Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 10:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 12:16 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Just det. Tiden går fort nog ändå. Jag minns när jag fick veta våren 2000 att de skulle göra en film! Och nu är det slut på biofilmerna. Var tog de här åren vägen? :shock:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 5:02 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Instämmer! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, heter det ju. :)

Min största oro är inte att översättningen blir klar inom si eller så många månader (eller år t.o.m.; det var ju ändå 45 sedan sist) utan att den inte motsvarar förväntningarna. (Som ju är väldigt höga efter det lilla man fått se av EA:s arbete.) Det känns inte bara spännande utan faktiskt lite kusligt också, tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 8:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Om första delen av nyöversättningen kommer att finnas tillgänglig på bokmässan 23-26 september är väl fortfarande oklart. (Eller har någon hört något?) Men spikat är i alla fall att Erik Andersson och Lotta Olsson kommer att finnas på plats i Göteborg för att prata om saken! Närmare bestämt kommer de att hålla låda den 24/9 kl 15. Men det krävs tydligen seminariekort för att närvara, och de korten är svindyra! Billigaste entrébiljetten går på 500 spänn, vilket är alldeles för dyrt för mig i alla fall... :(

Läs mer här


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 7:05 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Om första delen av nyöversättningen kommer att finnas tillgänglig på bokmässan 23-26 september är väl fortfarande oklart. (Eller har någon hört något?) Men spikat är i alla fall att Erik Andersson och Lotta Olsson kommer att finnas på plats i Göteborg för att prata om saken! Närmare bestämt kommer de att hålla låda den 24/9 kl 15. Men det krävs tydligen seminariekort för att närvara, och de korten är svindyra! Billigaste entrébiljetten går på 500 spänn, vilket är alldeles för dyrt för mig i alla fall... :(

Läs mer här


En bekant på en mailinglista där jag är medlem sa att recensionsdatum är satt till 27 september, och releasedatum brukar vara ca tre veckor före. Så med lite tur dyker den upp inom kort.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 7:14 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Borde inte Gustaf veta som har försänkningar inom SF?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 7:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag står ju på Ardas nyhetssida att boken släpps i butikerna den 27:e. Stämmer inte det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 8:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Jag står ju på Ardas nyhetssida


Rosie! Inte visste jag att du var en bok! :shock: :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 9:28 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Jag står ju på Ardas nyhetssida att boken släpps i butikerna den 27:e. Stämmer inte det?


Jag misstänker att tidningarna där uppgiften förekom först har misstolkat det som att recensionsdatumet är releasedatumet. En källa som jag bedömer som trovärdig har sagt att boken släpps lagom till bokmässan.

Mitt tidigare förslag om tre veckor före recensionsdatum var alltså överoptimistiskt.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 9:58 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Då kommer den efter lön i alla fall!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 5:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Nej, det har inte stått om mig på Ardas nyhetssida på sistone. Aldrig, faktiskt. Konstigt nog.

Jag som sett till att vara ledig den 27:e för att jag ska hinna köpa boken då, åsså släpps den inte den dagen... :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 6:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Jag som sett till att vara ledig den 27:e för att jag ska hinna köpa boken då, åsså släpps den inte den dagen... :(

Men är det inte ganska troligt att boken bara figurerar i förtid just på Bokmässan i Göteborg, och inte släpps i vanliga affärer förrän den 27:e?

Recensionsdatum är för övrigt just den 27:e september, enligt Norstedts hemsida:
http://www.norstedts.se/Pressrum_OutPut ... cleID=2473

Men vad innebär recensionsdatum? Jag är inte bekant med det begreppet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 6:53 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Rosie skrev:
Jag som sett till att vara ledig den 27:e för att jag ska hinna köpa boken då, åsså släpps den inte den dagen... :(

Men är det inte ganska troligt att boken bara figurerar i förtid just på Bokmässan i Göteborg, och inte släpps i vanliga affärer förrän den 27:e?


Det vet jag inte, faktiskt. Det är dock inte helt omöjligt att den släpps den veckan på andra ställen.

Den stegrande kamelen skrev:
Recensionsdatum är för övrigt just den 27:e september, enligt Norstedts hemsida:
http://www.norstedts.se/Pressrum_OutPut ... cleID=2473

Men vad innebär recensionsdatum? Jag är inte bekant med det begreppet.


Såvitt jag har förstått saken rätt är det först det datumet som det får publiceras recensioner av boken i dagstidningarna. Och det borde ju innebära att boken måste släppas före 27/9.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 7:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Martinus skrev:
Såvitt jag har förstått saken rätt är det först det datumet som det får publiceras recensioner av boken i dagstidningarna. Och det borde ju innebära att boken måste släppas före 27/9.

Aha, tack för infon. Men det räcker väl att pressen får förhandsexemplar, vilket jag har för mig är brukligt? Tidningarna skulle väl ändå aldrig ens komma på tanken att betala för sina ex...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 8:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Verkar det inte ganska rimligt (hoppas, hoppas, hoppas) att de vill att recensionerna publiceras samma dag som boken släpps?

Jag har ingen möjlighet att få tag på boken de dagar jag jobbar. Därför min oro. Tänk, hemska tanke, om jag jobbar flera dagar på raken när boken släppts. :shock: Ska ringa min bokhandel på måndag och se om jag får besked.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Jag har ingen möjlighet att få tag på boken de dagar jag jobbar. Därför min oro. Tänk, hemska tanke, om jag jobbar flera dagar på raken när boken släppts. :shock: Ska ringa min bokhandel på måndag och se om jag får besked.

Måste du verkligen ha den samma dag den kommer? :) Själv skall jag nog beställa den på nätet någonstans. Man brukar kunna spara rejält med pengar på det.

Så här ser i alla fall omslaget ut, tydligen:

Bild
http://www.internetbokhandeln.se/_11423 ... 11537.html


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010