Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 04, 2024 7:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Merry dödade faktiskt häxmästaren (säger Ohlmarks)
InläggPostat: lör nov 13, 2004 4:31 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
"Åh nej, inte igen", suckar de flesta... :)

I den fantastiskt underhållande boken Tolkien och den svarta magin av Ohlmarks, som jag äntligen har haft nöjet att läsa, framgår det att Ohlmarks faktiskt trodde att det var Merry som dödade häxmästaren, och inte Éowyn. Han har med andra ord inte bara lyckats med att lura alla svenska Tolkienläsare (fram till för några år sedan), utan även sig själv! :D

Så här skriver han:

"Nu kunde man plötsligt se häxmästarens "förstenade ögon" - Tolkien har glömt att hans huvud var osynligt. Och så klippte Éowyn till och fällde ödlan, medan lille Merry (som ju inte heller var man utan hob) slog ihjäl ryttaren. Bravo! Det är ungefär lika intelligent som om någon förtrollat en val så att den inte kunde dödas av en harpun, men kunde nedläggas av ett spjut med hjälp av en liten metkrok."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 5:32 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ja kicka på Ohlmarks en gång till gör det.

Han var helt enkelt en envis personlighet precis som flera här inne.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 5:34 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Denväldige skrev:
Ja kicka på Ohlmarks en gång till gör det.


Ja, det tänker jag göra, när han inbjuder till det själv. Om du inte tycker om att läsa kritik mot Ohlmarks behöver du inte göra det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 5:36 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Denväldige skrev:
Han var helt enkelt en envis personlighet precis som flera här inne.


Ja visst, självklart. Men det har väl absolut inget med saken att göra?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 5:55 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Nu blev jag rätt förbannad men jag drack lite lingondricka och lugnade ner mig.

Nej jag tänker inte sluta läsa inlägg som berör Ohlmarks. Speciellt inte som du inte skrev Varning för Ohlmarkskritik på inlägget. Jag öppnade tråden och reagerade vad göra stänga av datorn?

Jag ser inget övergripande fel på Ohlmarks text Han trodde uppenbarligen på vad han skrev och? Jag har Starka övertygelser som nog är rätt fel Men bara för att du eller någon annan säger åt mig att det är fel så lär jag inte ändra mig i första taget för det. Det jag märker mest är att du tydligen inte tål att Tolkien kritiseras? okej tråkigt men jag hoppas kritik av Tolkien är tillåten på detta forum är den det inte så kan du säga det med en gång så lämnar jag forumet.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Merry dödade faktiskt häxmästaren (säger Ohlmarks)
InläggPostat: lör nov 13, 2004 6:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3822
Ort: Göteborg
Danne skrev:
"Åh nej, inte igen", suckar de flesta... :)

Så även jag. Det känns onödigt att frossa i det här. Ohlmarks verkar ha varit närmast sinnessjuk när han skrev "Tolkien och den svarta magin", och det är snarare tragiskt än lustigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 7:57 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Jag tycker ändå det är ganska intressant. Fadäsen med Häxmästaren måste vara en av ÅO:s mer kända grodor -- jag finner det osannolikt att ingen nämnt det för honom, i synnerhet som han i både Tolkiens arv och Tolkien och den svarta magin nämner att han fått kritik för sin översättning. Det här vore ju det mest talande exemplet en kritiker hade kunnat dra upp för honom, menar jag. Varför envisas han i så fall med att det var Merry?

(Och därmed vill jag inte öppna maskburken igen. Jag vill bara visa att jag tyckte Dannes inlägg var intressant.)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 8:22 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jag menar ju som i mitt inlägg att han helt enkelt var envis som en åsna...
enkel förklaring.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 9:44 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
I den mån man nu alls fäster något avseende vid det nu citerade yttrandet av Ohlmarks, så talar det väl ändå egentligen snarast till hans fördel - vad gäller hans sätt att utföra översättningen alltså (men inte i andra avseenden). Dvs. många av oss har väl haft lite svårt att förstå hur hans ändring av

