Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2026 9:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kunnig recensent sökes
InläggPostat: ons mar 30, 2005 4:51 pm 
Uruk

Jag är en Tolkien-frälst redaktör för rollspelsfansinet Runan. I nästa nummer av Runan tänkte vi ha ett Tolkien-special med artiklar om bl.a. nyöversättningen. Eftersom jag själv inte är någon större filolog eller Tolkienist så skulle det vara kul att ta in en person som kunde säga var skåpet skall stå. Jag söker alltså en person som är kunnig både vad det gäller översättandets konst och Tolkiens författarskap. Vi har tyvärr ingen möjlighet att erbjuda någon ersättning då fansinet ges ut ideellt. Det ni kan få är själva böckerna, eftersom jag är i kontakt med Norstedts angående recensionsex.

Om någon skulle vara intresserad eller har frågor kan ni mejla mig på pontus@runan.info. Om ni vill läsa mer om Runan kan ni kika in på www.runan.info.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 7:36 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag föreslår Kamelen eller Danne. Båda kan ju mycket om översättning och är insatta i Tolkiens värld.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 8:46 am 
Avar
Användarvisningsbild

instämmer med Älva ... och speciellt vad gäller översättningen så är min rekommendation Kamelen :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 3:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle vara tacksam om ni lät bli att anmäla mig som "frivillig" till saker jag varken har tid eller lust att göra. Dessutom är jag alltför missnöjd med nyöversättningen (åtminstone första delen, som är den enda jag hittills har läst) för att vara lämpad att skriva neutralt om den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 4:32 pm 
The Magnificent

Åja, ingen ha väl anmält dig som frivillig. Du har bara blivit föreslagen och rekomenderad, sen får de ju snällt vänta på din fällande dom...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 6:37 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Rätt talat Meriadoc! Det var inget tvång. Jag skulle bli glad om folk hade såna höga tankar om mig att de rekommenderade mig. Det är ju faktiskt bara förslag, men om folk tar så illa upp så får man ju undvika att nämna dem i såna sammanhang i fortsättningen. Man vill ju inte förnärma någon i onödan. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 6:43 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten härinne månne? det skulle ju bli en väldigt intressant recension om inte annat. Dessutom sätter ju inte det några hinder ivägen för Danne det kan till och med ges ett eget uppslag där en belyser recensionen positivt den andra mindre smickrande...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 8:51 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det låter som en utmärkt idé med flera recensioner, och jag är naturligtvis smickrad över att bli föreslagen.:D Frågan är dock om jag klarar av att uppfylla alla förväntningar på att totalt såga nyöversättningen. ;) Dessutom har jag inga planer på att kämpa mig igenom hela De två tornen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 12:40 pm 
Uruk

Théoden Ednew: Det var en bra idé att låta en positiv och en negativ recensent skriva något!

Ohlmarxisten: Det räcker gott och väl med recension av "Ringens brödraskap".

Recensionen behöver förresten inte vara någon avhandling.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 4:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Åja, ingen ha väl anmält dig som frivillig. Du har bara blivit föreslagen och rekomenderad, sen får de ju snällt vänta på din fällande dom...

Det verkar föreligga ett missförstånd här. Du får det att låta som om detta var en ynnest som folk tävlar om att få, när det ju i själva verkar handlar om att hitta någon som vill ställa upp på en massa obetalt arbete. Nätet är fullt av folk som vill att man skall skriva gratis åt dem så att de har något att publicera i sin nättidning/fanzine/community/blogg, det är i alla fall min erfarenhet. Och det förlorar sin charm efter ett tag, för att uttrycka sig milt. Till ThePatients försvar skall dock framhållas att de erbjuder ett fri-ex av boken, vilket är en trevlig gest. (Jag har den i och för sig redan, det har nog de flesta som är intresserade nog av ämnet för att kunna skriva om det.)

Hade jag varit intresserad av att "skriva av mig" om nyöversättningen, och dessutom ville ha en större läsekrets än att bara lägga det på en egen hemsida, så hade jag skickat in det som en gästkrönika till Tolkiens Arda, inte till en helt annan och för mig okänd sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 5:06 pm 
The Magnificent

Jag kan inte hitta något missförstånd. Jag må ha fått det att låta som en ynnest, men jag menade vad jag sa. Ingen hade anmält dig som frivillig, bara förslagit dig (vilket du iofs kunde fått göra själv om du varit intresserad...).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 5:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
(vilket du iofs kunde fått göra själv om du varit intresserad...).

Det är precis det jag menar. Det är bara en fråga om perspektiv. Om man ser det som något slags hedersuppdrag så är det smickrande att bli föreslagen. Men om någon t ex kommer in och frågar "är det någon här som vill åta sig att gräva latriner åt oss?", då ser man hellre att ens namn inte nämns i sammanhanget... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 5:32 pm 
The Magnificent

Ja, jag håller med där. Men om man jämnför med att gräva latriner så kan man nästan se det här som ett hedersuppdrag :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 03, 2005 9:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ta förslaget som en komplimang, Kamelen! Älva och Ioreth tycker helt enkelt att du skriver bra inlägg om nyöversättningen. Vad jag förstår menar de egentligen bara att det vore jackpot för ThePatient och hans fanzine att få dig som recensent. Och det håller jag med dem om. :D Sedan förstår jag till fullo att du tackar nej. Det gör även jag. Av princip tar jag aldrig på mig ideella skrivuppdrag av detta slag. Jag skriver alltid klart innan jag erbjuder något sådant. Annars blir det bara en tråkig börda. Skulle jag mot förmodan skriva något som liknade en recension, så hamnar det nog inte heller i ThePatients fanzine.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 03, 2005 12:54 pm 
Uruk

Det är förståerligt att ni inte vill lägga tid på att skriva texter om ni inte känner till sammanhanget eller har en relation till den aktuella publikationen. Kan bara nämna att Runan inte är ett litet nystartat fenomen, utan ett av de största rollspelsfansinen under 1990/2000-talet. 2001 gavs exempelvis Runan #34 - då som tryckt A4-tidning med färgomslag - ut i hela 600 ex. I och med nylanseringen på webben verkar folk också hungriga efter nytt material (se forumen hos www.rollspel.nu under rubriken "Zinescene"). När det gäller genomslaget så tänkte jag bara nämna några saker. Inför det nya numret har vi bland annat publicerat en gästartikel i Sverox som är förbundstidning för Sverok - Sveriges största ungdomsförbund. Vidare kommer vi förmodligen att bli recenserade i Fenix som är Sveriges största speltidning med en upplaga om 4800 ex. Jag säger inte att Runan är bäst, störst eller vackrast. Det enda jag vill poängtera är att den här recensionen skulle få en större läsarkrets än som kanske antagits av skribenterna ovan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]