Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 27, 2024 5:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 3:21 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Kul att flera personer har upptäckt och läst boken. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 8:37 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Líndaletaro skrev:
Aucen skrev:
P.S. Ni vet väl att Tolkien brukade gömma väckarklockor runtomkring i sitt hem som ringde lite då och då, så att han alltid skulle kunna ha något att hänvisa till när han behövde köra iväg gäster som började bli lite för långrandiga...


Nej, det visste jag inte. :D Var har du läst det?


Hm, minns faktiskt inte, kanske i Carpenters standardbiografi.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 9:57 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det är mycket möjligt att det står något sådant där, även fast jag har en känsla av att jag borde ha kommit ihåg en sådan sak. Kul att veta, hur som helst. Jaja, nu ska jag sluta gå OT.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 4:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag satt och skummade igenom boken idag och blev förvånad över hur mkt kamelen och Gustav var med!
Och den här Beregond som nämns ofta, är han medlem här också eller bara i forodrim??

En annan sak som jag reagerar på är att han väljer namnet secker för att för att det ska komma så nära översättningen som möjligt (säck, påse)
och då är min fråga varför väljer han Secker och inte Säcker??

sen tyckte jag det var kul att han var här inne och kollade mkt, här på forumet! (undra om han läser den här tråden??)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 8:53 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Som jag skrev tidigare i tråden så var Erik Anderssons användare med all sannolikhet schleiermacher. Han drog alltså en slöja över sin rätta identitet (slöj-makare).

Det hade varit ännu häftigare om han dolt sig bakom en gördel... :wink:

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 11:16 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
Och den här Beregond som nämns ofta, är han medlem här också eller bara i forodrim?


Beregond är vad jag vet inte medlem här, men som du sa är han med i Forodrim. Han räknas också som Sveriges antagligen Tolkienkunnigaste person av många, så valet av honom till faktagranskning var bra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 12, 2008 2:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Orophin skrev:
Och den här Beregond som nämns ofta, är han medlem här också eller bara i forodrim?


Beregond är vad jag vet inte medlem här, men som du sa är han med i Forodrim. Han räknas också som Sveriges antagligen Tolkienkunnigaste person av många, så valet av honom till faktagranskning var bra.


Det skulle vara kul om han blev medlem här,att få höra hans åsikter!!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Anderssons Dagbok?
InläggPostat: lör feb 04, 2012 11:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Nu har Erik Andersson kommit med en ny dagbok.:) Den här gången handlar det om arbetet med hans just utkomna nyöversättning av James Joyces Ulysses. Det är samma typ av dagbok den här gången, och den nya är ännu bättre än den förra. Kanske för att Joyce är en författare som Andersson har ett bättre förhållande till än till Tolkien. Eller så är det jag som tycker att den nya dagboken är bättre för att jag gillar Joyce mer än Tolkien. Men man behöver inte ha läst Ulysses för att ha behållning av dagboken. Den som gillade den förra dagboken men inte bara för att den handlade om Tolkien bör ha gott utbyte även av den här.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson's Dagbok?
InläggPostat: lör feb 04, 2012 3:29 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Han satte kniven i den direkt!

Citera:
Jag tar fram boken, Ulysses av James Joyce, väger den i handen. Som en liter mjölk ungefär. Bläddrar i den. Liten stil. Bokstäverna litet suddiga. Slår upp första sidan och trevar efter översättarens bästa vän, pappersklämman, där har vi den . Men den är för liten, når inte om boken. Med några raska snitt med kniven gör jag fyra tunnare ulyssesar och förstärker deras ryggar med bred silvertejp. Genast mer hanterligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson's Dagbok?
InläggPostat: sön feb 05, 2012 7:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3816
Ort: Göteborg
Jag har inte läst Ulysses, faktiskt. (Däremot har jag en annan bok av Joyce i hyllan, Dubliners. Men den gav mig ärligt talat inget större utbyte när jag läste den för många år sedan.) Trots vad Ohlmarxisten säger så känner jag att skulle vilja läsa själva boken innan jag gav mig i kast med Anderssons finurligheter kring översättningen av densamma. Därför lär det nog inte bli av, även om jag tyckte att hans Ö.A. från Tolkienöversättningen var både trivsam (och inte bara för att jag är omnämnd!) och givande på ett lite djupare översättningsfilosofiskt plan.


Ohlmarxisten skrev:
för att jag gillar Joyce mer än Tolkien.

Men så kan du väl inte säga här! Du vet ju att vi blir upprörda då. ;)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson's Dagbok?
InläggPostat: sön feb 05, 2012 7:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3816
Ort: Göteborg
I lite samma anda som Anderssons anmärkningar kan jag förresten rekommendera den här artikeln, där den norske Tolkienöversättaren Nils Ivar Agøy breder ut sig om våndorna med att ta sig an Tolkien i allmänhet, och Silmarillion i synnerhet. Missa inte att det är två delar! (Länk till del två finns längst ner i del ett.) Andra delen är egentligen den mest intressanta, där Agøy lämnar den allmänna diskussionen om varför Tolkien är så svåröversatt, och går över på sina personliga erfarenheter.
http://oversetterblogg.blogspot.com/201 ... lkien.html

Nils Ivar Agøy skrev:
Den arme oversetteren til nederlandsk fikk gjennomgå for det Tolkien mente var hans overlagte forsøk på å ødelegge lokal­koloritten (‘deliberately attempt to destroy the local colour’), og anklaget ham for med klossete fingre å rive i filler en vev han knapt har forsøkt å forstå (‘pulling to bits with very clumsy fingers a web that he has made only a very slight attempt to understand’). Hva han ytret om over­settel­sen til svensk, skal her forbigås i stillhet.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Erik Andersson's Dagbok?
InläggPostat: mån feb 06, 2012 8:18 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Tack för tipset, Kamelen! Att jag faktiskt har kikat lite i Agøys översättningar gjorde inte artikeln mindre intressant. :wink:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010