Tolkien skrev:
Then tottering, struggling up, with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed before her.
(med två "her" och ett "she", före det sista "her")
till
Ohlmarks skrev:
Raglande rätade han upp sig och med uppbjudande av sin sista styrka drev han med otroligt hugg sin klinga mitt mellan kronan och manteln när de breda axlarna böjde sig ner mot henne.
(med två "han" före det sista "henne")
kan ha varit oavsiktlig. Ovanstående yttrande kan ju dock möjligen (välvilligt tolkat) tas som en bekräftelse på att Ohlmarks uppriktigt trodde att hans översättning återgav vad Tolkien hade sagt, dvs. att det handlade om just bara slarv och ingen avsiktlig förvanskning.
________________________________________

För övrigt är ju frågan om hur äran ska fördelas mellan Éowyn och Merry föremål för debatt även på engelska. Fram till relativt nyligen levde jag nog i föreställningen att Merry, med sitt speciellt förtrollade svärd, om vilket det lite senare sägs

Tolkien skrev:
So passed the sword of the Barrow-downs, work of Westernesse. But glad would he have been to know its fate who wrought it slowly long ago in the North-kingdom when the Dúnedain were young, and chief among their foes was the dread realm of Angmar and its sorcerer king. No other blade, not though mightier hands had wielded it, would have dealt that foe a wound so bitter, cleaving the undead flesh, breaking the spell that knit his unseen sinews to his will.

åtminstone gjorde nödvändigt förarbete åt Éowyn.

Men efter att ha läst denna artikel i ämnet (och inte minst citatet från brev 210) är jag numera övertygad om att äran för att ha dräpt häxmästaren, enligt Tolkiens egen mening, helt är Éowyns. Dvs. i praktiken hade det naturligtvis knappast varit möjligt för Éowyn att dräpa sin fiende där hon låg på marken med häxmästaren redo att utdela det dödande slaget. Så Merrys hjälp var nödvändig, men inte för att Éowyn inte med sitt eget vapen hade kunnat klara det. Jag är numera övertygad om att hon i princip (så som Tolkien såg det) nog hade kunnat dräpa häxmästaren med vilket vapen som helst, enbart i kraft av sin egenskap att vara "no man". Tolkien lade ju också i andra sammanhang oerhört stor vikt vid ödets betydelse.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 10:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3822
Ort: Göteborg
Som jag tolkar det - och texten Mårten länkar till säger inte emot, den bara försöker reda ut vem som utdelade det dödande hugget (vilket verkar ganska onödigt, då jag inte tycker det kan råda minsta tvivel om det, utom i Ohlmarks översättning förstås) - så var Merrys hugg helt nödvändigt eftersom bara det vapnet (och dess kollegor) kunde "break the spell that knit his unseen sinews to his will". Hade Éowyn huggit först så hade hennes svärd bara studsat eller splittrats eller nå't. Men när nu besvärjelsen var bruten så var Häxis sårbar för vanliga vapen. Men det kan inte råda något tvivel om att Éowyns hugg var det dödande. Hade inget ytterligare hugg fallit efter Merrys så hade väl Häxis haltat iväg hem till Minas Morgul, och förmodligen tids nog lyckats återställa sin osårbarhetsbesvärjelse. (Men det sista är förstås ren spekulation från min sida.)

Jag delar alltså inte alls Mårtens övertygelse att Éowyn hade kunnat göra jobbet själv bara i kraft av att vara kvinna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 10:38 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Denväldige skrev:
Nu blev jag rätt förbannad men jag drack lite lingondricka och lugnade ner mig.

Nej jag tänker inte sluta läsa inlägg som berör Ohlmarks. Speciellt inte som du inte skrev Varning för Ohlmarkskritik på inlägget. Jag öppnade tråden och reagerade vad göra stänga av datorn?


Jag menade förstås inte att du inte var välkommen att diskutera! Ursäkta om det jag skrev missförstods så. Det jag menade var att om du inte är intresserad av kritik mot Ohlmarks behöver du inte delta i sådana diskussioner, det var alltså absolut inget förbud från min sida!

Och att tråden kan uppfattas som kritik mot Ohlmarks borde kunnat uttydas av tråden.

