Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jun 22, 2026 8:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nyöversättningen nämnd i SVT morgon
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:07 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 2:16 pm
Inlägg: 2068
Nyöversättningen nämndes ganska nyss i SVT:s morgonsoffa, vid en genomgång av nyutgivna böcker. Recensenten sade att "fansen tydligen tycker om den här översättningen", men klantade till det när han sade att "Lotta Olsson har gått igenom och tolkat de mer poetiska kapitlen", Erik Andersson nämndes inte alls. Som svar på programvärdens "den heter inte ens Sagan om Ringen längre, utan Ringarnas Herre", sade recensenten att han tyckte det var modigt av förlaget, samt att en nyöversättning behövdes.

Ringens brödraskap bevärdigades dock ej en riktig recension (vilket Niemi och Mankell fick).

(Citaten ej exakta.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:16 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 2:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Var det det här? Isåfall bör man väl kunna se det på nätet. Tror dock inte att jag vill prova här i skolbiblioteket.

Det var ju smått idiotiskt att inte ens nämna huvudöversättaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:20 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 2:16 pm
Inlägg: 2068
Hmm, det var inte de böckerna de recenserade...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 4:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 2:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Det var den länken som Kata skrev.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 8:52 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 2:16 pm
Inlägg: 2068
Ja, nu stämmer det!

När jag kollade första gången var det några helt andra böcker som stod där. De hade väl inte hunnit ändra...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010