Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 03, 2024 7:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 4:28 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Galadriel skrev:
... Rämna var faktiskt ett väldigt bra förslag, det låter mjukare. Och helst vill man väl se Rivendell som en vacker, "mjuk" plats och inte som något jordskred (lite underligt kanske, men det första jag kommer att tänka på när jag hör Rift).

Inte så värst underligt, Galadriel, tycker jag. En rift, eller riftdal, definieras som sagt av att den bildats genom att jordskorpan sjunkit mellan sprickor, i en process som kallas riftning (då kontinentalplattor glider isär). Och att riftning ackompanjeras av jordbävningar är givet. (Även vulkanisk aktivitet är typisk för riftdalar.)

I skarp kontrast till vidsträckta riftdalar så bildas de flesta raviner genom erosion medelst rinnande vatten.

Ändrat: Länkat till ny artikel om riftning, då tidigare länk upphört att fungera.
Obs: Av de olika färgmarkerade lagren i jordens inre är det
röda (astenosfären) det enda som "flyter" (deformeras plastiskt några cm/år); resten bildar tillsammans den hårda kontinentalplattan/plattorna. Det ljusgröna i riftdalen är sediment bildade efter att riftningen påbörjats. Det orangea är tidigare sediment. Det mörkgröna i de nedersta bilderna är nybildad oceanskorpa.


Senast redigerad av Mårten tis maj 11, 2004 4:29 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 12:42 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tycker att rämna är ett mjukare ord än rift. Rämnedal är mitt favoritord för Imladris oavsett.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rivendell: Rämnadal eller Riftedal?
InläggPostat: mån maj 03, 2004 9:39 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör mar 13, 2004 2:45 pm
Inlägg: 11
Ort: Karlstad
Dalrämna.... gud vad fint det lät! Håller med som någon skrev; det vore ju ett jättevackert namn!

Föresseten röstade jag på Rämnedal för att jag tyckte det lät finare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 10:05 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 5:03 am
Inlägg: 85
Ort: Norr
Jag tycker att "rämna" låter som något som sakta rasar eller faller sönder, fast själva ordet är fint.

_________________
Soot


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 04, 2004 4:46 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Åh, dessa långa översättningstrådar! :) Jag föredrar Riftedal för att det låter lite bättre i mina öron, men om det blir Rämnadal (eller hellre Rämnedal) blir jag nästan lika nöjd! Här finns inga unkna översättningar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 05, 2004 3:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag ångrar att jag röstade på Riftedal, som någon sa har man redan börjat vänja sig vid det namnet. Nu inser jag att Rämnadal/Rämnedal är bättre. Men bara jag slipper Klåvedal etc. så blir jag nöjd.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 06, 2004 8:12 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det låter bra Beledhel! :D Hoppas fler tänker som du. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 06, 2004 4:56 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Jag bestämde mig till sist för Rämnedal, efter att ha följt debatten ett tag. Men jag blir nog inte särskilt deprimerad om det blir Riftedal heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 06, 2004 5:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3822
Ort: Göteborg
Personligen är jag riktigt förtjust i Rämnedal, som jag har varit inne på tidigare. Jag delar inte riktigt Mårtens problem med Riftedal, och att kalla det för en felöversättning lika grov som Vattnadal tycker jag är direkt felaktigt. Men Rämnedal fungerar också alldeles utmärkt i betydelsen, och dessutom låter det i mina öron bättre än Riftedal.

Mårten skrev:
Jag har ställt förslaget Rämnadal istället för (det ursprungliga) Rämnedal. Omedelbar anledning: Danne tycker Rämnedal låter som "Rönnerdahl" :? . Även om jag tvivlar på att detta är ett särskilt allmänt problem :P, så kom jag dock på att Rämnadal (som borde lösa ditt problem, Danne, eller?) nog faktiskt (även) i mina öron hur som helst låter lite bättre än Rämnedal. :)


Har Danne också sagt det, eller blandar du ihop oss? För jag nämnde på Skalman att jag fick en sådan association. Men det är inget jag har något som helst problem med, namnet funkar fint för mig! Dessutom gillar jag Evert Taube... :P

Men jag föredrar helt klart Rämnedal framför Rämnadal! Jag har ingen särskild anledning till det, det är bara en subjektiv estetisk reaktion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 06, 2004 6:51 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Har Danne också sagt det, eller blandar du ihop oss?


Jag har också sagt det... Upptäckte idag på Skalman att du också påpekat det, så det är nog ditt fel att även jag tänker i de banorna! Du har förstört Rämnedal för mig!! :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 7:41 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Rämnedal blir bättre för jag tror att Rämnadal skulle med tiden ha förändrats till Rämne för att det känns lättare att uttala. Tror jag, jag kanske är ute och cyklar :oops:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 2:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag tycker att det verkar vettigt, dessutom låter det mer likt Rivendell.