Men så mycket kritik var det väl egentligen inte jag kom med heller. Jag läste en, som jag tyckte intressant passage i en intressant bok, och ville delge Ardas forumdeltagare vad där stod. Särskilt som det någongång har framlagts på forumet att det hela bara skulle vara en korrekturfadäs...

Citera:
Jag ser inget övergripande fel på Ohlmarks text Han trodde uppenbarligen på vad han skrev och?


Den här tråden handlar inte om några "övergripande fel" heller! Den handlar om det faktum att Ohlmarks bytte ut häxmästarens bane"-man" från Éowyn till Merry. Det kan ju inte någon med bästa vilja i världen se som något positivt, eller har jag fel?

Citera:
Jag har Starka övertygelser som nog är rätt fel Men bara för att du eller någon annan säger åt mig att det är fel så lär jag inte ändra mig i första taget för det.


Pratar vi verkligen om samma sak? Påstår du att det går att tolka Tolkiens text som att Merry dödade häxmästaren? Jag har heller aldrig begärt att du ska ändra dig i din generella uppfattning om Ohlmarks översättning, och ser inget i den här tråden som kan ge något fog för en sådan teori.

Citera:
Det jag märker mest är att du tydligen inte tål att Tolkien kritiseras? okej tråkigt men jag hoppas kritik av Tolkien är tillåten på detta forum är den det inte så kan du säga det med en gång så lämnar jag forumet.


Förstår inte vad du far efter... Var har du fått det ifrån?

Citera:
Det känns onödigt att frossa i det här. Ohlmarks verkar ha varit närmast sinnessjuk när han skrev "Tolkien och den svarta magin", och det är snarare tragiskt än lustigt.


Jag tycker inte jag "frossar" i det. Jag har läst boken för första gången, och det var intressant, roande och tragiskt, på en och samma gång. Men ovanstående passage tyckte jag faktiskt bara var roande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 1:06 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ok övertolkade nog en del ber om ursäkt för det.

Men jag fick känslan att du blev upprörd eftersom jag ansåg att Ohlmarks tydligt visar i texten att han var Övertygad om att han hade rätt. Alltså inte att han var någon slags idiot som envist står för något som han vet är fel. Att då hänvisa till texten som du gör missar målet tycker jag. eftersom jag inte förstod åt vart du ville med texten.

Han inbjuder alltså inte till att man ska sparka på honom eftersom det är ett fel av honom inte något medvetet. Att håna någon som gör misstag är väl rätt otrevligt?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 7:12 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Denväldige skrev:
Ok övertolkade nog en del ber om ursäkt för det.

Men jag fick känslan att du blev upprörd eftersom jag ansåg att Ohlmarks tydligt visar i texten att han var Övertygad om att han hade rätt. Alltså inte att han var någon slags idiot som envist står för något som han vet är fel. Att då hänvisa till texten som du gör missar målet tycker jag. eftersom jag inte förstod åt vart du ville med texten.


Han inbjuder alltså inte till att man ska sparka på honom eftersom det är ett fel av honom inte något medvetet. Att håna någon som gör misstag är väl rätt otrevligt?[/quote]

Det var väl egentligen inte meningen att håna honom, utan jag tyckte snarare att det var intressant och en smula ironiskt att han själv "gått på sin egen blunder", om uttrycket tillåts, särskilt som han i inledningen av boken säger att han läst igenom helt "ringtrilogin" innan han skrev den, men man får väl förmoda att han läst sin egen översättning av den.

Boken är intressant av många anledningar, och Ohlmarks lyckas med en hel del dräpande formuleringar. Jag är inte alls oimponerad av hans språk (det har jag aldrig varit) - jag tycker dock inte att det passar Tolkiens stil - men hans blommiga ordmåleri är inte på något sätt oävet. Han sammanfattar en del av Silmarillion med orden "där en monstervarg och en gudomlig schäfer spelar en viss roll", vilket jag tycker är hejdlöst roligt! :D (Och alltså inte hånfullt roligt, utan faktiskt en väldigt lyckad formulering!)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010