Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 4:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Interjuv med EA i bohuslänningen (möjligen en TT artikel)
InläggPostat: fre jul 23, 2004 11:20 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Det var en interjuv med EA i Bohuslänningen i veckan. Stod väll inte något vi inte viste i den i och för sig. (Nyöversättningen har skapat stora debatter bland de insatta... eller något sånt). Ska se om jag kan finna den, men bohuslänning tar betalt för sina internetsidor. Liten lista på exempel på nya saker, och att många inte skulle känna igen sig.
Personligen känns det mer som att många som läst på Engelska verkligen kommer känna igen sig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2004 12:22 am 
Noldo

De nämnde inte så många namn men Hobbinge, Secker, Riftedal skulle det iallafall bli enligt artikeln. Sen vet man ju inte om det verkligen blir så men de hade intervjuat EA så infon är nog inte alltför gammal.
Fattar fortfarande inte poängen med att skriva Secker med e.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2004 1:59 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Kata skrev:
Fattar fortfarande inte poängen med att skriva Secker med e.

Det är nog för att Tolkien skrev Baggins med två g. Man ändrar lite på ordet, men får ändå läsarna att förstå vilket ord man syftar på, precis som Tolkien gjorde. Huruvida det är rätt eller fel att göra så låter jag vara osagt (och jag bryr mig ärligt talat inte särskillt mycket just om den saken), men jag tror att det är orsaken i alla fall.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2004 12:04 pm 
Redaktionen

Morningstar skrev:
Det är nog för att Tolkien skrev Baggins med två g.

Det var antagligen nödvändigt för Tolkien att skriva "Baggins" med två g. Annars hade det kunnat uttalas Baygins (samma vokalljud som i bagle och way alltså) och det hade varit helgalet. Två g är alltså bara en engelsk stavningskonvention. Den borde inte ha förhindrat bruket av ä i "Secker".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2004 12:44 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Det var antagligen nödvändigt för Tolkien att skriva "Baggins" med två g. Annars hade det kunnat uttalas Baygins (samma vokalljud som i bagle och way alltså) och det hade varit helgalet. Två g är alltså bara en engelsk stavningskonvention. Den borde inte ha förhindrat bruket av ä i "Secker".

Okej, sorry.. Då kanske han skriver "Secker" med e för att han anser att det låter mer som ett namn? Är nog även beredd att hålla med honom om detta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2004 3:39 pm 
Redaktionen

Morningstar skrev:
Okej, sorry.. Då kanske han skriver "Secker" med e för att han anser att det låter mer som ett namn? Är nog även beredd att hålla med honom om detta.

Ja, det verkar troligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 12:31 am 
Maia
Användarvisningsbild

Virre: du vet inte viken dag det var?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 11:44 am 
Noldo

Secker kan ju vara valt för att passa in i stockholmsdialekt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 1:51 pm 
Redaktionen

andersson skrev:
Secker kan ju vara valt för att passa in i stockholmsdialekt.

Det är troligen bara en stavningskonvention -- det är ganska vanligt när man gör namn av ord att man förändrar stavningen lite för att särskilja det från originalordet.

Jag kan inte se varför man skulle vilja anpassa det till stockholmsdialekt -- dessutom är det det långa ä som blir långt e i stockholmskan (räkor -- rekor). Det korta ä-ljudet och det korta e-ljudet ligger så nära varandra att i varje fall inte jag kan skilja på dem (men jag talar å andra sidan en dialekt där man har samma ä-ljud i häl som i här). :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 1:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det ä-ljudet kan variera i landet. Om man kommer från Gävle så är det annorlunda jämfört om man är från värmland t.ex. Jag säger samma ä i häl som här men det skulle inte lika om jag kom från Gävle. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 4:08 pm 
Noldo

Martinus,

vilka namn är det som man ändrat stavningen på? Det vanliga är väl att namnen står oförändrade.

Ex. Björn, Sten, Varg, Gädda (även om det finns som Gedda), Stenbock, Snickare etc.

Det enda exemplet jag kommer på är Hälsingborg aom av någon för mig okänd anledning vill skrivas Helsingborg. Detta rör iofs ett ortsnamn och inte ett personnamn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 8:25 pm 
Redaktionen

andersson skrev:
Martinus,

vilka namn är det som man ändrat stavningen på? Det vanliga är väl att namnen står oförändrade.

Ex. Björn, Sten, Varg, Gädda (även om det finns som Gedda), Stenbock, Snickare etc.

Det enda exemplet jag kommer på är Hälsingborg aom av någon för mig okänd anledning vill skrivas Helsingborg. Detta rör iofs ett ortsnamn och inte ett personnamn.

Alla dessa quist, t. ex. Även om detta väl troligen är den gamla stavningen, finns det många som när de tar sig namn som slutar på -kvist lägger sig till med den gamla stavningen.

Jag har för mig att jag sett en del som stavat "Berg" som "Bergh". För att inte tala om "Lindh"! På lokal-TV här i Halland har vi en nyhetsuppläsare som heter "Eek".

Ett annat exempel, för att plocka från litteraturen, är titelfiguren i August Bondesons Skollärare John Chronschoughs memoarer. Det där efternamnet uttalas "Kronskog", men skolläraren ifråga ändrade stavningen för att det inte skulle se så banalt ut.

Måhända är det så man tänkt med Secker? Ett "saknamn" som "namnifierats" för att se "äktnamnigt" ut? (Åh, vad många nya ord jag kom på där! :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 9:13 pm 
Noldo

Martinus,

dessa namn du räknar upp är ju namn som ändrats från den normala stavningen för att de skall se annorlunda ut. Majoriteten stavar fortfarande utan att ha ändrat namnet. Skulle detta vara tillämpbart borde följaktligen Säcker vara ett vanligt namn i The Shire och Bilbo eller hans företrädare bytt namn till Secker från Säcker för att särskilja sig. Det blir mer krystat helt i onödan. Samma sak som man brukar anklaga Ohlmarks för tom, tillägg till berättelsen som det inte finns underlag till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 11:06 am 
Redaktionen

Det korta "ä"-ljudet och det korta "e"-ljudet uttalas likadant, det är ingen skillnad på dessa två ljud. (Ljudet kan dock skilja sig från olika delar i landet, antar jag.)

Citera:
dessa namn du räknar upp är ju namn som ändrats från den normala stavningen för att de skall se annorlunda ut. Majoriteten stavar fortfarande utan att ha ändrat namnet. Skulle detta vara tillämpbart borde följaktligen Säcker vara ett vanligt namn i The Shire och Bilbo eller hans företrädare bytt namn till Secker från Säcker för att särskilja sig.

Jag håller med. Dessutom antyder det en särskiljning som inte finns i originalet; tvärtom: namnet "Baggins" är ju ett ytterst vardagligt ord, som ju i berättelsen ställs mot det finare "Sackville". "Secker" ger en helt onödig "förtjusning" av namnet.

Den enda möjliga förklaringen (berättelseinternt sett) är att namnet "Secker" är så gammalt, att släkten behållt en gammaldags stavning, trots att själva ordet "säck" förändrat sin stavning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 3:59 pm 
Master of Doom

Jag undrar hur Erik Andersson kom på Secker över huvud taget? Han har säkert ett skäl som han anser bra annars tror jag inte ens att han hade kommit på "Secker" från början.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]