Nedanstående fick mig att sucka...
Jag pratade med två av mina vänner idag på bildlektionen (för övrigt gjorde jag en hobbit i lera). De är fullständigt bestämda på punkten att det ska heta hob och Vattnadal. En av dem tyckte att Floddal var en bra översättning, bara för att det låter fint! Att det på engelska heter Rivendell och inte Riverdell verkade inte spela någon roll. Men ingen av dem har ens läst böckerna! Det är värst vad man kan vara bestämd på sin sak utan att alls vara insatt i situationen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 6:42 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Den stegrande kamelen skrev:
Personligen är jag riktigt förtjust i Rämnedal, som jag har varit inne på tidigare. Jag delar inte riktigt Mårtens problem med Riftedal, och att kalla det för en felöversättning lika grov som Vattnadal tycker jag är direkt felaktigt.

Att Riftedal skulle vara en felöversättning till danska, norska eller vissa svenska dialekter vill jag absolut inte påstå (om än inte nödvändigtvis den bästa översättningen). Det är som (riks)svensk översättning jag inte lyckas begripa den. Mitt ursprungliga inttryck var att ordet rift, enligt vad som sägs i SAOB, över huvud taget inte existerar i rikssvenskan, medan de flesta svenskar naturligtvis har hört ordet i åtminstone engelskan (kanske också i danska och norska). Därmed skulle problemet inte vara värre än att Riftedal motsvarar ungefär Rivendell, dvs. är ingen svensk översättning alls, snarare än en felöversättning, men med nackdelen av att inte vara originalet.

Då det dock visar sig att ordet rift jämte riftdal står upptaget i Nationalencyklopedin så tycker jag att vi bör kunna acceptera att dessa ord trots allt faktiskt finns i (riks)svenskan. Men då bör vi också acceptera den definition av orden som står i NE. (Eller har jag fel här?) Och då kan jag inte se annat än att Riftedal blir åtminstone en felöversättning. Huruvida sedan Riftedal är värre än Vattnadal är naturligtvis en fråga om subjektiv bedömning, det medger jag. Mitt skäl att tycka Riftedal är värre är till syvende och sist att jag inte tror någon blivit allvarligt störd och vilseledd av Vattnadal, men att jag tror likheten mellan Riftedal och ordet riftdal kan orsaka den reaktionen.
________________________________________

Jo, jag hörde som sagt Danne nämna Rönnerdahl under senaste chatten (min allra första).

Det ser alltså ut som om det möjligen är du, Kamelen, som bör äras för det ursprungliga förslaget Rämnedal. (Tar av hatten och bugar.) Men att det också är du som satt griller i huvudet på folk genom din liknelse med Rönnnerdahl. (Tar på hatten igen och blänger skarpt och ogillande.)
(:))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 07, 2004 7:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3822
Ort: Göteborg
Mårten skrev:
Det ser alltså ut som om det möjligen är du, Kamelen, som bör äras för det ursprungliga förslaget Rämnedal. (Tar av hatten och bugar.) Men att det också är du som satt griller i huvudet på folk genom din liknelse med Rönnnerdahl. (Tar på hatten igen och blänger skarpt och ogillande.)
(:))

Jag ber ödmjukast om ursäkt för detta grova övertramp från min sida, och lovar att behålla mina besynnerliga associationer för mig själv i fortsättningen! :wink:

Angående vem som var först med Rämnedal så hade Gustav tydligen varit inne på det redan tidigare, som han nämner i tråden jag länkade ovan. Det hade jag dock inget minne av att ha läst, så om jag inte registrerat det undermedvetet och plockat fram det som min egen idé senare så har vi båda kommit på samma förslag oberoende av varandra.

Om jag inte minns fel så kom jag in på det därför att jag inte var helt förtjust i Riftedal ur ren ljudsynpunkt, den där ft-kombinationen gör att det klingar lite hårdare än Rivendell. Så jag försökte komma på vilka ljud som lät vackra, och fastnade då för mn-kombinationen. Kanske låter det t o m vackrare än originalet, vilket ju så fall är en liten nackdel...

Finns det numera en konsensus för Rämnedal? Vad säger Danne, till exempel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 08, 2004 7:19 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Finns det numera en konsensus för Rämnedal? Vad säger Danne, till exempel?


Rämnedal är helt OK. Jag föredrar fortfarande Riftedal och som alternativ tycker jag dessutom att Revadal/Revedal skulle vara bättre... Men det är helt OK.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010