Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 8:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 8:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Martinus skrev:
Vilket påminner om... nej, vad tusan... hompe?
:lol: Kommer även jag fram till trots att jag vägrar att ta det till mig. Kom på igår att jag nog hade gillat hobbi...
(Om jag nu trots mina intentioner ska fortsätta att älta alternativ till hobbit. Nån gång kanske man måste acceptera fakta och gå vidare i livet? Är den punkten nådd tror ni?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 7:42 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Rosie skrev:
Om det nu hade funnits ett urgammalt ord i svenskan som löd hobbit. Skulle pluralböjningen då bli hobbitar, eller skulle det ha blivit hobber eller hobbingar eller nåt annat? Och hobbitsk? Hobbiskt?


Om grundformen av ordet är hobbit, kan knappast pluralformen bli hobber eller hobbingar. Det finns väl ett ganska begränsat antal sätt att bilda plural på svenska?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 8:30 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre okt 08, 2004 11:05 am
Inlägg: 25
Ort: Trollbäcken, Tyresö. Ta till vänster vid Mordor.
Hobbit behöver ju faktist inte vara regelbundet, eller har jag fel? Så man kanske kan lösa det på så vis?

_________________
Lord Håkan, till eder tjänst.

Tolkienfans, förenen eder! Oj, det har ni visst redan gjort.

Fortsätt så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 9:42 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
^Ibbe skrev:
Hobbit behöver ju faktist inte vara regelbundet, eller har jag fel? Så man kanske kan lösa det på så vis?


Nja, oregelbundna pluralformer brukar inte bildas på ett sådant sätt. Inte vad jag vet i alla fall...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 11:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Det finns ju en uppsjö olika sätt att bilda plural i svenskan. T ex:

Pluraländelse -ar: En dag, flera dagar
Pluraländelse -er: En sak, flera saker
Ord som slutar på -e, -o eller -ä kan göras till plural med -n: Ett äpple, flera äpplen, ett bo, flera bon
Ibland får e-orden vanlig ar-ändelse i plural, men e:et fallet bort: En drake, flera drakar
För ord som slutar på -a faller ofta a:et bort och pluraländelsen blir -or: En svala, flera svalor
Ibland blir det -on istället för avslutnings-a:et: Ett öga, flera ögon
Ord som slutar på -o eller -å görs ofta till plural med -r: En ko, flera kor, en vrå, flera vrår
Mycket vanligt är att det inte blir någon ändring alls: Ett får, flera får, ett liv, flera liv
Vokalförändring plus pluraländelse: En bok, flera böcker
Vokalförändring, ingen pluraländelse: En mus, flera möss
Vokalen innan sista konsonanten faller bort, pluraländelse:En bödel, flera bödlar


Det finns säkert många fler sätt att bilda plural, det här var dem jag kom på på rak arm. Men frågan är vilka som skulle kunna vara tillämpbara för hobbit. Det finns säkert regler för vilken pluralbildning som används i vilka lägen, även om jag inte kan dem.

Jag tror egentligen inte att någonting annat än -ar skulle fungera. För att göra plural med -er skulle ordet ha behövt betonas på sista stavelsen, typ en jesuit, flera jesuiter. (Man kan möjligen också tänka sig specialfallet att betoningen flyttas i pluralformen, typ traktor - traktorer.) För att inte förändras alls känns det som om ordet antingen skulle ha behövt vara neutrum ("ett" istället för "en", typ ett skåp, flera skåp) eller ha slutat på -are (en drömmare, flera drömmare). Vokalförändring verkar mest förekomma för enstaviga ord (stad - städer, bok - böcker). Bortfall av vokalen innan sista konsonanten hade kanske kunnat komma i fråga, typ hummer - humrar, åker - åkrar, cykel - cyklar. Men problemet är ju att det då blir hobbit - hobbtar, vilket knappt går att uttala. Möjligen att detta skulle förenklas till hoptar med tiden, men då är vi ju där igen... :)

Det man egentligen behöver göra är nog att jämföra med liknande ord i svenskan och se hur de böjs. Men eftersom hobbit inte liknar ett svenskt ord så finns det knappt några andra ord att jämföra med. Det jag kommer på är robot, racket, budget och några låneord till av den typen. Och alla dessa böjs med -ar i plural. Så det är nog den böjningen vi får leva med så länge vi envisas med att använda det osvenska ordet hobbit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 9:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag föredrar Hobbit främför Hob.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 9:24 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tror att hobbitskt med tiden skulle förändras till hobbiskt eftersom det senare är lättare att uttala.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 6:00 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 01, 2004 7:04 pm
Inlägg: 45
Jag är itne så insatt i språkutvecklig. Men vad är det som säger att om Hobbit skulle va ett svenskt ord från börjar, att det inte skulle utvecklas till Hob. eller kanske Hobb.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 7:34 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
johanna skrev:
Jag är itne så insatt i språkutvecklig. Men vad är det som säger att om Hobbit skulle va ett svenskt ord från börjar, att det inte skulle utvecklas till Hob. eller kanske Hobb.


