Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2004 11:32 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Danne,

jag tycker dock att kraven på översättningen är helt annorlunda nu än när boken översattes för 50 år sedan. Översättningen skall inte heller jämföras med en bibelöversättning. En bättre jämförelse skulle vara med tex Tintin som nu även blir översatt ånyo. Även där finns det enorma skillnader mellan originalversionen och den översatta versionen. Att döma och peka på hur något skulle gjorts i efterhand är lätt, det är mycket svårare att säga vad som skall göras innan man vet facit. När man dömer ut Ohlmarks bör man inte glömma bort att nämna hans goda sidor samt att man själv inte är fullkomlig.

Jag går på semester om ett par timmar så ni får klara er utan mig några veckor. Jag önskar er alla en trevlig och fruktsam sommar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2004 4:20 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
jag tycker dock att kraven på översättningen är helt annorlunda nu än när boken översattes för 50 år sedan.


Det stämmer säkert.

Citera:
När man dömer ut Ohlmarks bör man inte glömma bort att nämna hans goda sidor samt att man själv inte är fullkomlig.


Jag har, åtminstone tidigare, berömt Ohlmarks för en hel del av hans namn... I övrigt anser jag att hans Ringenöversättning är den sämsta svenska Tolkientolkningen.

Och det finns väl ingen på detta forum som är "fullkomlig", eller som tror det om sig själv, för den delen! "Gör-det-bättre-själv"-argumentet gillar jag inte.

Citera:
Jag går på semester om ett par timmar så ni får klara er utan mig några veckor. Jag önskar er alla en trevlig och fruktsam sommar.


Ha en bra semester och en skön sommar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2004 4:24 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker ändå lite synd om Ohlmarks, översättningen är inte bra men han har så länge blivit kritiserad, klagad på och t o m hatad. Det är nog tur att han inte lever längre nu när kunskapen och kraven på LOTR-översättningen har stegrats.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2004 7:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Túrin Turambar skrev:
Jag tycker ändå lite synd om Ohlmarks

äh! vad är det för barnsligheter! här har vi världens möjlighet att kritisera någon tills vi blir blåa i ansiktet utan att personen i fråga kommer med motargument, än mindre vet om vad som sker ovan hans fridfulla grav. det är ju helskönt.

skämt åsido så har jag personliga favorit-ohlmarxismer. jag vet lika väl som någon annan här på 'nyöversättningen' att vidstige måste bort, men det hindrar inte att jag gråter en skvätt. nåja. kill your darlings.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010