Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: tor jul 03, 2014 9:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Men till sitt försvar och min förvåning sade han sig ha haft Frans G. Bengtsson som sin stora semikolonförebild!

Frasse var känd semikolonextremist. Han lär ha haft planer på att bilda ett sällskap för semikolonets användande.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: lör jul 05, 2014 6:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Intressant! Så Frasse kan alltså inte sägas ha varit typisk för sin tid när det gäller semikolon? Tittade hans samtid snett på hans oortodoxa interpunktion? I så fall är det väl tveksamt hur mycket stöd Erik har att hämta där. Fast å andra sidan var kanske Tolkien inte helt typisk för sin tids engelska interpunktion heller...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: sön jul 06, 2014 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Så Frasse kan alltså inte sägas ha varit typisk för sin tid när det gäller semikolon? Tittade hans samtid snett på hans oortodoxa interpunktion? I så fall är det väl tveksamt hur mycket stöd Erik har att hämta där.

Frasse får väl sägas ha varit en uttalat otypisk typ, som tittade snett på sin samtids ortodoxier. Det stöd Andersson har att hämta hos honom är att ett ymnigt bruk av semikolon ändå är möjligt i en svensk text. Och vad jag förstår finns det egentligen inte någon absolut skillnad mellan svenskans och engelskans semikolonregler. Det som skiljer är snarare att semikolonet är (eller var) mindre accepterat (eller vanligt) här.

Den stegrande kamelen skrev:
Fast å andra sidan var kanske Tolkien inte helt typisk för sin tids engelska interpunktion heller...

Bruket varierade säkerligen en hel del. Men Tolkien avviker inte från tidens engelska norm på något uppseendeväckande vis, vad jag förstår; se det utförliga avsnittet om kommatering i bröderna Fowlers The King's English (tredje upplagan, 1931). Sedan kan man undra över om Tolkiens semikolonbruk inte ger texten ett drag av sakprosa.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: tis jul 22, 2014 8:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det grämde mig att jag inte blev klok på varför jag stör mig så mycket på Anderssons semikolonisation, men inte alls på Frasses i Röde Orm. Nu har jag därför ägnat mig åt jämförande studier en stund, och jag tror att jag har kommit på det.

De gånger Anderssons semikolon stör mig är när de inte går i takt med meningens inbyggda rytm. Ett semikolon frambringar, åtminstone hos mig, en liten paus i läsningen, en längre sådan än med ett vanligt komma. Ibland stoppar Andersson in sådana pauser där de inte alls borde vara, där de framtvingar en läsning som skulle låta väldigt konstig om meningen lästes högt. Frasse gör aldrig det, han har osviklig koll på var pauserna passar in. (Trots att Frasses semikolonbruk lika lite som Anderssons följer de gängse moderna reglerna för hur tecknet används i svenskan, som jag har försökt läsa mig till. Normalt använder man enligt dessa bara semikolon mellan huvudsatser, alltså där båda satshalvorna skulle kunna utgöra en komplett mening i sig, eller mellan komponenterna i uppräkningar.)

Några slumpvis frambläddrade exempel ur Brödraskapet på när Andersson stör mig:

"De klättrade långsamt nedför södersidan; men det gick mycket lättare än vad de hade trott, för här var sluttningen inte alls lika brant, och snart kunde Frodo rida igen."

"Det var långt och ovalt, format som en mäktig spjutspets som trängde långt in i dälden norrut; och den södra delen sträckte sig utanför skuggorna under klar himmel."

"Han travar lätt och jämnt; och om faran blir alltför svår sätter han så hög fart att inte ens fiendens svarta springare hinner med."

"Klockan torde ha varit omkring elva; men höstdiset hindrade dem fortfarande att se särskilt långt åt något håll."

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: sön jul 27, 2014 12:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
De gånger Anderssons semikolon stör mig är när de inte går i takt med meningens inbyggda rytm.

I alla dina fyra exempel har Andersson bara behållit Tolkiens rytmiskt oproblematiska semikolon. Ändå håller jag med dig om att alla de svenska meningarna (utom möjligen den sista) stapplar fram. Så problemet är nog inte enbart eller i första hand semikolonen. Citaten är nog främst ytterligare exempel på hur svårt Andersson har med logiken och textbindningen i originalet.

Den stegrande kamelen skrev:
Trots att Frasses semikolonbruk lika lite som Anderssons följer de gängse moderna reglerna för hur tecknet används i svenskan, som jag har försökt läsa mig till. Normalt använder man enligt dessa bara semikolon mellan huvudsatser, alltså där båda satshalvorna skulle kunna utgöra en komplett mening i sig, eller mellan komponenterna i uppräkningar.

Andersson följer ju Tolkien tämligen nära. Och Tolkiens användning följer de regler du anger. Men du tänker kanske på att det finns de som har fått för sig att man inte ska ha semikolon före en huvudsats som inleds med en samordnande konjunktion? Detta är väldigt vanligt hos Tolkien. Uppskattningsvis två tredjedelar av alla hans semikolon i ringsagan är av den typen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: lör aug 09, 2014 6:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Ett semikolon frambringar, åtminstone hos mig, en liten paus i läsningen, en längre sådan än med ett vanligt komma.

Det skulle jag säga är en sanning med modifikation. Ta till exempel originalversionen av ditt första exempel:

Tolkien skrev:
They climbed slowly down the southern side of the ridge; but the way was much easier than they had expected, for the slope was far less steep on this side, and before long Frodo was able to ride again.

Om man här byter ut semikolonet mot ett komma, så ändrar det inte den ideala pauseringen. Semikolonet tydliggör att meningens tredje huvudsats ("for the slope was far less steep on this side") är en förklaring till dess andra huvudsats ("but the way was much easier than they had expected") och att dess fjärde huvudsats ("and before long Frodo was able to ride again") är en konsekvens av dess andra (och tredje) huvudsats. Där semikolonet är placerat går alltså den stora skiljelinjen i meningen. Det är därför motiverat att omsätta semikolonet i en något längre paus, men det hade även gällt om semikolonet hade varit ett komma. Och hade det funnits kvartskolon (eller vad man nu ska kalla ett hypotetiskt skiljetecken mellan komma och semikolon) så hade det ur logisk synvinkel med fördel kunnat användas istället för komma före meningens fjärde huvudsats; vid läsning kan man hursomhelst välja att omsätta detta komma före "and" i en längre paus än kommat före "for".

Andersson har i sin översättning ett annat subjekt efter semikolonet. I originalet är det vägen som är subjekt i satsen. Anderssons "det" syftar närmast på (det långsamma) klättrandet. Det är nog det som gör att hans mening haltar ganska rejält.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: lör feb 07, 2015 12:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
http://www.svt.se/kultur/semikolonet-firar-500-ar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolon och semikolon
InläggPostat: lör feb 07, 2015 3:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Grattis!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010