Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 593 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 40  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:01 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tycker det låter som ett alldeles utmärkt ord. Att sämja några som är osams t.ex. Eftersom språket är under utveckling och man till och med nuförtiden tar till styggelsen att skriva lajv i stället för live så kan man ju försöka få in det i svenskan?

Fram för fler såna roliga ord. T.ex. tvåsamhet/tvåsamman som är ett ypperligt ord med en klar och fin betydelse.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: verb o substantiv
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:02 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Danne skrev:
Lingling skrev:
Grannsämja är ett substantiv, "det råder grannsämja mellan oss", men i dikten använder ÅO "sämja" som ett verb att Ringen gör ngt, "sämjer" de övriga ringarna, tycker det låter hyfsat iaf.

[red blev visst dubbelsvar :)]


Om man kan acceptera att Ohlmarks använder ordet på ett "nyskapande" sätt (själv tycker jag att det lyser nödrim om det) kvarstår fortfarande problemet att Härskarringen inte på något sätt "sämjde" de andra Ringarna...


Nej, det är inte särskilt bra heller. Men om det vore enda bristen så vore han förlåten rätt fort.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Upptäckte vid en mer grundlig genomsökning av SAOB att ordet "sämja" faktiskt finns som verb (om än "bygdemålsfärgat", som det står i SAOB), så jag tar tillbaka den delen av min kritik.

Tycker dock fortfarande att ordet inte stämmer överens med vad som sägs i originalet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:05 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Oj, där föll en av de tyngsta kritikpunkterna mot Ohlmarks ringvers. Det har vevats mycket. Visst, du har rätt i att det ändå inte är bra men det var en viktig skillnad faktiskt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:08 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
Oj, där föll en av de tyngsta kritikpunkterna mot Ohlmarks ringvers. Det har vevats mycket. Visst, du har rätt i att det ändå inte är bra men det var en viktig skillnad faktiskt.


Jag vet inte om det någonsin har varit en av det tyngsta kritikpunkterna faktiskt, jag tycker nog att det finns annat som är värre. Men det känns ändå skönt att kunna bidra till Åke Ohlmarks upprättelse... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:10 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, den hisnande gruvan är framförallt värre. Fast ni experter har onekligen använt det argumentet rätt flitigt mot Ohlmarks ringvers.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Sämja
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:11 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Vare sig ordet finns i (riks-)svenskan som verb eller inte, är det ju inte så svårt att förstå vad som menas. Sedan, som sagt, om det är samma som originaltexten menar är ju en annan punkt.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:18 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
Ja, den hisnande gruvan är framförallt värre. Fast ni experter har onekligen använt det argumentet rätt flitigt mot Ohlmarks ringvers.


Har vi verkligen det? Jag har kollat runt lite efter ordet "sämja" här på forumet, och jag tror att det är bara jag som har klagat på det.

Jag erkänner gärna att jag hade fel i den frågan, men min kritik mot dessa rader kvarstår ändå, eftersom Ohlmarks

1) Ändrar versmått
2) Ändrar innehåll
3) Ändrar stilen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:18 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Måste ge dig en eloge Danne! Du är jätteduktig på att ta reda på såna grejer. Till skillnad från mig som är mycket lat fast jag egentligen är ganska språkligt intresserad. Tack så mycket för informationen! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:22 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Älva skrev:
Måste ge dig en eloge Danne! Du är jätteduktig på att ta reda på såna grejer. Till skillnad från mig som är mycket lat fast jag egentligen är ganska språkligt intresserad. Tack så mycket för informationen! :D


Tack! :)

Jag upptäckte att det inte räckte med att slå upp ordet "sämja" i SAOB; där får man nämligen ingen ledtråd om att det skulle kunna vara ett verb. Man fick söka vidare under "sämjas" för att upptäcka att "sämja" var en mindre brukad, idag bygdemålsfärgad variant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:34 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: fre sep 17, 2004 11:17 pm
Inlägg: 128
Ort: Göteborg
Danne skrev:
Jag erkänner gärna att jag hade fel i den frågan, men min kritik mot dessa rader kvarstår ändå, eftersom Ohlmarks

1) Ändrar versmått

Ärligt talat tycker jag att den stavelse Olsson tagit bort stör ännu mer än de två som Ohlmarks lagt till. Helst skulle jag dock vilja ha kvar Tolkiens väl balanserade stavelseräkning i dessa två rader.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:49 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Lindir skrev:
Danne skrev:
Jag erkänner gärna att jag hade fel i den frågan, men min kritik mot dessa rader kvarstår ändå, eftersom Ohlmarks

1) Ändrar versmått

Ärligt talat tycker jag att den stavelse Olsson tagit bort stör ännu mer än de två som Ohlmarks lagt till. Helst skulle jag dock vilja ha kvar Tolkiens väl balanserade stavelseräkning i dessa två rader.


Vi får, som man brukar säga, komma överens om att vara oense. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 7:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lindir skrev:
Ärligt talat tycker jag att den stavelse Olsson tagit bort stör ännu mer än de två som Ohlmarks lagt till. Helst skulle jag dock vilja ha kvar Tolkiens väl balanserade stavelseräkning i dessa två rader.

Intressant! Hade du därmed föredragit något i stil med

En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga och till mörkret evigt ge dem


framför Lottas version?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 11:52 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: fre sep 17, 2004 11:17 pm
Inlägg: 128
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Lindir skrev:
Ärligt talat tycker jag att den stavelse Olsson tagit bort stör ännu mer än de två som Ohlmarks lagt till. Helst skulle jag dock vilja ha kvar Tolkiens väl balanserade stavelseräkning i dessa två rader.
Intressant! Hade du därmed föredragit något i stil med

En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga och till mörkret evigt ge dem


framför Lottas version?

Absolut - rent versrytmiskt. Varannanbetoningen på andra raden i originalet visar väldigt tydligt att det är en sammanhängande rad till skillnad från raden innan som är mycket tydligt (inte bara syntaktiskt utan även rytmiskt) uppdelad i två halvor. Med den stavelse Lotta hoppat över blir detta mer otydligt (åtminstone rytmiskt, medan den syntaktiskt kan tolkas på båda sätten), eftersom den slutar med samma rytm som första raden (de fem sista stavelserna).

Tolkien:
- - ' - ' -, - - ' - -
- - ' - ' - ' - ' - ' - -

Olsson:
- - ' - ' -, - - ' - -
- - ' - ' - ' - - ' - -


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 12:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Lindir skrev:
Absolut - rent versrytmiskt.

Men bara rent versrytmiskt?

Lindir skrev:
Med den stavelse Lotta hoppat över blir detta mer otydligt

Ja. Jag tänker mig en konstpaus mellan "dem" och "och", motsvarande den obetonade stavelsen "and" i originalet ("och" motsvarar alltså "in" rent rytmiskt). Det funkar, men är ju inte idealiskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 593 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 40  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010