Ljudförändringar i de germanska språken följer samma mönster. Ett kort o-ljud i "hobbit" som utvecklas till långt o-ljud i "hob" tror jag faktiskt är omöjligt. "Hobb" är jag inte säker på, men det känns inte sannolikt.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 8:03 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Dock visar väl Kamelens sammanräkning över ord som har samma ändelse som Hobbit. Att det troligen blir någon oregelbunden ändring till slut? Det måste ju ha tillkommit andra låneord från andra språk med ändelsen T tidigar i historien?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 9:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Théoden Ändny skrev:
Dock visar väl Kamelens sammanräkning över ord som har samma ändelse som Hobbit. Att det troligen blir någon oregelbunden ändring till slut? Det måste ju ha tillkommit andra låneord från andra språk med ändelsen T tidigar i historien?

Jag kommer i alla fall inte på ett enda tvåstavigt ord i svenskan som slutar med -it eller -et, har betoningen på första stavelsen och görs till plural med något annat än -ar. Det finns över huvud taget inte många ord på -it eller -et som har betoningen på första stavelsen. Jag kommer inte på många fler än de jag räknade upp ovan, och de flesta verkar vara moderna lån som bara inte hunnit försvenskas riktigt än.

Generellt är det ju så att den här typen av ord i engelskan motsvaras av svenska ord med betoningen på sista stavelsen. Jämför t ex (sv - eng) raket - rocket, profet - prophet, komet - comet, profit - profit, bandit - bandit. Många av dessa ord är inte lån direkt från engelskan utan har t ex kommit in via tyskan eller franskan, men principen finns där ju lika fullt.

Hade hobbit varit ett riktigt ord i engelskan, och ett som vi haft användning för och därför importerat, så hade det gissningsvis efter en assimileringsperiod kommit att heta hobit, med betoning på sista stavelsen. (Detta då till skillnad från hur det hade sett ut om vi istället för länge sedan lånat in holbytla.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 9:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det här är ju inte ett helt nytt problem. Redan Hallqvist hade ju "hobbit". Men jag förstår varför "hob" har kommit att helt dominera utanför böckerna. :)

I plural kan "hobbit" inte gärna bli annat än "hobbitar". Det är också den form som både Hallqvist och Andersson väljer.

På engelska förekommer adjektivformerna "hobbitish" och "hobbitlike" (eller "hobbit-like") och då med något skilda betydelser.

Formen "hobbitish" är i mitt tycke mindre lyckad. Den förekommer inte heller i The Hobbit eller LotR vad jag vet, men formen förekommer i sekundärlitteraturen och i OED.

OED skrev:
hobbit

In the tales of J. R. R. Tolkien (1892-1973): one of an imaginary people, a small variety of the human race, that gave themselves this name (meaning ‘hole-dweller’) but were called by others halflings, since they were half the height of normal men. Also attrib. and Comb. Hence hobbitish a., resembling a hobbit, hobbit-like; hobbitomane, a devotee of hobbits; hobbitry, the cult of hobbits; hobbits collectively, or their qualities.

Motsvarande svenska adjektiv kan inte gärna bli annat än vad Kamelen föreslår, dvs. "hobbitsk", vilket är ungefär lika bra eller lika dåligt som "hobbitish". Alternativet (Tolkiens eget alternativ?) är att helt klara sig utan denna adjektivform. (Se här för en mer allmän diskussion om "luckor" i språket.)

Formen "hobbitlike" har jag hittat en gång i The Hobbit och en gång i FotR. Hallqvist översätter med "hobbitartad", vilket fungerar utmärkt. Andersson översätter inte "hobbitlike" utan gör en liten omskrivning.

Den stegrande kamelen skrev:
Just den aspekten har vi ju diskuterat ofta tidigare, och jag tror inte att jag ids upprepa så mycket av mina argument. En kort sammanfattning är väl att att jag tycker att hobbit borde ha översatts till det ord som man får om man introducerar det främmande ordet holbytla i en svensk språkmiljö och låter det brytas ned och omformas under sisådär tusen år. Men jag är inte språkkunnig nog att säga vad detta ord skulle bli.

Kamelen, jag orkar inte heller upprepa vad jag och andra sa. Jag trodde du till slut insåg det perversa i att låsa sig vid det obetydliga "holbytla". ;) I korthet menar jag att man först bör översätta "hobbit". Om det blir till "hob", så översätter man sedan "holbytla" till något som blir "hob" om det utsätts för den process du beskriver. Ja, ordet ska naturligtvis passa även i övrigt. Man får väl anta att det var just så Ohlmarks kom fram till "hol(b)ylla". Men det är ju möjligt att det går hitta någon bättre urform än just "hol(b)ylla".


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010