Och man kan alltså ha god aptit, ha roligt, vara harmonisk och vara naturälskare BARA om man har rökt på? Vilken oerhört tragisk tolkning!

Här har vi ett par alternativa förklaringar:

a) hobbitarna skrattar för att de har sinne för humor (står det inte i prologen att de älskar enkla skämt?)
b) hobbitarna gillar mat för att det är gott (jag har själv alltid varit glad i mat trots att det närmaste jag varit cannabis var den lilla förtorkade biten som Farbror Blå visade på "skräckpropagandan" i 8:an) eller också har de hög ämnesomsättning
c) hobbitarna lever ett skyddat liv i Fylke (utbygdsjägarna vaktar ju i hemlighet gränserna mot allehanda otäckheter) och därför ser de inte särskilt mycket otäckheter. Ergo kan de utan problem vilja alla väl
d) Fylke är i allra högsta grad en lantlig idyll -- tacka f-n för att man måste ha en positiv inställning till naturen då

Som sagt, det är din tolkning.. Jag har min.. Det finns väl förövrigt andra raser som lever skyddade, men endå inhte upplever den livsglädjen (som inte enbart behöver ha med att göra att dom röker)

Senast redigerad av Backman tor aug 18, 2005 2:07 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 1:12 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så... utan gräs ingen livsglädje? :lol: 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 1:13 pm 
Hobbit

Martinus skrev:
Men en del tolkningar är mer relevanta än andra och har större förankring i fakta, vilket medför att de betraktas som mer seriösa. Om jag t. ex. skulle hävda att orkerna egentligen är muterade albinokaniner (eftersom orker också har röda ögon) skulle jag bli utskrattad, eftersom jag saknar alla belägg för detta (utom just att deras ögon faktiskt beskrivs som röda).

Det där var väl ingen relevant jämförelse.. Möjitvis om namnet "orcher" betydde albinokaniner på svenska..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 2:06 pm 
Hobbit

Älva skrev:
Så... utan gräs ingen livsglädje? :lol: 8)

Haha :P
Kanske utyckte mig lite galet, lyckan kommer ju givetsvis ur den underbara fredliga världen.. Det dom röker är ju bara en liten krydda som gör lyckan ännu mer fullkommlig..

Maten,fest,rökat,skratten allt hänger ihop.. Utan rökat är dom givetvis lyckliga, men det sätter lite extra guldkant på deras tillvaro..

Inläggsrubrik: ....och om ni själva nyttjade denna växt, skulle ni inte und
InläggPostat: tor aug 18, 2005 2:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
... så visar det enbart att din envishet går före ditt förstånd.

Nerloth skrev:
... är ett lömskt och illvilligt drag hos dig. :?

:roll: Från dig så är sådana tillmälen att betrakta som hedersbetygelser. :D

Du har ägnat sida upp och sida ner åt att tjata cannabis (tröttsamt i längden), och nu kommer du och hävdar att det inte är cannabis som avses? "If it walks like a duck..." Såvitt jag vet så hade Tolkien inte använt cannabis, han var inte bekant med effekterna, han var inte positivt inställd till cannabisrökning (om han ens kände till företeelsen när han skrev böckerna, vilket på intet vis är belagt). Och du vill ändå ha det till att det är en cannabisliknande växt som han på något mystiskt, omedvetet vis skulle avse, istället för hans egen klart uttalade mening att det är en tobaksliknande växt? Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 3:32 pm 
Hobbit

http://www.talkaboutabook.com/group/rec ... 12010.html

Lite om ämmnet..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 4:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Intressant länk. Som vanligt är det i engelskspråkiga sammanhang mycket större öppenhet, ödmjukhet och förståelse än när fördomsfulla och dumdryga sosse-svenskar ska ge sin högst inskränkta syn på allt som har med droger att göra, där alla droger (fast inte alkohol och tobak, "de är ju inte droger"(!)) ses som ett helt igenom ont nattsvart gift, som ska utrotas vare sig det växer i naturen eller befinner sig inuti människohjärnor... Detta beteende är vanligast hos svenskar som boendes i småstäder som aldrig varit utomlands, som vars största nöje är att dricka hembränt och köra runt i byn stående på epatraktorns tak, skrikandes som brunstiga vrålapor.
Aldrig kommer de att förstå varför en miljard av jordens människor röker på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 6:23 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Årets roligaste replik, alla kategorier under detta år... :lol: :lol: :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 6:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Intressant länk. Som vanligt är det i engelskspråkiga sammanhang mycket större öppenhet, ödmjukhet och förståelse än när fördomsfulla och dumdryga sosse-svenskar ska ge sin högst inskränkta syn på allt som har med droger att göra, där alla droger (fast inte alkohol och tobak, "de är ju inte droger"(!)) ses som ett helt igenom ont nattsvart gift, som ska utrotas vare sig det växer i naturen eller befinner sig inuti människohjärnor... Detta beteende är vanligast hos svenskar som boendes i småstäder som aldrig varit utomlands, som vars största nöje är att dricka hembränt och köra runt i byn stående på epatraktorns tak, skrikandes som brunstiga vrålapor.
Aldrig kommer de att förstå varför en miljard av jordens människor röker på.

:lol: Håhååå. Så nu är jag, Martinus, Ohlmarxisten mfl. fördomsfulla, dumdryga, sossar, inskränkta, oberesta, epatraktorägare och simianska mm? Bra gjort, Nerloth, ytterligare ett lågvattenmärke från din sida. :roll: Inte för att jag vet vad det har med saken att göram men FYI, så har jag rest en hel del, ja även levt utomlands, bor f.n. i Sveriges femte största stad, aldrig ägt en EPA-traktor, röstar inte socialdemokratiskt, och köper mina drycker å Systembolaget. :P

Allvarligt talat, jag tycker inte att ditt beteende bekommer dig. Vad sägs om att försöka lyfta nivån på dina inlägg en smula och åtminstone med ett modikum av allvar försöka bemöta de argument som "vi andra" har kommit med i trådens ämne?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 7:45 pm 
Hobbit

Sarvi
Tolkien kände troligtvis till cannabis då han studerade en rad olika kulturella myter. Gör man det dyker cannabis,mescaline psilocybin tillslut upp..

Sen så förstår jag inte varför du tar åt dig av det som Nerloth skrev.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]